Pluk de dag, mier – Theaterlezen met fabels

‘Je hoeft niet met ‘stemmetjes’ te lezen. Wel is het belangrijk om met gevoel te lezen. Dat betekent dat je iets boos, blij, verlegen of angstig kunt lezen. Probeer je dus te verplaatsen in je rol: hoe voelt jouw personage zich? Als je boos kijkt, dan klinkt je stem gelijk een stuk bozer. Je gezichtsuitdrukking kan je dus helpen om je tekst beter te laten klinken.’
– Pluk de dag, mier –

Het verhaal

Cover Pluk de dag, mier

In Pluk de dag, mier staan allemaal dierenfabels waarvan theaterleesteksten zijn gemaakt. Dit boek kun je dus samen, hardop lezen. Verdeel de rollen en lees de tekst die hoort bij jouw personage. Als je samen goed hebt geoefend dan kun je het verhaal aan een publiek laten horen. Benieuwd naar tips? Achterin het boek vind je leestips en tips voor een leuk optreden.

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Ik kan dit boek sterk aanraden aan beginnende lezers vanaf de tweede helft van groep 3. De kinderen in mijn eigen groep 3 waren razend enthousiast over het toneellezen en de verschillende verhalen. Sommige verhalen waren bij iedereen bekend en bij andere verhalen was dit minder.

De tips voor theaterlezen, die achterin het boek staan, hebben wat mij betreft echt een meerwaarde. Ik heb deze pagina gebruikt om aan de kinderen in mijn klas uit te leggen hoe je het theaterlezen het beste aan kunt pakken. Vooral het stuk over het stemmetjes lezen, gaf duidelijk inzicht in wat er nu van de kinderen verwacht werd. Het vooraf bespreken van deze tips zorgde ervoor dat de kinderen echt een rol gingen spelen en dat hun hele lijf daarin meedeed, in plaat van dat er alleen stemmetjes werden gebruikt. Dat was erg leuk om te zien.

Kinderen die dol zijn op theaterlezen kunnen verder lezen in Blitz! Een groot ruimtefeest, Ontsnapt! Theaterlezen over toen en in Koe, kip en kat zijn het zat (AVI-M3).

Met dank aan Uitgeverij Gottmer voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek.

Ideeën mini leeslessen Pluk de dag, mier

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Pluk de dag, mier zijn:

  • Het boek begint het ‘Geacht publiek!’ waarin wordt uitgelegd hoe je dit boek kun gebruiken. Lees bladzijde 8 en 9 voor.
    Leesvraag: Hoe begint jouw boek? Start het verhaal direct of komt er eerst iets anders?
  • De kikker luistert niet naar de os en dan gaat het mis. Lees bladzijde 11 ‘Wat voor dier…’ t/m bladzijde 13 ‘…met de lol.’ voor.
    Leesvraag: Gaat er in jouw boek iets mis doordat er niet geluisterd wordt?
  • Haas denkt dat hij de wedstrijd al heeft gewonnen voordat hij begonnen is. Lees bladzijde 14 ‘Hee schildpad. Jij…’ t/m bladzijde 16 ‘…niet op tijd.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die veel vertrouwen in zichzelf heeft?
  • Vos heeft iets slims bedacht. Lees bladzijde 17 ‘Dat is een…’ t/m bladzijde 18 ‘…mijn kaas af!‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die iets slims bedenkt?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Pluk de dag, mier.

Andere delen van theaterlezen

Dit blog is geschreven door gastblogger Linda.

*Dit bericht bevat affiliate links

Vergelijkbare artikelen

Winkelwagen