Home / Gastblogger / Wiebeltand

Wiebeltand

[DOOR MICHELLE] ‘Pleuntje doet haar armen over elkaar. ‘De cakejes zijn voor de kinderen uit mijn klas, pap! Je hebt net mijn traktatie opgegeten!’‘ – Wiebeltand –

Het verhaal

WiebeltandIn dit boek staan 18 verhalen over Joep en Pleuntje. Deze twee kleuters beleven allerlei avonturen terwijl ze de dagelijkse dingen doen die kinderen van 5 meemaken. Ze verkleden zich, gaan uit logeren, zijn ziek, gaan rolschaatsen, doen boodschappen en hebben een wiebeltand. Pleuntje is de hoofdpersoon. Vaak spelen haar papa, mama, haar beste vriend Joep, opa, oma en de juf ook een rol in het verhaal. Elk verhaal is dit anders en je hoeft ze dan ook niet persé op volgorde voor te lezen.

Recensie

Deze grappige verhalenbundel lijkt op Jip en Janneke, maar dan van deze tijd. De kinderen checken in voor ze in trein stappen, papa werkt thuis aan zijn laptop, alles wat ze mee maken kan vandaag de dag gebeuren. Joep en Pleuntje zijn twee dikke vrienden, daarom zou dit ook een mooie verhalenbundel richting Kinderboekenweek 2018 zijn.

De verhalen zijn heel herkenbaar voor kleuters, maar ook voor oudere kinderen is het een leuk boek om voor te lezen of zelf te lezen.

Met dank aan Uitgeverij Clavis voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen Wiebeltand

Bij Wiebeltand werken de mini leeslessen net iets anders. Het boek is vooral geschikt om voor te lezen. Daarom heb ik bij elk verhaal een of meerdere gespreksvragen bedacht. Daarmee kun je kinderen na laten denken en vooral laten vertellen over hun eigen ervaringen die aansluiten bij het verhaal.

  • Bij de eerste introductie van dit boek bekijk je de kaft. Op de kaft staan de twee kleuters Joep en Pleuntje. In het boek staan verschillende avonturen beschreven.
  • Vooraf bij elk verhaal kan je de volgende vraag stelen:
    Bekijk de grote plaat die bij het verhaal hoort. Wat denk je wat Pleuntje gaat doen in dit verhaal?
  • Oma Pleuntje en opa Joep
    Tijdens het lezen: Op bladzijde 10 vraagt mama ‘Niet zoals jullie eigen opa’s en oma’s, toch?’ Wat denken jullie wat Pleuntje en Joep gaan antwoorden? Hoe zouden opa en oma het toneelstuk vinden?
    Na het lezen: Klopt het toneelstuk met de werkelijkheid?
  • Naar de wc
    Tijdens het lezen: Op bladzijde 13 vraagt Pleuntje:‘Wat zit er achter die deuren?’ Wat denken jullie?
    Na het lezen: Waarom heeft papa een rood hoofd?
  • Memory
    Tijdens het lezen: Op bladzijde 21 staat ‘Oneindige memory!’ Waarom  moeten de mama’s zo lachen?
    Na het lezen: Waarom willen Joep en Pleuntje nog twéé appelsap?
  • Vragen
    Tijdens het lezen: Op bladzijde 25 staat ‘Echt? Nee toch!’ Zou mama boos zijn?
    Na het lezen: Aan wie vraag jij of je iets mag? Aan je papa, mama of allebei? Geven ze dan hetzelfde antwoord?
  • Verrassing
    Tijdens het lezen: Op bladzijde 27 vraagt papa: ‘Wat is er met een tekening?’ Ojee, papa mag niet achter de verrassing komen. Hoe moeten mama en Pleuntje dat oplossen
    Na het lezen: Heb je ook weleens een verrassing verklapt?
  • Geen ja, geen nee
    Tijdens het lezen: Op bladzijde 33 vraagt papa: ‘Wat is mijn prijs?’ Wat verdient papa volgens jullie?
    Na het lezen: Wie vinden jullie nu de beste in geen ja, geen nee, papa of Pleuntje?
  • Logeren 1 en 2
    Tijdens het lezen: Op bladzijde 36 zegt papa: ‘Neem je dit allemaal mee naar opa en oma?’ Wat heb je nodig als je gaat logeren? Hoe vind je dat Pleuntje haar koffer in pakt?
    Op bladzijde 41 staat Pleuntje gaat rechtop zitten, ‘Oma’roept ze.’ Wat is er aan de hand met Pleuntje?
    Na het lezen: Hebben jullie weleens gelogeerd?
  • Tanden poetsen
    Tijdens het lezen: Op bladzijde 43 staat ‘Maar wat als je tanden niet goed zijn? Moet je dan bij de tandarts blijven?’ Klopt dit?
    Na het lezen: Hoe ziet jouw tandenborstel eruit?

