Home / Gastblogger / Begeleiding bij boekkeuze 3.0

Begeleiding bij boekkeuze 3.0

[DOOR MICHELLE] Bij de start van het nieuwe schooljaar mogen alle leerlingen van groep 4 t/m 8 drie boeken lenen uit onze schoolbibliotheek. In de loop van het jaar ruilen ze gelezen boeken om, maar blijven er altijd 3 boeken in hun bezit. Sommige kinderen hebben begeleiding nodig bij hun boekkeuze. Ze kiezen boeken die te makkelijk of te moeilijk zijn, kunnen geen ‘leuke’ boeken vinden of kiezen alleen voor een bepaald soort boeken. In de komende blogs zal ik tips geven om kinderen met deze problemen te helpen. Vandaag deel ik deel 3.0 met je. Dit deel staat in het thema van:

Begeleiding boekkeuze

De informatieboekenlezer

Sommige kinderen kiezen als ze in de bibliotheek zijn het liefste informatieboeken. Vaak trekken vooral de mooie platen hun aandacht. Bij informatieboeken staan meestal kleine stukjes tekst bij een afbeeldingen. Hierdoor lees je geen lang stuk achter elkaar. Dit zorgt ervoor dat je niet makkelijk in je ‘leesbubbel’ komt. Als ik in mijn leesbubbel zit is mijn boek zo spannend dat ik nauwelijks merk wat er in de wereld om mij heen gebeurd en wil ik alleen maar doorlezen. Bij het lezen van een informatieboek is het lastiger om je aandacht erbij te houden. Even om je heen kijken na elk verhaaltje is logisch, maar zorgt ervoor dat je minder leest.

Om kinderen die vooral informatieboeken te stimuleren om ook een keer een verhalend boek te kiezen kan je een combinatie maken. Combineer een informatief boek en een verhaal. Stel hierbij leesvragen, zoals:

  • Hoe waarheidsgetrouw is het verhaal?
  • Komt de informatie uit je weet-boek ook voor in je verhaal?

Enkele suggesties:

Ik heb een blog geschreven over Willewete de kat en een blog over Winston 1 Kat met een geheime missie.



Kinderboekenjuf schreef eerder blogs over Willewete sterren en planeten en man op de maan.

De Geronimo fan

Ik wil alleen Geronimo, maar nu zijn ze allemaal uitgeleend!‘ Misschien heb je deze opmerking ook weleens gehoord. Veel verschillende afwisselende lettertypen, veel illustraties of het verhaal? Waardoor wordt een kind aangetrokken door Geronimo Stilton? Als je het antwoord op deze vragen weet kun je ook andere boeken, boeken met veel illustraties en een afwisseling met stripvorm, adviseren:

  • Voor de middenbouw:

  • Voor de bovenbouw:

Wellicht spreekt voor jouw Geronimo fan uit de bovenbouw de schrijver wel aan. Probeer dan deze twee series zonder springende letters, maar wel van Geronimo Stiltons hand eens.

Is het erg als kinderen steeds dezelfde soort verhalende boeken lezen?

NEE!!

Juist, voor zwakke lezer is het fijn om een serieboek te lezen. De kennismaking met de hoofdpersonen is maar eenmalig, waardoor het makkelijker is om in het verhaal te komen. Hierdoor maak je makkelijker meer leeskilometers.

Ralfi light is een methodiek die hier gebruik van maakt. In het blog van Anneke Smits en Erna van Koeven kan je hier meer over lezen en geven zij ook boektitels voor nog meer informatie. Een hele korte uitleg over Ralfi light kan je hier vinden. Als kinderen door Ralfi light een boek gemotiveerd hebben uitgelezen is het prettig als het boek deel 1 was van een serie. Dan kan een kind daarna zelfstandig andere delen van de serie gaan lezen.

Geschikte serieboeken zijn bijvoorbeeld:

Meer begeleiding bij de boekkeuze?

Dit was deel 3.0 uit de serie begeleiding bij de boekkeuze. Bekijk hier Begeleiding bij boekkeuze 1.0 en Begeleiding bij boekkeuze 2.0.