‘Vuurtorenbeer is altijd vrolijk. Elke morgen denkt hij: ‘Wat bof ik toch dat ik een Vuurtorenbeer ben! Wat een geluk!’ En dan duikt hij blij in zee voor zijn ochtendbad. Het eiland is piepklein, maar Vuurtorenbeer verveelt zich nooit. Hij surft op de golven, zoekt schelpen voor zijn verzameling of speelt mijn zijn vriend Marius. En elke avond klimt hij net voor zonsondergang fluitend de vuurtorentrap op. Om de lamp aan te steken.’
– Vuurtorenbeer –
Dit boek valt in leeftijdscategorie A (6 tot 9 jaar).
Het verhaal
Vuurtorenbeer is een hele blije beer. Hij leeft op een klein eiland en daar is altijd wat te beleven. Op een dag komt de postboot met spulletjes en oude kranten. In de kranten leest Vuurtorenbeer de verhalen van Avonturenbeer. Daarna voelt hij zich helemaal niet meer zo blij. In vergelijking met Avonturenbeer is zijn leven maar saai. Vuurtorenbeer wil helemaal niks meer doen. Hij zit alleen maar naar de verhalen in de krant te kijken. Totdat de storm komt en de voordeur open knalt. Dan rent hij naar buiten en controleert de vuurtoren. En hoort hij nou iemand roepen om hulp?
Recensie
Ik heb het verhaal van Vuurtorenbeer in één adem uitgelezen. Wat een heerlijk verhaal! Door de schrijfstijl van Mathilde Stein word je echt meegenomen in wat Vuurtorenbeer ziet en voelt.
‘Tja. Best leuk hoor, dat strand. Maar… het is natuurlijk wel veel kleiner dan de prairie van Pitnikkel, waar Avonturenbeer die wilde paarden had getemd.’
Ach. Best mooi hoor, die schitterlichtjes op het water. Maar… ze glanzen natuurlijk wel stukken minder dan die diamanten van Sjahoem, die Avonturenbeer moest terugstelen uit een donkere grot.’
Dit verhaal biedt een mooie ingang om in gesprek te gaan over je mooier voordoen dan je bent en over je laten beïnvloeden door anderen. Dat wat een ander heeft of laat zien lijkt misschien mooier of beter, maar is dat echt zo? Of lijkt het alleen maar zo? Ook mooi om hier een koppeling te maken naar sociale media. Wat laten mensen zien en hoe ziet het er in het echt uit.
Ik begrijp heel goed dat dit boek een Zilveren Griffel heeft gewonnen en ik ben erg benieuwd of hij ook de Gouden Griffel in ontvangst zal mogen nemen.
Met dank aan Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Vuurtorenbeer
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Vuurtorenbeer zijn:
- Vuurtorenbeer is altijd vrolijk. Lees bladzijde 9 ‘Vuurtorenbeer is altijd…’ t/m bladzijde 11 ‘…over Avunturenbeer. Spánnend!‘ voor.
Leesvraag: Welke emoties passen er bij jouw verhaal? Hoe voelt de hoofdpersoon zich? - De nieuwe serie over Avonturenbeer is spannend. Vuurtorenbeer kan niet meer stoppen met lezen. Lees bladzijde 12 ‘Zo! Dat vindt…’ t/m bladzijde 13 ‘…nu anders is.’ voor.
Leesvraag: Wordt er in jouw boek ook gelezen? En wat lezen ze dan? - Marius geeft het op. Lees bladzijde 15 ‘Die dag duikt…’ t/m bladzijde 18 ‘…te somberen. Totdat….’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die het opgeeft? - Eerst waait het zachtjes en dan begint het te stormen. Lees bladzijde 18 ‘‘s Ochtends is het…’ t/m bladzijde 21 ‘…dus wel mee.’ voor.
Leesvraag: Wat voor weer is het in jouw boek?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Vuurtorenbeer.
Overig idee
- Bij dit boek maakte ik 3 sessies Close Reading voor het e-book Close Reading Het hele jaar rond groep 3/4.
Dit blog is geschreven door gastblogger Linda.