Home / Ideeën mini leesles / Sterren van Morgen – Het vuur van Louise

Sterren van Morgen – Het vuur van Louise

‘Er was niet minder, maar méér vuur in haar ontstoken sinds ze een Mortimer-leerling was.’
– Het vuur van Louise –

Het verhaal

Het vuur van LouiseLouise is de tweelingzus van Wollebrandt. Ze noemt zichzelf Louise, maar heet eigenlijk Wendelmoed. Een naam waar ze een hekel aan heeft. Louise is erg boos op haar ouders, dat ze haar zomaar achter laten op de kostschool ver weg van haar vriendje Tobias. Louise moet het vuur in haar temperen en mag meer water laten zien.

Al snel ontdekt Louise dat ze niet de enige is die hier met tegenzin zit. Samen met die lollige Max kan ze de uren na schooltijd goed doorkomen. Samen verzorgen ze de paarden. Max is grappig en het stoeien is altijd lachen geblazen. Als ze samen in een geheime grot zijn en ze beide hun hart uitgestort hebben, zoent Louise Max. Hoe moet dat nu met Tobias en waarom vond ze het zo fijn?

Max denkt nu dat ze verkering hebben, maar dat was niet haar bedoeling. Nadat ze dit tegen Max heeft gezegd, voelt de vriendschap niet meer hetzelfde. Hoe kan ze dit nog recht zetten? En na die tweede zoen, waar ze net even iets verder gingen? Gelukkig kan Louise haar ei kwijt bij de paarden. Samen met die knappe derdejaars Wayne bedenkt ze een paardendans voor de stichtersdag. Zou het nog goedkomen tussen Max en Louise? Lukt het Louise het vuur in haar te temperen? Wordt het weer als vanouds tussen Wollebrandt en Wendelmoed?

Recensie

Een bijzonder boek over verkering, vriendschappen en paarden. Daarnaast lees je ook over de band tussen broer en zus, de innerlijke strijd om jezelf te zijn en de puberteit.

Dit was het vierde deel dat ik las uit de serie Sterren van Morgen. Het maakt niet uit bij welk deel je begint, elk deel vertelt een ander verhaal met stukjes overlap. Dat is het bijzondere aan deze serie. Door dit deel heb ik een compleet plaatje van alle kanten. De overlap van sommige stukken, met andere inzichten, zorgde ervoor dat je precies weet wat alle personages voelden én dachten.

Met dank aan Uitgeverij Brandt voor dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen Het vuur van Louise

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Het vuur van Louise zijn: 

  • Louise is kwaad op haar ouders. Kwaad omdat ze naar Sterren van Morgen moet. Lees bladzijde 5 ‘Mooi niet, Al…‘ t/m bladzijde 8 ‘…als heilig golden.‘ voor. Hoe zou jij je op zo’n moment voelen?
    Leesvraag: is er in jouw boek iemand kwaad? Waarover?
  • Louise schaamt zich dood voor haar voornaam. Lees bladzijde 6 ‘In het wegrestaurant…‘ t/m bladzijde 13 ‘…heette ook Louise.‘ voor. Hoe zit het met de namen in de klas? Wie baalt er ook van zijn/haar voornaam en waarom? Dit is een mooi begin voor een groepsgesprek over plagen én pesten.
    Leesvraag: welke namen zou je voor jouw hoofdpersoon kunnen verzinnen? Of wordt de hoofdpersoon al geplaagd met zijn naam?
  • Het hebben van een hobby is erg prettig. Louise heeft paarden als hobby. Lees bladzijde 65 ‘Loá was niet…‘ t/m bladzijde 68 ‘…zij de andere.‘ voor. Vertel over jouw hobby.
    Leesvraag: wat is de hobby van jouw hoofdpersoon?
  • Jaloezie is een slechte eigenschap. Lees bladzijde 19 ‘‘He is a hero’;…‘ t/m bladzijde 80 ‘…mesten, ‘gromde Louise.‘ voor. Wanneer ben jij jaloers?
    Leesvraag: komt er in jouw boek jaloezie voor? Of ben jij ergens jaloers op wat in het boek voorkomt?
  • Weten de kinderen al wat ze later willen worden? Laat ze over de beroepen vertellen. Lees daarna bladzijde 102 ‘De paarden waren…‘ t/m bladzijde 105 ‘…in stilte verder.‘ voor. Louise wist niet wat ze moest worden, omdat ze dacht dat ze niks kon.
    Leesvraag: wat zou jouw hoofdpersoon moeten worden én waarom?

Overige ideeën:

  • Organiseer zelf een stichersdag van jouw school. Zoek uit wanneer de school gesticht is én door wie. Hoe zorgen jullie ervoor dat deze dag goed gevierd wordt? Welke soorten optredens horen erbij?
    Het is leuk als je de klas in vier groepen verdeeld. Elke groep moet namens een van de vier delen uit de serie een activiteit vormgeven. Denk bij Het vuur van Louise aan iets met dieren.
  • Vergelijk de vier schrijfstijlen met elkaar. Kun je verschillen en overeenkomsten vinden?

Andere delen

Dit verhaal maakt deel uit van een vierdelige-serie. De boeken volgen elkaar niet op, in tegenstelling tot veel andere series. Deze boeken vullen elkaar juist aan. Vanuit vier verschillende invalshoeken lees je de verhalen van vier leerlingen aan de kostschool De sterren van morgen.