Home / Ideeën mini leesles / Bovenbouw / Bram en het zoldermysterie

Bram en het zoldermysterie

Onzeker stapt Bram met één voet in de doos. Hij voelt een lichte tinteling. Het is alsof er kleine spinnetjes langs zijn benen omhoog kruipen. Hij zet vlug zijn andere voet ernaast en zakt door zijn hurken. De aanvoerder vouwt de flappen dicht, waardoor het donker wordt.‘ – Bram en het zoldermysterie –

Het verhaal

Bram en het zoldermysterieBram verhuist met zijn ouders naar het grote huis van zijn oma. Samen met zijn vader gaat hij naar het winkelcentrum om wat dingen op te halen. Terwijl hij op zijn vader wacht, wordt hij afgeleid door een meisje: Mei-Lin. Zij neemt hem mee naar de zolder van het winkelcentrum en laat hem de zoldermannen zien. Deze mannen kunnen net als Mei-Lin de gehele wereld over reizen via dozen op zolders. Bram weet niet goed of hij wel kan geloven wat hij net heeft gezien.

Als Bram ’s avonds in bed ligt hoort hij geluiden op zolder. Zouden het diezelfde mannen zijn? Durft Bram te gaan kijken? Zijn ouders geloven hem in ieder geval niet, daarom besluit Bram de volgende keer zelf te gaan kijken…

Helaas is dat niet zonder gevolgen: Bram wordt gesnapt, zijn zusje wordt ontvoerd en Bram wordt gedwongen via de dozen te reizen en voorwerpen te zoeken voor de zoldermannen. Zou het Bram lukken zijn zusje terug te krijgen? Moet hij daarvoor alle voorwerpen verzamelen of zal hij een andere manier vinden? Wat heeft Mei-Lin met de zoldermannen te maken? En wat heeft die geheime kamer met foto’s van zijn oma hiermee te maken?

Recensie

Als afwisseling op de Bieb Bende schreef Michael Reefs het eerste deel van een nieuwe serie: Bram en het zoldermysterie. Een spannend verhaal waarin Bram zijn zusje moet redden van de zoldermannen. Dit doet hij door de gehele wereld over te reizen via dozen die in verbinding staan met allerlei zolders. Zo komt hij in Brazilië, Noorwegen en China.

Het boek is een hardcover met stofomslag. De cover op het stofomslag is anders dan de cover van het boek, waardoor het erg de moeite waard is om beide te bekijken. Net als in de Bieb Bende vind je ook in dit boek verschillende QR-codes waarmee je digitaal meer informatie vindt. Het zou leuk zijn als hier wat meer te doen is dan een stuk tekst lezen. Hoe gaaf zou het zijn als je daar een filmpje van de schrijver vindt, die je iets vertelt over het schrijven van dit stuk verhaal? Of als je in een filmpje een echte impressie krijgt van de omgeving?

Ik kan het boek aanraden voor kinderen in de bovenbouw die van spanning en fantasie houden.

Met dank aan Uitgeverij Stormsteen en Michael Reefs voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen Bram en het zoldermysterie

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Bram en het zoldermysterie zijn: 

  • Wil je het boek introduceren? Lees dan bladzijde 107 ‘Een spannende klimtocht…‘ t/m bladzijde 113 ‘…afgelopen. Lotte is verloren.‘ voor.
  • Bram en Lotte mogen veel dingen niet van hun moeder. Lees bladzijde 18 ‘Het huis van…‘ t/m bladzijde 19 ‘…andere kant zijn.‘ voor.
    Leesvraag: Wat mag jouw hoofdpersoon niet in het verhaal?
  • Lees bladzijde 55 ‘Een schatkist op de…‘ t/m ‘…te lang hier beneden.‘ voor. Bram moest een gevaarlijke keuze maken: zelf met kleren aan het water in springen om zijn zusje te redden of niks doen/hulp gaan halen.
    Leesvraag: welke gevaarlijke keuzes moet jouw hoofdpersoon maken?
  • Bram heeft veel fantasie. Lees bladzijde 65 ‘Bram zapt langs…‘ t/m bladzijde 68 ‘…dat weet hij zeker.‘ voor.
    Leesvraag: Welke dingen uit jouw verhaal zijn de fantasie van jouw hoofdpersoon?
  • Soms kun je bijna niet geloven wat je leest. Lees bladzijde 149 ‘Bram kijkt om…‘ t/m bladzijde 154 ‘…terug naar beneden.‘ voor.
    Leesvraag: Is er iets in jouw boek waarvan jij bijna niet kan geloven dat het zo is gegaan?
  • Bram is in China, daar zijn de eetgewoonten anders. Lees bladzijde 195 ‘Lust je ook thee…‘ t/m bladzijde 199 ‘…wordt het koud.‘ voor.
    Leesvraag: Wat eten ze in jouw boek? Komt dit overeen met jouw eetgewoonten?

Overige ideeën

  • Teken een zolder met dozen op een plek naar jouw keuze.
  • Versier de binnenkant van een doos met de plek waar die doos je heen brengt. Maak bijvoorbeeld een doos met allerlei Nederlandse dingen als die doos je naar Nederland brengt.
  • Bram en Mei-Li springen in een vliegpak van de berg in Rio de Janero af. Laat dit filmpje zien en lees het hierbij horende fragment voor op bladzijde 123 ‘‘Zo, en nu moeten we…‘ t/m bladzijde 127 ‘…laat het op de stoep liggen.‘ voor. Welke verschillen en overeenkomsten kunnen de kinderen ontdekken tussen het verhaal en het filmpje waarin je ziet hoe het echt gaat?
    Laat vervolgens kinderen zelf een filmpje zoeken bij iets wat in hun boek wordt verteld. Welke verschillen en overeenkomsten zitten daartussen?
  • Stelopdracht: Als je voorgelezen hebt t/m bladzijde 214 kun je vervolgens de kinderen het verhaal af laten schrijven. Wat is het plan van Lauriël?
    Bram en het zoldermysterie