De Grote Gevaarlijke Grompel

[DOOR MICHELLE] ‘Banggg! De voordeur slaat dicht. ‘Pak je zaklamp, nu gaat het beginnen!’’
– De Grote Gevaarlijke Grompel –

Het verhaal

Grote Gevaarlijke GrompelMuis leest een boek dat de Grote Grompel Gids heet. Hij komt er achter dat er in een griezelig huis een Grompel woont, maar dat niemand die ooit gezien heeft. Hij stelt voor aan zijn vrienden, hond en poes, om samen te gaan zoeken naar de Grompel. Na de nodige voorbereiding vertrekken ze met een zaklamp, touw en een cupcake, want de Grompel heeft vast honger.  De reis is erg spannend! Ze horen allerlei geheimzinnige geluiden en zien vreemde dingen.
Durven ze nog verder te zoeken of vluchten ze snel terug naar huis? En zouden ze uiteindelijk een echte Grompel ontmoeten?

Recensie

De Grote Gevaarlijke Grompel klinkt al lekker door de alliteratie. De kaft spreekt meteen tot de verbeelding. Staat de gevaarlijke Grompel erop of zou het toch een ander personage zijn? Door de sprekende tekeningen zijn de emoties van de dieren meteen duidelijk. Ook zorgen het verschil in lettergrootte en de vele vragen in het verhaal voor een extra dimensie in het boek. Je weet precies wanneer het spannend wordt en kan daarbij als voorlezer je stemvolume aanpassen. Bij een aantal uitroepen zoals ‘Bangg!’ en ‘Oehoe!’ schrikken de kinderen zich dan ook echt een hoedje. Na al die spanning is het einde verrassend lief en leuk!

Dit boek past uitstekend bij thema van de Kinderboekenweek 2017 Griezelen! Gruwelijk eng, het is namelijk een kerntitel voor groep 1/2.

Met dank aan Uitgeverij Querido voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen De Grote Gevaarlijke Grompel

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Hoe beter het boek bij de kinderen past, des te meer ze er van leren.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je De Grote Gevaarlijke Grompel interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:

Voor het voorlezen:

  • Wat zie je op de kaft? Drie personages: poes, hond en muis lopen een berg op.
  • Hoe voelen de personages zich? Muis loopt zelfverzekerd voorop. Hond een beetje bezorgd en onzeker er achter aan en Poes die kijkt een beetje angstig achterom.
  • Maar wie loopt er nou achter aan? Helaas loopt de plaat niet verder aan de achterkant, dat moeten we dus raden! Spannend! Wie denken jullie dat dat zal zijn?
  • Maar lopen ze eigenlijk wel een berg op? Hij ziet er een beetje harig uit. Waarvan is die berg gemaakt?
  • De titel van het boek is de Grote Gevaarlijke Grompel. Zou hij op de kaft staan?

Tijdens het voorlezen:

  • ‘Zullen wij eens op zoek gaan?’ Zou jij met muis op zoek durven gaan? Ik laat meestal alle kinderen in mijn klas reageren door op te staan of hun vinger op te steken. Wie zegt ja? Wie zegt nee! Daarna laat ik 1 kind van Ja vertellen waarom en 1 kind van Nee.
  • Als je het boek voor de tweede keer voorleest, kan je af en toe het laatste woord van de zin niet voorlezen. Kinderen zullen dit woord, doordat het rijmt op het laatste woord van de vorige zin, kunnen raden.
  • Bij de bladzijde waar staat ‘Hé hallo, niet zo’n haast!’ brult de Grompel verbaasd en hij stampt langs de trap naar beneden.’ kan je met de kinderen voorspellen wat er zou gaan gebeuren.

Na het voorlezen:

  • Klopten jullie voorspellingen?
  • De titel van het boek is De Grote Gevaarlijke Grompel. Past deze titel bij het boek? Hoe zou je dit boek ook kunnen noemen of deel 2? De Grote Gezellige Grompel of De Grote Geweldige Grompel heten. Ik ben benieuwd wat de kinderen verzinnen.

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van een tekening van een huis met een hek er omheen kan je uitleggen: grendel, slot, voordeur, regenpijp, donkere kier en krakend hek.
  • Door de woorden voor te doen: Knikkende knieën, sluipen
  • Uitleggen met andere woorden: trek hebben, onverwacht

Enkele lesideeën bij het boek zijn:

  • Bij de bladzijde waar staat ‘Hé hallo, niet zo’n haast!’ brult de Grompel verbaasd en hij stampt langs de trap naar beneden.’ stop je met voorlezen. Laat de kinderen tekenen hoe het verhaal afloopt en laat ze de tekst erbij schrijven of stempelen.
  • Verzin zoveel mogelijk woorden met de G (Grote, Gevaarlijke, Gezellige, Gruwelijke, Griezelige, Grompel, etc.). Om de letter te benadrukken waar het om gaat, kan je de G als je de woorden opschrijft steeds een andere kleur geven.
    grote gevaarlijke grompel
  • Zoek voorwerpen met de letter G in de klas. Stempel de woorden bij de voorwerpen.
    grote gevaarlijke grompel
  • Zoek in tijdschriften de letter G. De G kan verschillende vormen hebben.
  • Teken een monster waar jij bang van zou worden.
    grote gevaarlijke grompel

Vergelijkbare artikelen