”In mijn hoofd zit een berg,
een berg kennis, begrijp me goed.
Ik wandelde laatst die berg op
Mijn toekomst tegemoet’
– De wereld in zijn flatje –
Dit boek valt in leeftijdscategorie B (9 tot 12 jaar).
Het verhaal

De 41 gedichten in deze dichtbundel sluiten aan bij wereldoriëntatie met aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek als invalshoek. De gedichten binnen het domein aardrijkskunde gaan over Globalisering, Indonesië, Klimaat, Landen, Water in Nederland en de wijk. De geschiedenisgedichten gaan over de Franse tijd, Internationale samenwerkingen, Jagers en boeren, Koloniale tijd, Middeleeuwen, Ontdekkingsreizen, Ontstaan van Nederland, Romeinen, Taal, Tweede Wereldoorlog en Wereldgodsdiensten. Binnen het onderwerp natuur staan gedichten over Duurzaamheid, Lichaam, Gedrag, Hersenen, Familie, Groeien, Organismen, Voortplanting, Vulkanen en Zintuigen centraal. Tot slot zijn er zeven gedichten over techniek met de onderwerpen: Gereedschap, Ontwerpen, Papier, Technologie, Uitvindingen en Wetenschap.
‘Kinderen hebben rechten.
Dat zul jij ook wel weten:
Recht op een naam, recht op een huis,
recht op spelen en op eten.‘
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie
De wereld in zijn flatje is een poëziealbum en mooie aanvulling op de wereldoriëntatie lessen. Het is geschreven bij de methode Code D, maar het is zeker methodeonafhankelijk inzetbaar. Achterin het boek is een register opgenomen met de domeinen, onderwerpen en gedichten benoemd, waardoor het gemakkelijk zoeken is naar een passend gedicht. Veel gedichten in deze bundel zijn treffend, luchtig en waar mogelijk met humor beschreven. Persoonlijk vind ik: ‘Geen keus’ over de Tweede Wereldoorlog, een van de mooiste gedichten uit de bundel.
‘Maar zo werkt een oorlog niet.
Je kunt als kind niet kiezen.
Ook ouders en soldaten niet.
Je kunt alleen verliezen’
Andere boeken passend bij wereldoriëntatie zijn: Alleen maar zee (bekijk de ideeën voor mini leeslessen), Albert Einstein (bekijk de ideeën voor mini leeslessen) en Samen klimaatverandering de baas (bekijk de ideeën voor mini leeslessen). Meer wereld georiënteerde boekenblogs zijn onder meer te vinden bij: geschiedenis, informatie, klimaat, oorlog en vrede.
Met dank aan uitgeverij Zwijsen voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen De wereld in zijn flatje
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De wereld in zijn flatje zijn:
De eerste jager
Dit gedicht sluit aan bij het geschiedenistijdvak: Jagers en boeren.
- In dit gedicht wordt de natuur beschreven: bloemen, planten, bomen, bos, wolken, lucht, rotsen, ravijnen, bergen en gras. Lees bladzijde 9 voor.
Leesvraag: Hoe wordt de natuur in jouw boek beschreven? - In dit gedicht is het woord ‘joeg’ gebruikt om aan te geven dat de jagers gingen jagen en verzamelen.
Leesvraag: Welk werkwoord in de verleden tijd staat in jouw boek?
Vanwaar die rare namen?
Dit gedicht past bij het geschiedenistijdvak: Middeleeuwen
- De straten in Nederland zijn vernoemd naar herkenningspunten zoals een kerk of molen, belangrijke personen, de geschiedenis op of thema. Bekijk eventueel dit filmpje over straatnamen van het klokhuis. Lees bladzijde 12 voor.
Leesvraag: Komt er in jouw verhaal een (straat)naam voor? Kun je herleiden waar deze naam vandaan komt?
Klare taal
Dit gedicht sluit volgens de dichtbundel aan bij geschiedenis/taal. Persoonlijk vind ik het passender bij emoties en gevoelens.
- Woede en verdriet. Lees bladzijde 21 voor.
Leesvraag: Welke emotie past bij jouw verhaal? Kun je een stukje voorlezen of vertellen waaruit dit blijkt? - In het gedicht wordt aangegeven dat de taal van woede makkelijker te begrijpen is dan verdriet.
Groepsgesprek: Bespreek met de klas de volgende stelling: woede is duidelijker te verstaan dan verdriet.
Huiswerk-machine
Dit gedicht past bij techniek/gereedschap.
- Mensen bedenken machines om te helpen met klusjes. Lees bladzijde 23 voor.
Leesvraag: Welke machines/gereedschappen kom jij tegen in jouw verhaal?
Leesvraag: Welke machine/gereedschap kan het leven voor de personages in jouw boek makkelijker maken?
Geen keus
Dit gedicht gaat over geschiedenis/Tweede Wereldoorlog.
- In tijden van oorlog hebben veel mensen geen keus. Lees bladzijde 28 voor.
Leesvraag: Heeft het personage in jouw boek een keus? - Tijdens de oorlog wordt de vrijheid van mensen ontnomen. lees bladzijde 28 voor.
Leesvraag: Leven de personages in jouw boek in vrijheid? - De Tweede Wereldoorlog is in veel boeken vastgelegd. Lees bladzijde 28 voor.
Leesvraag: Stel dat jouw verhaal zich afspeelt in tijden van oorlog. Wat zou er dan anders zijn?
En nu, hoe gaat het nu?
Dit gedicht gaat over geschiedenis/Koloniale tijd.
- Erik van Os, de schrijver van dit gedicht, schrijft dat de Koloniale tijd in de huidige maatschappij echt niet meer kan. Lees bladzijde 48 en 49 voor.
Leesvraag: Zijn er passages in jouw verhaal die in de huidige maatschappij niet meer geoorloofd zijn?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand
Dit gedicht gaat over techniek/ontwerpen.
- Het personage in dit gedicht wil graag het eigen uiterlijk veranderen. Lees bladzijde 70 voor.
Leesvraag: Wat zou het personage in jouw boek anders willen?
Leesvraag: Wat zou jij willen veranderen in jouw boek?
De wereld in zijn flatje
Dit gedicht sluit aan bij natuur en duurzaamheid.
- ‘Later zoek ik de wereld op. Die woont dan alweer jaren in een duur verzorgingsflatje’. Lees bladzijde 74 voor.
Groepsgesprek: Waarom zou de titel van dit gedicht en de naam deze dichtbundel gekozen zijn?
Leesvraag: Op welke wijze past de titel van jouw boek bij het verhaal?
Leesvraag: Vind je de titel van jouw boek passend bij het verhaal en waarom vind je dat?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De wereld in zijn flatje.
Dit blog is geschreven door gastblogger Sandra.