Hoe ik werk met prentenboeken

[DOOR MICHELLE] ‘Eigenlijk kan je alle vakgebieden koppelen aan een (prenten)boek.
– Gastblogger Michelle –

Ik vertel je in dit blog graag hoe ik werk met prentenboeken.

Thematisch

In alle jaren dat ik juf van groep 1-2 was, heb ik thematisch gewerkt. Toen ik 14 jaar geleden startte, zocht ik prentenboeken bij het thema en las die voor. Eigenlijk elk prentenboek wat over het thema ging las ik voor en ik was daar lang niet zo kritisch in als nu. Vaak bepaalde ik zelf de thema’s of koppelde die aan terugkerende activiteiten als Sinterklaas of een seizoen.

Hoe ik werk met prentenboeken

Hoe ik werk met prentenboeken: Thematisch 2.0

Sinds dit schooljaar geef ik weer les aan kleuters, maar doe ik het wel een beetje anders.
Hoe ik nu werk met prentenboeken:

Thema

Ik bepaal samen met de kinderen het thema waar we mee aan de slag gaan of ik introduceer het thema door een verhalend ontwerp.
Ik neem nog steeds in de bibliotheek alle prentenboeken mee die over het thema gaan, maar maak hierin bewust een keuze of ik het prentenboek leidend laat zijn of dat het een prentenboek is voor even tussendoor.

Andere benaming

hoe ik met prentenboeken werkOok benoem ik het thema vaak anders ‘Politie’ wordt bijvoorbeeld ‘Regels en afspraken’. Hierdoor kan ik ook ander soort prentenboeken kiezen. Waar ik bij het thema Politie als startboek Agent en boef zou nemen en mezelf zou beperken tot informatieboeken en alle boeken (gelukkig lekker veel) van Agent en boef, ben ik bij ‘Regels en afspraken’ begonnen met Floddertje.

Floddertje doet ‘stoute’ dingen en houdt zich niet aan afspraken. Mijn kleuters zijn meestal hééél lief, maar kunnen soms ook stout zijn. Hierdoor ligt dit thema een stuk dichter bij de belevingswereld. Bij de start van dit schooljaar hebben we dan ook samen de regels en afspraken van onze klas bedachten. Ook heb ik de boeken Stoute hond en Schatje en Scheetje voorgelezen en leergesprekken gehouden aan de hand van informatieboeken over de politie.

Hier kun je zien hoe ik met prentenboeken werk, waarbij ik het thema in het ontwerpschema van Juf Janneke zet. Zie hier een voorbeeld bij Agent en Boef  Ontwerpschema afspraken en regelshoe ik werk met prentenboeken

Zelf aan de slag met dit thema? Hier zie je de boeken die bij het thema Regels en afspraken door mij gebruikt zijn:

Voorlezen

Prentenboeken voorlezen is wat mij betreft het meest wezenlijke onderdeel van het lesgeven aan kleuters. Dit hoeft echt niet steeds een ander boek te zijn. Nee! Bij een goed boek zorgen de mooi platen, het prikkelende taalgebruik en de verrassende verhaallijn ervoor dat kinderen het steeds op nieuw willen horen. Soms kan een prentenboek zelfs een thema op zich zijn.

De belangrijkste reden en het hoogste doel voor mij om voor te lezen is LEESPLEZIER!! Eindeloos vaak heb ik aan mijn eigen kinderen Balotje gaat op vakantie en De mol die wilde weten wie er op zijn kop had gepoept voorgelezen. Ik kon het boek dromen, maar de kinderen vonden het prachtig. In de klas kan je zoveel bereiken door een prentenboek meerdere keren voor te lezen.

Tijdens het interactief voorlezen werk je aan doelen als het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie. Door herhaling worden de nieuwe woorden beter eigen gemaakt en doorgronden de kinderen de verhaallijn. Bij verwerkingsopdrachten kun je al die nieuwe kennis gebruiken en daarbij ook nog werken aan rekenen, muziek, techniek, handvaardigheid, enz. Eigenlijk kan je alle vakgebieden koppelen aan een (prenten)boek. In mijn blogs over prentenboeken zal ik dan ook elke keer bespreken welke vakgebieden je kan koppelen aan het prentenboek. Veel succes en voorleesplezier!

Inspiratie

Mijn inspiratie bij hoe ik werk met prentenboeken, haal ik onder andere uit het LIST leesinterventieproject ontwikkelt door Thoni Houtveen en Anneke Smit. Dit project is bedoeld voor scholen die (bijna) al hun leerlingen functioneel geletterd willen afleveren en die de leraren in de gelegenheid willen stellen hun kennis en vaardigheden met betrekking tot het leesonderwijs te vergroten.

Ook gebruik ik deze websites:

  • Geletterdheid en Schoolsucces  Dit is een blog van Anneke Smit en Erna van Koeven, waarin veel wetenschappelijke inzichten over geletterdheid en lezen gedeeld worden.
  • Mindmappen met kleuters Dit is een website van Rianne Hofma waarop zij uitlegt waarvoor je een mindmap gebruikt en hoe je dit kan toepassen bij kleuters. Ook staan er veel voorbeelden op.
  • Juf Bianca Op deze website vind ik allerlei ideeën om het onderwijs aan groep 1-2 vorm te geven. Van tips voor de bouwhoek, tot kringactiviteiten en buiten spelen.
  • Juf Janneke Vooral uit de thema’s die juf Janneke op haar website heeft staan gebruikt ik bij het ontwerpen van mijn eigen thema in de klas.
  • SLO Een handig overzicht van de taaldoelen is op deze website te vinden.

Vergelijkbare artikelen