Hugo chillt

Mijn leven is een hel. Iedereen is tegen mij. En dan te bedenken dat de aankomende dagen de beste van mijn leven hadden moeten worden! De hele toestand begon gister, toen onze mentor mevrouw Simons-Walberg tot onze verrassing aankondigde dat ze volgende week niet meegaat op schoolkamp.’
– Hugo chillt –

Het verhaal

In het nieuwe deel van de Hugo serie, Hugo chillt, gaat Hugo samen met zijn klas op kamp. Hugo heeft dit samen Hugo chilltmet zijn vrienden helemaal uitgedokterd, maar helaas wordt er roet in het eten gegooid. De mentor van Hugo wordt vervangen door de strenge juf van Engels, de kamerindeling valt vies tegen want Hugo komt op een andere kamer dan zijn vrienden terecht en zo gaan er nog meer dingen anders dan ze bedacht hadden. Hoe gaat Hugo dit oplossen? Hoe krijgt Hugo straf?Komt het nog goed met het kamp?

Het deel Hugo chillt is gelijk vanaf het begin weer boeiend en laat je afvragen wat er aan de hand is met Hugo. Het boek wijst aan de ene kant op de verschillen in de klas waarbij uitgegaan wordt van de populaire groep rondom Hugo en de rest die niet deugt. Dit slaat soms wat door met benamingen als Dikke Dennis, idiote Casper en Julian de superstreber. Aan de andere kant zit het boek vol wijze lessen over vriendschappen en het leren kennen van andere leerlingen in de klas. Uiteindelijk blijkt dat het Hugo enorm mee valt als hij zijn klasgenoten echt kent. Het is een leuk boek om in groep 8 voor te lezen richting het kamp. Hierdoor kunnen er allerlei verwachtingen uitgesproken worden.

Zelf dit boek aanschaffen?
Koop bij bol.com

Ideeën mini leeslessen bij het boek Hugo chillt

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Hugo chillt zijn:

  • Hugo chillt is vanuit het ik-perspectief belevend geschreven. Dat lees je meteen op de eerste bladzijde. Lees blz. 9 ‘Ik ben boos… t/m blz. 10 …zwaarste straf! Vrijheidsberoving!’ voor. Vraag de kinderen om tijdens het lezen te bedenken vanuit welk perspectief hun boek geschreven is. Je kunt kiezen uit de alwetende verteller (die weet en ziet alles), het ik-perspectief vertellend (er wordt door een persoon verteld wat geweest is), het ik-perspectief belevend (er wordt door een persoon van alles beleefd) en het personale perspectief (de verteller volgt één persoon). Er kunnen ook uitzonderingen zijn zoals dit boek, waar vanuit het ik-perspectief belevend wordt verteld, maar dan wel via verschillende personages.
  • Hugo heeft straf. Lees blz. 10 ‘Maar om bij…’ t/m blz. 13 ‘…alleen maar zweet.’ voor. Hugo heeft kamerarrest, daar is hij het geheel niet mee eens. Heeft jouw hoofdpersoon wel eens straf? Terecht of onterecht?
  • Hugo heeft een duidelijke mening. Hij moet en zal samen met zijn vriend Nick op één kamer slapen. Daarom heeft hij een plan bedacht. Lees blz. 48 ‘Ik krijg een…’ t/m ‘…een overwinningsvuist. ‘Yesss!” voor. Hugo kan erg goed slijmen en krijgt zijn zin. Wat doet jouw hoofdpersoon om zijn/haar zin te krijgen?
  • Lees blz. 80 ‘Wat was dat?!’ t/m blz. 89 ‘…bizar geweest zijn.’ voor. Hugo en Nick hebben de grootste schik samen nu de smoes rondom het slaapwandelen ook nog geloofwaardig is voor de leerkrachten. Zelf heb ik als lezer ook helemaal dubbel gelegen van het lachen. Wanneer lig jij dubbel van het lachen tijdens het lezen in jouw boek?
  • In het begin van het boek wordt je nieuwsgierig gemaakt naar het nieuwtje van de ouders van Hugo. Op kamp bedenkt hij samen met zijn klasgenoten de gekste dingen. Dat ze miljonair geworden zijn is het meest voor de hand liggend. Op bladzijde 170, de op een na laatste bladzijde, wordt eindelijk duidelijk wat het grote nieuws is. Vraag de kinderen of er in hun boek ook geheimen zijn die je lang nieuwsgierig maken.

Overige lesideeën:

  • Hugo chilltOp de eerste twee bladzijden staat een spiekbriefje over Hugo. Laat de kinderen een (komisch) spiekbriefje over zichzelf of over de hoofdpersoon in hun leesboek maken. Download hier het format.
  • In het boek (blz. 120 ‘Maar ik ben…’ t/m blz. 124 ‘…volbracht. Meer dan.’) gebruikt Hugo een buikspreekpop om zijn vrienden aan het praten te krijgen en dit lukt hem. Wellicht leuk om in de klas uit te proberen? Lees eventueel eerst de tekst voor en laat de kinderen buikspreekpoppen maken om vervolgens met elkaar, via de pop, in gesprek te gaan.

Andere boeken uit de Hugo serie zijn:

Vergelijkbare artikelen