Home / Gastblogger / Gastblogger Michelle Bervoets-van Leeuwen

Gastblogger Michelle Bervoets-van Leeuwen

Ik zou willen dat ik de tijd had om ook zulke stukken te schrijven. Superleuk en inspirerend. Ideeën heb ik genoeg. Misschien moet ik er wat mee gaan doen.‘ – Gastblogger Michelle –

Wie is Michelle?

gastblogger MichelleMijn naam is Michelle Bervoets-van Leeuwen en ik werk nu bijna 14 jaar in het basisonderwijs. Ik ben gestart als leerkracht in groep 1-2. Na 6 jaar ben ik doorgestroomd naar groep 3,4 en 5. Vorig jaar heb ik aangegeven bij mijn directeur dat ik het ‘creatieve’ lesgeven miste. Nu werk ik weer bij de kleuters en vind ik het erg fijn dat ik weer kan werken vanuit doelen en daarop mijn aanbod aan kan passen. Het ontwerpen van lessen vind ik erg leuk om te doen en ik probeer dan ook altijd vanuit een betekenisvolle en het liefst thematische context te werken. Bij een thema zoek ik vooraf altijd een aantal bijpassende prentenboeken en informatieve boeken en ik zet tijdens het thema 1 of 2 boeken centraal. Deze werk ik uit met een mindmap, verteltafel, drama en/of een hoek. En vanaf nu ben ik gastblogger Michelle en schrijf ik blogs voor Kinderboekenjuf.nl.

Hoe het begon

gastblogger Michelle

gastblogger Michelle

LIST

Naast het lesgeven heb ik verschillende taken, maar mijn grootste verantwoordelijkheid is het taal en leesonderwijs op school. Ik ben sinds 5 jaar de zogenaamde LIST kartrekker. LIST is een leesinterventieproject met een totaalaanpak. Kinderen die in de fase van het voortgezet lezen zitten mogen bij deze aanpak zelf kiezen welke boeken ze lezen. Deze autonomie vergroot de leesmotivatie. Ook werken we hierbij groepsoverstijgend. Er zijn kinderen uit groep 3 die in groep 4 of 5 gaan lezen en er zijn ook kinderen uit 5 die in 4 gaan lezen. De indeling hiervoor maak ik samen met de IBer.

Hoe ziet een LIST leesles eruit?

Elke ochtend van half 9 tot 9 uur zijn de kinderen van de groepen 3 t/m 8 bezig met lezen.

Mini leesles

Twee keer per week wordt er in de groepen 4 t/m 8 een mini leesles oftewel een boekenbabbel gegeven. Deze mini leesles is elke keer anders en duurt maximaal 5 minuten. Het is bedoeld om de kinderen te motiveren om te gaan lezen en hun aandacht op bepaalde aspecten te richten. Aan het einde van deze 5 minuten geef je de kinderen een leesopdracht mee. Daarna lezen ze 20 minuten.

HOMMEL klas

In een zogenaamde HOMMEL klas lezen de kinderen in tweetallen. Dit kan zijn met een gelijkgestemde , duo-lezen, maar kan ook met een ouder kind tutorlezen zijn. Ook zijn er STIL leesklassen, waar alle kinderen in hun hoofd lezen. Tijdens deze 20 minuten voer je op zachte toon leesgesprekjes met de leerlingen of lees jezelf (model staan).

Nabespreking

Na deze 20 minuten heb je nog 5 minuten over om de les af te sluiten door terug te komen op je leesopdracht. Op de dagen dat je geen minileesles geeft, sluit je de les af door vragen te stellen over leesmotivatie, concentratie, samenwerking, moeilijkheidsgraad en boekpromotie.

Lees hier meer over mini leeslessen.

Overige taken

Bij mijn taak hoort ook de schoolbibliotheek. Mijn favoriete gedeelte is het bestellen van nieuwe boeken. Leerkrachten, leerlingen en bibliotheekvrijwilligers mogen hun voorkeuren aangeven en ik mag heerlijk in de boekhandel neuzen om nog meer boeken uit te zoeken voor onze collectie.

Wat ook een leuk aspect van mijn taak is, is het regelen van feestelijke activiteiten rond de Kinderboekenweek, Kinderjury en Nationale voorleesdagen en het uitnodigen van schrijvers.

Gastblogs

Michelle zal gastblogs gaan schrijven voor Kinderboekenjuf.nl. Deze gastblogs zijn te herkennen aan de vermelding [DOOR MICHELLE]. Mocht je alle blogs van Michelle willen lezen, dan kun je in de zoekbalk ‘Michelle’ invoeren en dan verschijnen alle blogs van Michelle.

Lees BINNENKORT hier het eerste blog van gastblogger Michelle.

Veel leesplezier gewenst!

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet zichtbaar zijn Gemarkeerde velden zijn verplicht *

*