‘Herres ogen dwaalden naar de foto die vlak bij het kistje in de kast stond. Op de foto stond een knappe man die met een ondeugende blik de kamer in keek. Dat was zijn vader. Zou zijn vader goed zijn geweest in dingen als skateboarden? Leek hij op hem? Volgens zijn moeder wel. Ze praatte niet vaak over hem, maar ze was nog steeds stapelverliefd op die man, ook al wist niemand waar hij was. Naast de foto stond een kaarsje. Geen echt kaarsje, natuurlijk, want zijn moeder had ook een artikel gelezen over brandgevaar door Kaarsen. Nee, dit kaarsje flikkerde dag en nacht door het kleine batterijtje wat erin zat. Vreemd eigenlijk dat zijn moeder een kaarsje bij de foto had gezet. Dat doe je toch pas als iemand dood is?’
– De (niet zo) rampzalige avonturen van Herre –
Dit boek valt in leeftijdscategorie B (10 tot 12 jaar).
Het verhaal
Herre woont samen met zijn moeder. Zijn vader heeft Herre nooit gekend, hij is vermist geraakt tijdens een Poolexpeditie. Door deze gebeurtenis is de moeder van Herre doodsbang dat Herre ook iets overkomt. Dit betekent dat Herre van zijn moeder geen ‘gevaarlijke’ dingen mag doen. Dus niet meedoen met de gymles, niet naar kinderfeestjes gaan en vooral niet deelnemen aan het dagelijkse verkeer. Herre vindt dit vreselijk en maakt zich op deze manier niet populair op school bij zijn klasgenoten en leerkrachten. Op een dag krijgt Herre een nieuwe buurman, meneer Teunissen. Vanaf dan gebeuren en vreemde dingen en komt Herre plotsklaps in ‘gevaarlijke’ situaties terecht. Lukt het Herre om deze activiteiten voor zijn moeder verborgen te houden en wie is die buurman Teunissen nu precies?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
De (niet zo) rampzalige avonturen van Herre is een heerlijk, luchtig (voor)leesboek voor in de middenbouw. De voorkant van dit boek sprak mij, door de herkenbare illustraties van Iris Boter (bekend van Zootje ongeregeld en Vlinder) direct aan.
Het boek leest snel weg en de gebeurtenissen volgen elkaar in een rap tempo op. Dit zorgde ervoor mij voor dat ik het boek snel kon doorlezen. Enthousiast geworden? Dan heeft Marte Jongbloed nog twee andere boeken geschreven waarin je meer avonturen beleefd met Herre.
Met dank aan Luitingh-Sijthoff voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen De (niet zo) rampzalige avonturen van Herre
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De (niet zo) rampzalige avonturen van Herre zijn:
- Bij sommige fragmenten die je leest krijg je als lezer een bepaald gevoel of komt er een emotie bij je los. Bijvoorbeeld bedroefd, blij of boosheid. Lees bladzijde 96 ‘Herre zat op…’ t/m bladzijde 99 ‘…niet mee kan.’ voor.
Leesvraag: Welke gevoel kreeg jij bij dit fragment? Lees nu verder in je eigen boek en vertel straks welke emotie of gevoel je kreeg bij het lezen en waardoor dit kwam. - Herre mag van zijn moeder vrijwel niets doen. Alles om maar te voorkomen dat er iets met Herre gebeurt. Op een bepaald punt is Herre hier helemaal klaar mee en komt hij in opstand tegen zijn moeder. Lees bladzijde 164 ‘Herre! Blijf hier!..’ t/m bladzijde 165 ‘…dat ooit goedkomen?‘ voor.
Leesvraag: Wie is er in jouw boek brutaal of zou brutaal kunnen doen? - Skateboarden? Fietsen? Dat zijn dingen die Herre absoluut niet mag doen van zijn moeder. Veel te gevaarlijk! Lees bladzijde 166 ‘Herre kon niet…’ t/m bladzijde 168 ‘…maar hij reed!‘ voor.
Leesvraag: Welke vervoersmiddelen ben jij in je boek tegengekomen? Waarvoor welke deze gebruikt? - Bekijk samen de kaft van het boek. Wat zie je? Wat valt op? Wat gebeurt er? Praat hier samen over.
Leesvraag: Wat vertelt de kaft van jouw boek over het verhaal?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De (niet zo) rampzalige avonturen van Herre.
Andere delen
Dit blog is geschreven door een gastblogger.