Treiterkoppen, smartphones en poolparty’s

Het verhaal

In het nieuwe boek Treiterkoppen, smartphones en poolparty’s van Carolien Kruijs wordt het verhaal van een groep 8 beschreven vanuit allerlei personages. Het gaat over Jeroen, die gepest wordt door Cesar en Alex. Het gaat over TreiterkoppenCarmen die samen met Tara en Jill niet zo aardig is tegen Denise en Vera. Het gaat over juf Wendy en meester Rob die beide les geven aan de groepen 8. Daarnaast spelen andere klasgenoten en verschillende ouders een rol in dit verhaal.

Jeroen is een jongen uit een arm gezin. Zijn vader heeft zijn moeder met 3 kinderen achtergelaten. Om alles financieel te redden helpt hij zijn moeder door kranten te bezorgen. Op school wordt hij gepest door de rijke Cesar. Zijn vader heeft de loterij gewonnen en zij hebben thuis alles. Een zwembad, een spelletjes kamer en een werkster. Cesar wordt uren opgeslokt in zijn spel en zet daarmee zijn vriendschap met Alex op het spel. Carmen is een meisje dat thuis weinig aandacht krijgt. Haar moeder is veel bezig met zichzelf, gaat elk weekend op stap en ligt dan uren op bed. Zelf is Carmen druk met haar uiterlijk, ook op de social media waar zij aandacht krijgt van oudere jongens. Ze is samen met Tara en Jill, haar vriendinnen, gemeen tegen Denise en Vera. Denise is juist een meisje dat helemaal niet bewust is van haar uiterlijk en van social media snapt ze al helemaal weinig. Dan wordt ze ook nog gehacked en komt Vera haar helpen met dit probleem.

Deze kinderen beleven allerlei dingen in dit schooljaar. Zo krijgen ze verkering, raken ze vriendschappen kwijt en krijgen ze er nieuwe vriendschappen bij. De groepen gaan sponsorzwemmen, ondernemen actie voor het zwembad dat moet sluiten en gaan samen op kamp. Online gebeurt het een en ander en sommige kinderen ontsnappen maar net aan benauwde situaties.

Recensie

In het begin is het erg wennen dat elk hoofdstuk vanuit een andere ik-vorm geschreven is. Zodra je dit door hebt en goed kijkt vanuit welk personage het hoofdstuk geschreven is, leest dit prettig. Het helpt om je erg verbonden te voelen met allerlei personages. Je voelt je juist met Jeroen die gepest wordt door Cesar verbonden maar je krijgt ook een band met Cesar die juist rijk is en neer kijkt op Jeroen. Door vanuit alle personages een stukje mee te krijgen, begrijp je waarom de kinderen zo doen en hoe ze vaak gewoon verkeerd begrepen worden of juist iets anders nodig hebben. Ik vind het vooral erg leuk dat er ook vanuit een juf geschreven wordt. Leuk dat de kinderen zo leren dat juffen vaak veel doorhebben of weten en juist het beste voor de kinderen in de groep willen. In het verhaal komen vele problemen voor waar kinderen in groep 8 mee te maken kunnen krijgen. Ik denk dat hier een aantal wijze lessen in zitten voor kinderen van deze leeftijd. Vooral rondom social media en het contact met elkaar zit het vol met adviezen en goede manieren om hier mee om te gaan.

‘Ik vond het boek Treiterkoppen, smartphones en poolparty’s van Carolien Kruijs een super leuk boek met spanning over hoe het afloopt met Jeroen die bijna verdronk en Carmen die erachter kwam dat Vincent anders was dan ze dacht. Het was super leuk om te lezen hoe vriendschappen ontstonden uit haat en nijd. Het boek was geweldig.’ – Meisje, 11 jaar –

Met dank aan Carolien Kruijs voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leesles Treiterkoppen, smartphones en poolparty’s

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om er over na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Treiterkoppen, smartphones en poolparty’s zijn:

  • Lees bladzijde 7 t/m 13 voor. Elke keer wordt er vanuit een ander personage vanuit het ik-perspectief geschreven. Dit heet het vertelperspectief. Ga tijdens het lezen in jouw boek op zoek naar wie vertelt? Je kunt kiezen uit de alwetende verteller (die weet en ziet alles), het ik-perspectief vertellend (er wordt door een persoon verteld wat geweest is), het ik-perspectief belevend (er wordt door een persoon van alles beleefd) en het personale perspectief (de verteller volgt één persoon). Er kunnen ook uitzonderingen zijn zoals dit boek, waar vanuit het ik-perspectief belevend wordt verteld, maar dan wel via verschillende personages.
  • Lees bladzijde 109 vanaf “Zo, die gaan snel.” t/m bladzijde 112 “Zodra ik bij hem ben, pakt hij me stevig vast.” voor. Dit is een heel spannend stuk in dit boek. Ga tijdens de leesles op zoek naar een spannend stuk in jouw boek en lees dit straks aan de klas voor.

Overige ideeën

  • Kennismaking begin van het schooljaar: Laat elke leerling een facebook pagina over zichzelf invullen. Bespreek welke dingen je wel/niet deelt op social media. Klik hier voor een voorbeeld van zo’n facebook pagina.
  • Je kunt ook in gesprek met de kinderen over hoe je om moet gaan met wat je ziet op social media. Lees bladzijde 32 vanaf “Een spelletje” t/m bladzijde 34 “Poeh, dat was me schrikken!” voor. Hierin wordt uitgelegd wat je met een kettingmail moet doen. Hoe zouden kinderen hier mee omgaan? Wie kent er voorbeelden?
  • Lees bladzijde 56 t/m bladzijde 61 “Waarom doet Carmen me dit aan?” voor. Bespreek hoe je om gaat met hacken. Hoe zouden kinderen hier mee omgaan? Wie kent er voorbeelden? Bespreek ook hoe je omgaat met de privacy van je wachtwoord.
  • Op bladzijde 42 wordt vanuit Juf Wendy een spel beschreven wat zij met de klas doet. Dit spel zou in elke klas gespeeld kunnen worden.

Andere boeken bij het boek Treiterkoppen zijn:

    • Treiterkoppen, achtbanen en cupcakes
    • Binnenkort verschijnt deel 3

Vergelijkbare artikelen