Hoe ik mijn opa vond en alles anders werd

Het verhaal

De titel ‘Hoe ik mijn opa vond en alles anders werd’ laat je afvragen wat er anders wordt. Het boek neemt je vanaf het Hoe ik mijn opa vondbegin mee in het verhaal van Isa en haar Omi, die op een boerderij woont en daar haar eigen paardenfokkerij heeft. Het boek is vanuit de ik-vorm geschreven, waardoor je meeleeft met de hoofdpersoon Isa en haar emoties. De band tussen Isa en Omi is sterk en wordt verbonden door hun liefde voor paarden. Deze liefde voor paarden en de liefde voor IJsland pakken je als lezer in. Met beide had ik niks, maar door dit verhaal heb ik het gevoel dat ik er ook verliefd op ben.

Door de titel vraag je je af wat er verandert als Isa haar opa vindt, maar eigenlijk verandert het al vanaf het begin van het boek en is haar opa juist een verandering in het verhaal. Het leuke aan het boek is dat de foto op de voorkant uit een fotowedstrijd, speciaal voor dit boek, is gekozen. Zoe Wille won deze wedstrijd en de foto op de kaft is dan ook van haar. Dit boek is echt een aanrader voor de bovenbouw en dan vooral voor de meiden die gek zijn van paarden. Al denk ik wel, dat dit verhaal iedereen kan boeien. Het boek is een kerntitel voor de kinderboekenweek 2016. Hier sluit het erg goed bij aan, doordat je vanuit Isa leest wat de speciale band met haar oma is. Maar ook hoe opa’s en oma’s er een keer niet meer zullen zijn en hoe je dat verlies kan ervaren.

Zelf dit boek aanschaffen?
Koop bij bol.com

Ideeën mini leeslessen Hoe ik mijn opa vond

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Hoe ik mijn opa vond en alles anders werd zijn:

  • De titel ‘Hoe ik mijn opa vond en alles anders werd’ suggereert dat er iets gaat veranderen als ze haar opa vind. Wat denken jullie dat er zal gebeuren?
  • Laat de kinderen het eerste hoofdstuk lezen, die kun je hier vinden. Wat denken ze nu dat er zal gebeuren? Waardoor wil je dit boek nu wel of juist niet verder lezen?
  • Zelf vind ik dat de spanning in hoofdstuk 1 erg opgebouwd wordt, je wilt weten wat er met Isa’s oma aan de hand is en door de titel ben je ook nieuwsgierig naar haar opa. Laat enkele kinderen hun eerste hoofdstuk (of de eerste bladzijde) voorlezen. Wat spreekt ze aan? Wat juist niet?
  • Isa zit zelf in groep 8, hierover vertelt ze op verschillende momenten. Lees blz. 25 t/m blz. 28 ‘…nog niet gezien.’ voor. Dit is een herkenbaar moment voor de groep 8 kinderen, welke herkenbare momenten zitten er in jouw boek?
  • Lees blz. 16 ‘Na het avondeten..’ t/m blz. 19 ‘…op het dak.’ voor. Je leest hier hoe Isa hoort dat haar oma ziek is. Dit is een zielig stuk om te lezen. Het mooie hieraan is dat je de gedachten van Isa leest waardoor je als lezer het bijna zelf ervaart. Op welke stukken leven de kinderen mee in hun boek?
Hoe ik mijn opa vond
IJslandse paarden – Deze foto is door mijn schoonzusje gemaakt tijdens haar reis naar IJsland.

 

 

 

 

 

 

 

Overige lesideeën

  • Bespreek wie de opa’s en oma’s van de kinderen zijn. Laat ze een stamboom invullen. Wellicht kunnen ze thuis met behulp van hun ouders de stamboom uitgebreid invullen. Je kunt hierbij dit stamboom-formulier gebruiken.
    Hoe ik mijn opa vond

 

 

 

  • In hoofdstuk 37 lees je over de begrafenis van Omi. Lees dit hoofdstuk voor en bespreek met de kinderen wie dit wel eens meegemaakt heeft. Hoe was dat?
  • Het boek wordt afgesloten met de naam die Isa voor het pasgeboren veulen bedenkt. Welke namen zouden de kinderen bedenken? Laat ze eventueel IJslandse namen op internet zoeken. Lees hoofdstuk 40 blz. 206 ‘Op een dag…’ t/m ‘…naar mijn oma.’ voor.

Vergelijkbare artikelen