Home / Ideeën mini leesles / Bovenbouw / Sprookjes van Andersen

Sprookjes van Andersen

Waarschuwing: dit is een heel zielig verhaal. Dus leg maar een pakje zakdoekjes klaar. Heel, heel lang geleden was er eens een zeemeerminnetje.
– Sprookjes van Andersen –

Het verhaal

Sprookjes van AndersenDertien sprookjes geven je een wijze les. Deze lessen verschillen van het zelf nadenken voor je iets doet of zegt, het nadenken voor je iets wenst of aanneemt en het vertrouwen in anderen. Zo kan De kleine zeemeermin haar geliefde prins niet vermoorden om zelf te blijven leven. Zo kan het meisje de rode schoentjes niet weerstaan en eindigt met afgehakte benen. En zo loopt de domme keizer in zijn blote kont door het boek.

Recensie

Thé Tjong-Khing heeft 13 sprookjes van Andersen herschreven en geillustreerd. De verschillende sprookjes passen goed bij het thema Griezen! Gruwelijk eng, daar sommige stukken erg geweldadig, bloederig of gemeen zijn.
Dit boek is een kerntitel voor de kinderboekenweek 2017 voor groep 3/4, maar met teksten als ‘ Toen Grote Klaas dat hoorde, pakte hij een bijl en sloeg het paard van Kleine Klaas dood.‘ kan ik het je sterk aanraden om zelf de sprookjes te lezen voor je ze voorleest.
Ik zou het boek zelf eerder voor groep 7/8 gebruiken en dan nog per sprookje nadenken of dit is wat je wilt bieden.
Overigens kun je uit elk sprookje, hoe gruwelijk ook, een wijze les halen. Het is goed om daar de focus op te leggen.

Met dank aan Uitgeverij Gottmer voor dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen Sprookjes van Andersen

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Sprookjes van Andersen zijn:

  • Lees het sprookje ‘De kleine zeemeermin’ op bladzijde 17 voor. Dit verhaal loopt niet goed af. Loopt jouw verhaal goed af? Waarom wel/niet?
  • Lees ‘De kleren van de keizer’ op bladzijde 99 voor (Let op: dit verhaal bevat plaatjes van de blote keizer). De keizer is erg dom. Hij gelooft dat hij kleren aan heeft terwijl hij in zijn blote kont rond loopt. Is jouw hoofdpersoon dom? Waarom wel/niet?

Overige ideeën:

  • Laat de kinderen tijdens het voorlezen de wijze les uit het sprookje halen. Gebruik daarvoor dit werkblad: Wat is de wijze les.
    Wat is de wijze les
  • Lees het sprookje ‘De standvastige tinnen soldaat’ op bladzijde 31 voor. Heb jij speelgoed thuis? Beschrijf het verhaal van jouw speelgoed als je het ’s morgens op je kamer achter laat. Maak er ook een mooie tekening bij.
    Laat alle kinderen het speelgoed ook mee naar school nemen voor een tentoonstelling. Ieder kind kan nu zijn verhaal over zijn speelgoed voorlezen.
  • Lees het verhaal ‘Wat vader doet is altijd goed’ op bladzijde 129 voor. Dit lijkt mij een geschikte introductie om met kinderen het grote ei ruil spel te spelen. Hoe je dat doet, lees je hier.