Iedereen een ster!

Dan haal ik diep adem, stap het podium op en buig een paar keer naar het publiek. Mijn gedachtes tuimelen over elkaar. Wat nu?! Met mijn armen over elkaar staar ik naar het publiek.
– Iedereen een ster! –

Het verhaal

Iedereen een ster!De meester van Svenja heeft bedacht dat ze deze keer wel een talentenshow kunnen opvoeren in plaats van een toneelstuk. Iedereen mag nadenken over elkaars en je eigen talent. Een hele opgave blijkt al snel voor Svenja. Wat nou als je talent niet zo duidelijk is? Of als je talent niet zo bruikbaar is voor in een show, zoals heel lief zijn?

Svenja worstelt erg met zichzelf en haar talent. Het zit in je, maar hoe weet je waar? En nog belangrijker: hoe komt het eruit? Svenja probeert van alles en vraagt aan veel mensen hulp, zal het haar lukken jaar talent te vonden?

Recensie

Een heerlijk, humoristisch boek dat lekker weg leest. De strijd die Svenja met zichzelf voert is vast voor velen herkenbaar. Wat is nou eigenlijk jouw talent? Het is ook een boek waarin je leest hoe een meisje door blijft gaan met jaar zoektocht ook al is dat niet altijd even makkelijk. Ik kan dit boek aanraden voor alle kinderen in de midden- en bovenbouw.

Andere boeken die leuk zijn voor meiden zijn Carnaval in Venetië, De enorm eigenwijze eenhoorn en Becky Breinstein

Met dank aan Uitgeverij Moon voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen Iedereen een ster!

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Iedereen een ster! zijn:

  • Wat is jouw talent? Lees bladzijde 21 ‘Talent vind ik…‘ t/m ‘…in je ogen?‘ voor. Hoe denk jij over talenten?
    Leesvraag: Wat is het talent van de hoofdpersoon in jouw boek?
  • De goocheltrucs van illusionist Bellini zijn erg leuk. Lees bladzijde 31 ‘Samen huppelen we…‘ t/m bladzijde 36 ‘…echt als maar kan.‘ voor.
    Leesvraag: Komen er in jouw boek goocheltrucs voor? Lees een stukje voor.

Overige ideeën

  • In hoofdstuk 1 lees je dat alle kinderen een lijst met talenten van hun klasgenoten moeten maken. Laat jouw klas dit ook doen. Wat kunnen hun klasgenoten goed?
  • In hoofdstuk 2 maken de kinderen een lijstje met hun eigen talenten. Wat zijn de talenten van jouw klas?
  • Svenja heeft een brede fantasie. Lees bladzijde 60 ‘Tara kijkt me…‘ t/m ‘…pap kreeg met instrumenten erin.‘  voor. Laat de kinderen zelf een spreekwoord uitzoeken waarbij ze hun brede fantasie op papier vormgeven.
  • In het boek op bladzijde 31 ‘Samen huppelen we…‘ t/m bladzijde 36 ‘…echt als maar kan.‘ lees je een leuke truc om in de klas te oefenen. Wie kan dit ook zonder dat de ander het ziet?
  • Lees bladzijde 74 ‘Niet veel later…‘ t/m bladzijde 77 ‘…snap er geen hout van.‘ voor. Wie snapt wel hoe deze truc werkt? Lees ook bladzijde 88 ‘Waarom pakje…’ t/m bladzijde 96 ‘…voor me neer op de vloer.’  voor en bekijk daarn het filmpje van Robin Matrix in de klas.

Vergelijkbare artikelen