‘Billie en Bobbie zien het helemaal voor zich: beroemd worden op YouTube. Straks kunnen we niet meer normaal over straat, fantaseert Billie. Dan wil iedereen met ons op de foto, vult Bobbie aan.’
– Billie en Bobbie willen een like–
Dit boek valt in leeftijdscategorie A (6 tot 9 jaar).
Het verhaal

Billie en Bobbie hebben maar één grote wens: een like! Met de hulp van Billies nichtje, de beroemde vlogger Steffi beginnen de twee vrienden hun eigen YouTube-kanaal en leren ze ondertussen alles wat te maken heeft met content maken. Dit leidt tot allerlei hilarische en gekke situaties. Zal het hen lukken om uiteindelijk die felbegeerde like te krijgen?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Dit boek ziet er in eerste instantie best dik uit, maar schijn bedriegt. Het verhaal wordt afgewisseld met stripverhaaltjes, grappige illustraties en tekstwolkjes. Het heeft iets weg van de Waanzinnige Boomhut verhalen, wat veel beginnende lezers zeker zal aanspreken! Het verhaal bevat veel haakjes die prima passen in lessen mediawijsheid, waardoor het boek ook goed in te zetten is in de klas. Door de combinatie van een doorlopend verhaal en kleine stukjes informatie kan je als leerkracht het boek aanraden voor kinderen die graag dikkere boeken lezen maar ook lezers bereiken die liever strips lezen. Het is een mooi opstapje voor beginnende lezers.
Met dank aan Uitgeverij Clavis voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Billie en Bobbie willen een like
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Billie en Bobbie willen een like zijn:
- In dit boek hebben Billie en Bobbie een duidelijke missie: het behalen van een like! Lees op bladzijde 16 ‘Vol goede moed..’ t/m bladzijde 16 ‘…ons helpen?’ voor.
Leesvraag: Hebben de personages in jouw boek een duidelijke missie? Hebben ze een doel waar ze naartoe werken? - Billie en Bobbie zijn ervan overtuigd dat ze rijk kunnen worden met hun talenten. Lees op bladzijde 28 ‘Op wat voor school…’ t/m bladzijde 29 ‘…naar buiten eten.’ voor.
Leesvraag: Hebben jouw hoofdpersonages een bijzonder talent? - In dit boek leren Billie en Bobbie steeds nieuwe dingen. Lees bladzijde 31 ’Dit is een bipsosaurus…’ t/m bladzijde 31‘…volledig fanfareorkest’. voor. (pssst, deze wist-je-datjes zijn helemaal verzonnen, dat mag soms in boeken 😉)
Leesvraag: Komt er in jouw boek wist-je-datjes voor? Zo nee, kun je dan drie wist-je-datjes bedenken die passen bij jouw boek? - In dit boek maken Billie en Bobbie allerlei video’s, in de hoop een like te krijgen. Lees bladzijde 172 ‘Billie en Bobbie…’ t/m bladzijde 173 ‘…ik te ver.’ voor.
Leesvraag: Komen er in jouw boek video’s voor? Als je het zelf mocht bedenken, welke video zouden jouw personages dan opnemen voor YouTube?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Billie en Bobbie willen een like.
Dit blog is geschreven door gastblogger Rigoberta.