[DOOR LINDA] ”Wij passen vandaag wel op de winkel,’ zegt Zip. ‘Dat kan toch helemaal niet!’ zegt mama. ‘Jullie zijn nog veel te jong.’ ‘We kunnen best in de winkel helpen,’ zegt Loef. ‘Het is ook maar voor één dagje,’ zegt Zip. ‘Morgen zijn we vast beter,’ zegt papa. ‘Een buikgriepje duurt niet zo lang.’ Mama rent weer naar de badkamer. ‘Wat doen we als er iemand in de winkel komt?’ vraagt Zip. ‘Dan mogen ze best naar de meubels kijken,’ zegt papa. ‘Maar morgen kunnen ze pas weer iets kopen.’ Nu rent papa weer naar de badkamer. Loef en Zip pakken brood en een flesje appelsap. Dan gaan ze naar de winkel…’
– De knotsgekke kast –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 4.
Het verhaal
De papa en mama van Zip en Loef zijn ziek. Ze kunnen niet werken in hun eigen winkel. Gelukkig willen Zip en Loef wel in de winkel werken. Een mevrouw wil heel veel nieuwe meubels bestellen. Als papa de volgende dag nog ziek is dan besluit Loef ze zelf te gaan maken. De kast ziet er wel anders uit dan wanneer papa hem zou maken. Is hij goed genoeg? Zal de mevrouw hem mooi vinden?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Als Zip en Loef de meubels af hebben weten ze niet zo goed wat ze ervan moeten vinden. Zouden de kast en de stoelen goed genoeg zijn? Of vindt de mevrouw ze niet mooi, net als de meneer die boos de winkel uit is gelopen. In dit boek komen een heleboel onderdelen aan bod die goed passen bij een gesprek over de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en de klas. Zoals de onzekerheid of je iets goed hebt gedaan, maar ook hoe je ermee om kunt gaan als iemand boos reageert zoals de meneer deed.
Ik vond het erg grappig dat papa en mama eerst dachten dat Loef en Zip een grap hadden uitgehaald met die gekke meubels, ze werden er zelfs een beetje boos van. De reactie van mevrouw Stol kwam dan ook voor iedereen als een verrassing.
Kinderen die nog verder willen lezen op AVI E4 zouden ook Vergeet tijger niet!, Superhugo gaat van start en Weerwolvensoep kunnen lezen.
Met dank aan Uitgeverij Zwijsen voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen De knotsgekke kast
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De knotsgekke kast zijn:
- De papa en mama van Loef en Zip hebben allebei buikgriep, ze zijn ziek. Lees bladzijde 7 ‘Ik heb erg veel…’ t/m bladzijde 9 ‘…naar de winkel.’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand ziek? - Mevrouw Stol wil een heleboel meubels hebben en Loef denkt dat papa dat op donderdag al klaar kan hebben, Zip twijfelt. Toch zegt Loef toe dat het donderdag klaar zal staan. Lees bladzijde 11 ‘Hallo? Hallo? roept…’ t/m bladzijde 15 ‘…nog ziek zijn?’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die zegt dat hij iets gaat doen, terwijl hij niet weet of het wel gaat lukken? - Er komt een meneer in de winkel voor een kast en hij gaat uiteindelijk boos weg. Lees bladzijde 23 ‘Mama voelt zich…’ t/m bladzijde 25 ‘…Op haar onderlip.’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die boos wordt? - Papa, mama, Loef en Zip hebben het heel erg druk. Er zijn een heleboel mensen die de meubels willen hebben die Loef en Zip hebben gemaakt. Lees bladzijde 31 ‘Wil je die…’ t/m bladzijde 32 ‘…met scheve deurtjes.’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die heel druk is?
Overige ideeën
- Meubels ontwerpen: Bedenk een knettergek ontwerp voor een stoel, bank of kast en maak hier een tekening van.
- Meubels maken: Maak meubels voor in het poppenhuis, op dezelfde manier als Zip en Loef dat hebben gedaan.
- Knotsgekke kast ontwerpen: In de ijssalon willen ze een heel grote kast, ontworpen en gemaakt door Zip en Loef. Lees bladzijde 35 ‘In de ijssalon…’ t/m bladzijde 36 ‘…van hun ijsje.’ voor. Ontwerp de kast waar de ijsboer om vraagt in het boek.