Home / Geschiedenis / De zee kwam door de brievenbus

De zee kwam door de brievenbus

Ik vond het spannend. Midden in de nacht opstaan omdat de zee zou komen! Wat lief van mama dat ze ons riep zodat wij zoiets bijzonders ook konden zien.
– De zee kwam door de brievenbus –

Het verhaal

De zee kwam door de brievenbusHet is 1953 en het begint heel hard te stormen. Liesje wordt ’s nachts wakker gemaakt door haar moeder. De zee komt eraan en ze moeten de spullen veilig stellen. De stoelen worden op tafel gezet, belangrijke spullen en wat eten wordt in een kussensloop mee naar boven genomen en de familie trekt zich terug op de slaapkamers. Al gauw blijkt dat dat ook niet hoog genoeg is, de zee komt wel erg ver omhoog. Van vader krijgen de dames zwemles op een houten stoel. Minuten, uren en zelfs dagen kruipen voorbij. Het water blijft maar stijgen, zelfs als de familie denkt dat de vloed geweest is, blijft het water maar stijgen. Het eten en drinken raakt op en het is ijskoud. Hoe lang zal het duren voor er hulp komt?

Als er weer een bootje met mensen langs komt, klimt vader het dak op. Hij hijst zijn dochters ook het dak op.

Gillend probeerde ik papa vast te grijpen. Hij sloeg mijn handen weg. Ik zag zijn tanden glinsteren. Hij leek een bange hond die gaat bijten. Hij zei iets tegen me maar ik kon hem niet verstaan. Zijn woorden waaiden weg. Ik plaste in mijn broek van angst. Toen gooide hij me van het dak af.

Recensie

Selma Noort heeft het waargebeurde verhaal over de watersnoodramp in 1953 prachtig verwoord. Het zijn fijne korte hoofdstukken en het verhaal is vanuit Liesje in kindertaal geschreven. Hierdoor is het zeer geschikt om voor te lezen in de middenbouw of om zelf te lezen voor kinderen uit de middenbouw.

De kaftillustratie van Martijn van der Linden geeft een duidelijk beeld van de situatie die in het boek bescheven wordt. De kleine illustraties aan het begin van het hoofdstuk geven een klein beetje beeld waardoor het verhaal zich in je hoofd verder kan vormen.

In groep 6 leren de kinderen over de watersnoodramp in 1953. De kinderen in mijn groepen zes vonden dit erg interessant. Ter introductie van dit boek heb ik bovenstaand citaat voorgelezen aan mijn huidige groep 6. De kinderen stonden meteen in de rij om het boek te lezen. Een leerling vroeg zelfs: ‘Kwam de zee echt door de brievenbus?‘. Voor hem heb ik nog een extra stukje voorgelezen waaruit blijkt dat de zee echt door de brievenbus kwam. Door dit verhaal voor te lezen, is de geschiedenisbeleving helemaal compleet.
Eigenlijk zou elke leerling in groep 6 De zee kwam door de brievenbus gelezen of gehoord moeten hebben. 

Benieuwd naar De zee kwam door de brievenbus? Lees hier zelf de eerste hoofdstukken.

Met dank aan Uitgeverij Leopold voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen De zee kwam door de brievenbus

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De zee kwam door de brievenbus zijn: 

  • Bespreek voor het lezen de titel. Sommige kinderen vragen zich af of de zee echt door de brievenbus kwam. Vertel dat jullie hier tijdens het lezen achter gaan komen.
  • Wil je het boek introduceren door een klein stukje voor te lezen? Ga dan voor bladzijde 38 ‘Toen kwam er, in het…‘ t/m bladzijde 39 ‘…water viel, verdronk.‘ voor.
  • Lees bladzijde 9 ‘Wij woonden in…‘ t/m bladzijde 11 ‘…onder ons bed.‘ voor. Het boek is geschreven vanuit het ik-perspectief. De manier van schrijven heet het vertelperspectief. Ga tijdens het lezen in jouw boek op zoek naar wie vertelt.
    Je kunt kiezen uit de alwetende verteller (die weet en ziet alles), het ik-perspectief vertellend (er wordt door een persoon verteld wat geweest is), het ik-perspectief belevend (er wordt door een persoon van alles beleefd) en het personale perspectief (de verteller volgt één persoon).
  • Iedereen is wel ergens bang voor. Lees bladzijde 10 ‘Ons broertje, Bertje…‘ t/m bladzijde 11 ‘…soldatenskelet onder ons bed.‘ voor. Praat met de kinderen waar zij bang voor zijn.
    Stel daarna de leesvraag: Waar is jouw hoofdpersoon bang voor?
  • Tijdens zo’n heftige gebeurtenis is het heel belangrijk dat je hoop blijft houden. Lees het hoofdstuk Amen op bladzijde 33 voor.
    Leesvraag: Waar hoopt jouw hoofdpersoon op?
  • Je kunt je nauwelijks voorstellen dat dit verhaal echt gebeurd is. Lees bladzijde 35 ‘Het werd opnieuw…‘ t/m bladzijde 37 ‘…daar nog aan vast zat.‘ voor.
    Leesvraag: Is jouw verhaal waargebeurd? Of zou je dat een deel ervan waargebeurd is?

Overige ideeën

  • Wil je verder aan de slag met het onderwerp watersnoodramp?
    • Lees t/m bladzijde 15 ‘Doorwerken‘ voor. Stel, jij wordt net als Liesje wakker gemaakt. Wat zou jij veilig stellen als de zee komt en hoe zou je dit doen?
      De zee kwam door de brievenbus
    • Bekijk dit filmpje van Klokhuis of bekijk dit korte informatieve filmpje van schooltv.
    • Werken jullie met nieuwsbegrip? De tekst uit het Archief – 2017-2018 – 2018 week 2 gaat over Hoogwater in Nederland. In de B tekst wordt ingegaan op de waterwerken die na de watersnoodramp bedacht zijn. Sinds 16 jaar hebben we er vijf en die waren nu voor het eerst alle vijf tegelijk gesloten.
    • Bekijk op de website van de Deltawerken de virtuals tours.
    • Ga op bezoek bij Neeltje Jans.