Wiebeltand

Tijdens het lezen: Op bladzijde 47 staat ‘O, nee!’ Wat zou er gebeurd zijn?
Na het lezen: Is de tandenfee al bij jou geweest en hoeveel tanden heb je er al uit?

  • Te leen
    Tijdens het lezen: ‘Pleuntje verstaat er geen woord van. Niet één woord. Hoe kan dat nou?’ Staat op bladzijde 52. Wie heeft er een idee hoe dat kan?
    Na het lezen: Ken jij ook woorden uit een andere taal?
  • Stiekem
    Tijdens het lezen: Op bladzijde 64 vragen Joep en Pleuntje of ze een lolly mogen, maar papa zegt dat ze bijna gaan eten. Wat zouden ze kunnen doen om toch een lolly te krijgen?
    Na het lezen: Hoe vind je het plan van Joep en Pleuntje? Heb jij een beter idee?
  • Pyjamadag
    Tijdens het lezen: Op bladzijde 68 vertelt mama: ‘We houden pyjamadag vandaag.’ Wat zou Pleuntje vandaag dan gaan doen?
    Na het lezen: Wat vindt jij van pyjamadag? Zou je Pleuntje een dagje willen zijn?
  • Rolschaatsen
    Tijdens het lezen: Op bladzijde 80 staat ‘Ojee! O …Au!’ Wie zegt dit denken jullie? Wat zou er zijn gebeurd?
    Na het lezen: Pleuntje moet oefenen met rolschaatsen. Waar ben jij op aan het oefenen of wat heb je net geleerd?
  • Ziek
    Tijdens het lezen: ‘Kom Pleuntje, dan doen we je medicijn’, zegt papa.’ Welk plannetje kan je bedenken, zodat Pleuntje geen vies drankje hoeft.
    Na het lezen: Waarom wil Pleuntje geen televisie meer kijken?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties/het materiaal: parelketting, envelop, aquarium, kalender, memory, duikbril, conducteur, penseel, weegschaal, skippybal, asfalt.
  • Uitleggen met andere woorden: publiek, oneindig, oefenen, finale, concentreren, logeren, tegelijkertijd, enkelvoud, meervoud.
  • Door de woorden voor te doen: waggelen, wriemelen, controleren, inschenken.

Enkele lesideeën bij het boek zijn:

  • Oma Pleuntje en opa Joep

Pleuntje en Joep maken een toneelstuk over een oude opa en oma. In tweetallen maken de kinderen ook een toneelstuk over hun opa en oma. Wat doen zij veel? Zijn ze al echt oud of zijn ze nog fit?

Voor jongste kleuters kan dit puur het dramatiseren zijn van 1 activiteit bijvoorbeeld fietsen, schilderen of koken. Bij de oudste kleuters, groep 3 en 4 kan dit al een toneelstuk worden met dialoog.

  • Memory

Speel met de kinderen in de klas memory op de manier van Pleuntje en Joep. Zoek steeds twee voorwerpen uit die bij elkaar passen.

  • Verrassing

Wie zou jij graag eens willen verrassen? Waarmee? Kunnen we dat op school regelen?

  • Geen ja, geen nee

Speel in een klein groepje of in tweetallen het spel geen ja, geen nee met de kinderen. Laat de kinderen elkaar om de beurt een vraag stellen.

  • Tanden poetsen

Dit verhaal kan je goed gebruiken tijdens het thema tandarts of gezondheid. Je kan een tandartsassistente uitnodigen om poetsinstructie te komen geven in de klas of gaat zelf met de klas naar de tandarts. Steeds meer tandartspraktijken staan hier voor open.

  • Wiebeltand

Leergesprek over melktanden en grote mensentanden. Welke trucjes zijn er om een wiebeltand eruit te krijgen?

  • Te leen

Speel met de kinderen het spel Simon says… Geef de kinderen instructies als: Jump, Turn around, Wave, Sit down en Clap your hands.

  • Niet meer snoepen

Wat is jouw lievelingseten? Maak er een tekening van.

  • Welterusten

Een leuk verhaal om voor te lezen als je een jarig kind in de klas hebt. Hoeveel nachtjes duurt het nog voor jij jarig bent? Een mooie start om alle maanden door verjaardagen te leren.

  • Eén of meer

Een leuk verhaal om het over enkelvoud en meervoud te hebben. Laat de kinderen woorden noemen en maak er meer van. Dit zou je met de coöperatieve werkvorm mix en ruil kunnen doen. Eén kind vertelt wat er op een plaatje staat bijvoorbeeld een schaap, het andere kind maakt er meer van twee schapen. Daarna vertelt het ander kind wat op zijn plaatjes staan en noemt de ander het meervoud. Tenslotte ruil je de kaartjes om en zoek je een ander kind.

Andere delen: