[DOOR RIGOBERTA] ‘Youssef roept terug: ‘Eid al-Fitr is op de negenentwinstigste! Het staat overduidelijk in de sterren geschreven’. Adam kijkt Maryam aan. ‘Wat is Eid al-Fitr?’ vraagt hij zachtjes. ‘Dat is een ander woord voor het Suikerfeest,’ zegt Maryam.’
– Het is Ramadan –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 4.
Het verhaal
Adam en Maryam kijken er heel erg naar uit. Ze mogen dit jaar voor het eerst meedoen met Ramadan. Ze moeten alleen nog wel even geduld hebben, want de maan is nog niet in de vorm van een croissant. Veel dingen zijn nog nieuw voor ze, maar gelukkig zijn daar hun ouders, leraren en wijkbewoners om hen te helpen. Dit wordt een prachtige maand!
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Het is Ramadan! is een van de allereerste Nederlandstalige voorleesboeken over de Ramadan. De buurkinderen Adam en Maryam kijken samen uit naar de Ramadan. Voor hen zijn bepaalde gebruiken nieuw, wat maakt dat de lezer samen met Adam en Maryam veel leert over de Islam en Eid al-Fitr. Door herkenbare situaties te beschrijven, zoals de pauze waarin andere leerlingen wél eten of een ruzie op het schoolplein, kunnen alle kinderen zich een voorstelling maken van de beleving van Adam en Maryam. Achterin het boek staat ook een woordenlijstje met Arabische woorden. Dit boek is geschikt om voor te lezen en samen van te leren.
Met dank aan Uitgeverij Van Holkema & Warendorf voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Het is Ramadan!
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Het is Ramadan! zijn:
- Adam kan niet meer wachten tot de Ramadan begint. Als hij de maan ziet veranderen in een croissantvorm, barst hij in zingen uit. Lees bladzijde 8 ‘Maryam!, schreeuwt Adam…’ tot ‘...en doe de Ramadan-dans!’
Leesvraag: Komen in jouw boek liedjes voor? Als er geen liedjes voorkomen, kun je dan bedenken waarover een liedje gezonden zou worden in jouw boek? - Adam en Maryam vasten voor de eerste keer en komen erachter dat hun meester er meer over weet. Lees bladzijde 14 ‘Vertel, Adam!…’ t/m bladzijde 16 ‘…Echt waar!.‘ voor.
Leesvraag: In dit boek leren de kinderen over een feest dat hoort bij het geloof Islam. Komt er in jouw boek een geloof voor? - Achterin het boek lees je een woordenlijst met Arabische woorden en de betekenis ervan. Lees bladzijde 63 ‘Allah…’ t/m bladzijde 63 ‘…je zegenen.’ voor.
Leesvraag: Staat er in jouw boek een woordenlijst met woorden uit een andere taal? Als je geen woordenlijst kan vinden, komen er in jouw boek moeilijke woorden voor waar je een woordenlijst bij zou kunnen maken? - Dit verhaal speelt zich af net voor en net na de maand Ramadan. We lezen dus wat Adam en Maryam beleven in een maand tijd.
Leesvraag: Hoelang duurt jouw verhaal? Speelt het zich af op één dag, in één schooljaar of anders? Hoe weet je dit? Komen er misschien meerdere seizoenen voor en weet je daarom hoe lang het verhaal zich afspeelt?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Het is Ramadan!
Leesvragen voor de onderbouw
Sandra bedacht bij Het is Ramadan! een aantal leesvragen voor de onderbouw.
- Voorspellen: Lees bladzijde 5 en 6 voor. Waarom denk je dat Maryam verwachtingsvol naar de maan kijkt? Wie kijkt er ook weleens naar de maan? Waarom is de stand van de maan belangrijk, denk je?
- Bedenken: Lees voor tot en met bladzijde 13. Wat betekent ‘Bismillah’? Waarom wordt dit woord gezegd?
- Betwijfelen: Lees voor tot en met bladzijde 19. ‘… allemaal minpunten’. Wat kan Adam nu het beste doen? Denk je dat hij plus- of minpunten krijgt? Waarom denk je dat?
- Grote ideeën: Lees voor tot en met bladzijde 29 ‘… heeft gered?’. Hoe kan een spin het leven van profeet Mohammed hebben gered? Waarom denk je dat?
- Verbinden: Lees voor tot en met bladzijde 33 ‘…en Maryam terug’. Weet je wat deze woorden betekenen? Welke woorden ken jij uit een andere taal en wat is daarvan de betekenis?
- Ontwerpen: Lees voor tot en met bladzijde 52 ‘…goede daden verricht’. Wat zijn goede daden? Welke goede daden hebben Adam en Maryam verricht? Heb jij weleens een goede daad verricht? Wat heb je gedaan en waarom deed je dat?
- Kijk en vergelijk: Lees voor tot en met bladzijde 58 ‘…hun bed in’. Adam en Maryam vertellen hoe zij Eid al-Fitr vieren. Vier jij dit feest ook? Herken je iets wat Adam en Maryam vertellen? Zijn er ook verschillen?