Home / Beginnende lezers / De boom met het oor (thematitel KBW22)

De boom met het oor (thematitel KBW22)

‘Halverwege bedenkt hij zich en roept nog iets. Hé! Mensenjong! Vertel het anders aan de boom!’
‘De boom?’
‘De boom met het oor! Dat doet iedereen!’
‘Wat voor boom met…’
‘O, ik moet weg! De boom! Met het oor! Daar! Die! De allerhoogste in het park!’

– De boom met het oor –

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 3.

Het verhaal

Cover De boom met het oor

Hoe is het als je een verhaal hebt dat je graag wilt delen, maar niemand tijd heeft om te luisteren? De jongen heeft iets meegemaakt dat hij dolgraag wil vertellen aan iemand, maar het lukt niet. Tijdens de les moet hij stil zijn, na school zij  de kinderen snel weg en er is niemand thuis.

‘Hij kan linksaf gaan, naar zijn huis, waar niemand is. Of naar rechts, naar het park.’

Ondertussen is het druk bij de boom met het oor in het park. ‘Bij de boom met het oor staat nota bene een rij. Want iedereen heeft een verhaal en oren zijn zeldzaam.’

Kan de jongen de boom met het oor vinden? Zal er geluisterd worden naar zijn verhaal? En wat wil de jongen dan toch zo graag vertellen?

Recensie

De boom met het oor is een boek van Annet Schaap en met prachtige illustraties van Philip Hopman. 

Het boek staat vol met prachtige verhalen over de natuur, daardoor is het ook niet voor niets een thematitel voor de Kinderboekenweek 2022

‘Het kan het gras horen groeien, de wind horen ritselen, het kan het kleinste vogeltje horen zeuren om een worm.’

Daarnaast ben je als lezer heel erg benieuwd naar wat de jongen toch te vertellen heeft. Ondertussen hoor je verhalen van dieren die de jongen tegenkomt. Lukt het de jongen wel om naar deze verhalen te luisteren terwijl er niemand naar zijn verhaal luistert?

Smaakt dit boek naar meer Annet Schaap? Lees dan Lampje!

Met dank aan Uitgeverij Querido voor het toezenden van dit boek.

Ideeën mini leeslessen De boom met het oor

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De boom met het oor zijn:

Dit boek heeft geen bladzijdenummers.

  • Welke geluiden uit de omgeving hoor jij tijdens het lezen? Lees ‘In de stad…’ t/m ‘…zucht het hardst.’ voor.
    Leesvraag: Welke omgevingsgeluiden kom je tegen in jouw boek? Staan ze beschreven of kun je ze zelf invullen door situaties of illustraties?
  • Soms passen de illustraties perfect bij de tekst. Zo ook in De boom met het oor. Lees ‘De regen is opgehouden…’ t/m ‘…Hij loopt door.’ voor en laat de illustratie duidelijk zien. Bespreek samen de overeenkomsten.
    Leesvraag: Hoe passen de illustraties bij de tekst uit jouw boek?
  • Kun jij vanaf je stoel een boom zien? Hoe ziet de boom eruit? ‘De jongen ziet de boom…’ t/m ‘…let niet op hen.’ voor.
    Leesvraag: Kom je bomen tegen in jouw boek? Op illustraties? In de tekst? Vertel erover na het lezen.

Overig idee

  • Teken een boom met een oor en schrijf een verhaal dat jij aan de boom wilt vertellen.