De pinguïn met heimwee (AVI-E3)

Bo houdt van kou. Hij gaat altijd uit de zon. Ook nu. Hij staat in de schaduw van een boom.’
– De pinguïn met heimwee –

Het verhaal

Pinguïn met heimweeBo heeft heimwee. Hij is op een ijsblok aan komen drijven bij de Galapagoseilanden. Hij mist de kou en de vissen. Samen bouwen ze een zandkasteel op het strand. Maar omdat Pepe An de albatros nat heeft gespat, wordt hun kasteel kapot gemaakt. Daarom zijn ze niet blij met An. Maar dan komt er een storm op. Zullen de vrienden op tijd kunnen schuilen? En wie red An, de albatros die vast zit in een boom?

Recensie

Het boek is door Cito op AVI-E3 ingeschaald. Lees hier meer over AVI-lezen. Daarom is het boek geschikt voor kinderen eind groep 3 of begin groep 4. Het verhaal bestaat uit fijne, korte zinnen. Elke zin begint op een nieuwe regel, dit leest prettig. Het nadeel is dat er geen hoofdstukken zijn, waardoor het één lang verhaal is.
De zwart wit tekeningen van Dick Rink zien er mooi uit. Ze geven een goede impressie van het leven op het strand.
Achterin het boek vind je informatie over de Galapagoseilanden, de auteur en de illustrator. Deze informatie is AVI-PLUS. Hier wordt een kind op blz. 39 wel op gewezen met de tekst ‘Wil je meer weten over de Galapagoseilanden? Lees dan verder, samen met mama of papa‘.

Zelf het boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen De pinguïn met heimwee

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De pinguïn met heimwee zijn:

  • De ene pinguïn houdt van koud, de andere van warm. Lees blz. 7 ‘Het is tijd…’ t/m ‘…op te eten.’ voor. Bo houdt van kou en Pepe van warmte. Waar houdt jouw hoofdpersoon van? Lees een stukje voor waar dit uit blijkt.
  • Lees blz. 11 ‘Pepe let al…’ t/m ‘…hoort bij Bo.’ voor. Pepe is blij, maar An is boos. Hoe voelt jouw hoofdpersoon zich? Welke emotie vertoont die?
  • Lees het hele boek voor. De titel zegt ‘De pinguïn met heimwee‘. Ga met de kinderen het gesprek aan. Weet je nu wat heimwee is? Hoe merk je aan Bo dat hij heimwee heeft? Hoe gaat Bo om met zijn heimwee? Wie heeft er zelf wel eens heimwee? Wat kun je dan doen zodat het weg gaat?

Andere lesideeën:

  • Pinguïn met heimweeOp de voorkant zie je een tekening van Dick Rink. De tekenaar van tekeningen bij een boek noem je een illustrator. Dick Rink is dus de illustrator van dit boek. Op een van de eerste bladzijden zie je twee illustraties van Bo en Pepe. Dit zijn de hoofdpersonen uit het boek. De hoofdpersoon is degene over wie het boek gaat. Bo is de pinguïn met heimwee, zoals de titel van het boek aangeeft. Op welke illustratie uit jouw boek zie je jouw hoofdpersoon?
  • Op blz. 11 lees je over de emoties van Bo en Pepe. Lees blz. 11 ‘Pepe let al…’ t/m ‘…hoort bij Bo.’ voor. Hoe zie je eruit als je blij bent? En als je boos bent? Welke emoties ken je nog meer? Speel nu bladzijde 11 na. De ene is Pepe en die is blij. De ander is An en die is boos. Maak tweetallen en lees de bladzijde voor, laat de kinderen het uitbeelden tijdens het voorlezen.
  • Op blz. 30 lees je hoe An door de storm in de problemen zit. An heeft net het zandkasteel van Bo en Pepe kapot gemaakt, omdat Pepe haar nat gespat had. Lees blz. 30 ‘Buiten zien ze…’ t/m ‘…zich stevig vast.’ voor. Zou jij An wel of niet helpen? Lees daarna verder op blz. 30 vanaf ‘An houdt zich…’ t/m blz. 32 ‘…in de wolken.’ voor. Zou jij An nu wel of niet helpen? Pepe en Bo helpen An wel. Dit kun je nog voorlezen vanaf blz. 32 ‘We helpen je…’ t/m blz. 35 ‘…is weer droog.’

Vergelijkbare artikelen