Coolman en ik – Houd de dief! (AVI-E3)

[DOOR LINDA] ‘Alleen ik hoor het kabaal van Coolman.
Geen mens hoort hem.
Ook ziet geen mens hem.
Alleen ik zie hem.
Vaak heb ik wel lol met Coolman.
Maar soms word ik ook gek van hem.
Net als nu.’

– Coolman en ik – Houd de dief! –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 3.

Het verhaal

Cover Coolman en ik - Houd de dief!

Kai heeft een vriend, Coolman. Niemand anders kan hem zien en horen, alleen hij. Kai vindt Coolman leuk, maar ook vervelend. Hij heeft niet goed geslapen door de verhalen van Coolman en is daardoor erg moe.

Als Kai op school is komt hij erachter dat hij zijn sloffen aan heeft, maar dat zijn schoenen er niet staan. Coolman is goed in dieven vangen en volgens hem zijn de schoenen van Kai gestolen. Hij gaat op onderzoek uit. Zal het Coolman lukken de schoenen van Kai te vinden?

Recensie

Als de schoenen van Kai niet staan waar ze horen te staan denkt Coolman meteen aan diefstal, zonder eerst even samen te bedenken hoe ze op school zijn aangekomen. Dit zie je in de klas ook regelmatig. Kinderen nemen niet even de tijd om te bedenken of ze het echt daar hebben neergezet, maar zeggen vaak snel dat iemand anders het heeft. Hierover kun je mooi in gesprek na het lezen van dit boek.

Kai vindt dat Coolman grappig is, maar hij wordt ook moe van hem. Hij kan bijna niet slapen door alle verhalen. Hij valt zelfs op school in slaap. Hier moest ik erg om lachen. Zeker als je bedenkt dat Coolman iemand is die alleen Kai kan zien en horen.

Op het niveau van Avi E3 zijn Stom!, Ik ben geen topmuis, Blitz! en Man op de maan ook leuk om zelf te lezen.

Met dank aan Uitgeverij Bontekoe voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Coolman en ik – Houd de dief!

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Coolman en ik – Houd de dief! zijn:

  • Kai ziet en hoort Coolman, maar niemand anders kan hem zien of horen. Lees bladzijde 9 ‘‘Sta op!’ brult…’ t/m bladzijde 10 ‘…net als nu.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die iets ziet of hoort dat er niet echt is?
  • In de klas is het zo saai dat Kai al snel in slaap valt, hij is heel erg moe. Lees bladzijde 20 ‘In de klas…’ t/m bladzijde 22 ‘…schoenen zijn weg!‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die heel moe is?
  • Kai is zijn schoenen kwijt en Coolman denkt dat ze gestolen zijn. Lees bladzijde 22 ‘Ik word wakker…’ t/m bladzijde 27 ‘…van mijn juf.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iets kwijt?
  • Coolman is op zoek naar een spoor. Lees bladzijde 26 ‘Met een loep…’ t/m bladzijde 31 ‘…achter een jas.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die een spoor volgt of zoekt?

Andere delen

Vergelijkbare artikelen