Home / Beginnende lezers / Hoe vertel ik het – reeks

Hoe vertel ik het – reeks

[DOOR MAAIKE]Moderne sprookjes die kinderen helpen bij het begrijpen, bespreken en verwerken van lastige situaties’
– Hoe vertel ik het – reeks-

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 2.

De boeken

Waar Janneke Schotveld al zelfbedachte sprookjes schreef, is dit nu ook het geval in de prentenboekenserie Hoe vertel ik het. Van uitgeverij Goede Boekendrukker en Meeldraad Producties ontving ik de vier prentenboeken behorend bij de Hoe vertel ik het – reeks. Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen maken ingrijpende gebeurtenissen mee, waarbij hun leven plotseling veranderd. In de Hoe vertel ik het – reeks zorgt schrijfster Tineke Toet ervoor dat lastige onderwerpen in een modern sprookjesverhaal worden uitgelegd. Het samen lezen van een prentenboek over een desbetreffend thema kan voor kinderen helpend zijn om de situatie makkelijker te bespreken, te begrijpen en te verwerken. De volgende thema´s zijn verwerkt in de vier prentenboeken: scheiding, ouder met kanker, hooggevoeligheid en moeilijk eten.

De ridder met het jeukende harnas

Cover De ridder met het jeukende harnas

Wanneer je vader ridder is, is het eigenlijk vrij duidelijk: jij wordt later ook ridder. Maar wat als dat eigenlijk helemaal niet je droom is? Je helemaal niet houdt van vechten, van zwaarden en die speciale ridderkleding? Toch probeert de jongen even om ridder te zijn. Speciaal voor zijn ouders, om hen niet teleur te stellen. Gelukkig zien de ouders al snel dat hun zoon niet gelukkig is en mag hun zoon zichzelf zijn: een jongen die zorgzaam en zacht is en uiteindelijk als stalknecht aan het werk zal gaan. Niet wetende dat hij later bij de koning in dienst zal zijn. 

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Ideeën mini leeslessen De ridder met het jeukende harnas

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De ridder met het jeukende harnas zijn:

  • In het prentenboek wordt de zoon van de  ridder ook ridder. Lees bladzijde 5 ‘Op een dag…’ t/m bladzijde 6 ‘…was minder waar.’ voor.
    Leesvraag: Welke beroepen ken jij nog meer? Komen er in het boek wat je nu aan het lezen bent beroepen voor? 
  • In dit stukje lees je dat de jongen zich vreselijk voelt in zijn ridderkleding. Lees bladzijde 18 ‘Uiteindelijk had hij…’ t/m bladzijde 8 ‘…en troostte hem‘ voor.
    Leesvraag: Doet jouw hoofdpersoon ook iets tegen zijn zin?

De koningin met de 7 pruiken

Cover De koningin met de 7 pruiken

In een land hier ver vandaan wonen een koning, koningin samen met hun twee kinderen. De koningin voelt zich al een tijd niet zo fit. Ze heeft pijn en is vaak erg moe. In het paleis komen allemaal dokters langs en dan weet een dokter te vertellen wat er aan de hand is: de koningin heeft kanker. In het ziekenhuis proberen de dokters haar beter te maken met medicijnen, maar de koningin wordt er alleen maar misselijk van en verliest al haar mooie lange haren. De kinderen moeten erg wennen aan hun moeder: ze is erg moe, kan niet meer meespelen en draagt een doek om haar hoofd. Op een dag staat er een jongen voor de poort van het paleis met wel zeven heel bijzondere cadeaus…

Ideeën mini leeslessen De koningin met de 7 pruiken

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De koningin met de 7 pruiken zijn:

  • Lees bladzijde 1 ´In een land…’ t/m bladzijde 1 ‘…prinsje en prinsesje‘ voor.
    In dit stukje staat geschreven dat het paleis staat aan de voet van een berg. Vertel de kinderen dat dit figuurlijk taalgebruik is. Het is niet écht een voet, maar het begin van de berg wordt ermee bedoeld.
    Leesvraag: Kom je in jouw leesboek ook figuurlijk taalgebruik tegen?
  • De pruikenmaker wordt in dit stuk van het verhaal geridderd en krijgt een speciale medaille. Hij wordt benoemd tot Koninklijke pruikenmaker.
    Leesvraag: Wie zal er in jouw verhaal ook een medaille verdienen? Wat heeft die persoon voor goeds gedaan?

De prins die alleen maar dingen at met de letter P

Cover De prins die alleen maar dingen at met de letter p

Elke avond bereidt de koninklijke kok een heerlijk maal voor de koning, koningin en de prins. Toch is het elke avond gedoe tijdens het avondeten, want de prins vindt eigenlijk niets lekker. Behalve de gerechten met de letter P, die gaan er wel in. Zo ontstaat er het idee om steeds een paar dagen achter elkaar een lettermenu te laten maken door de kok. Zo eet het koninklijk gezin een paar dagen alles wat begint met de letter K: kippenpootjes, krabsalade, komkommer, karbonades, kroketten, kwarktaart en nog veel meer. Er volgen nog veel meer letters, wat  voor de kok een lastige taak is. Zie maar eens zoveel gerechten met een bepaalde letter te bedenken! Dan is de koning het zat: het moet afgelopen zijn met de lettermenu´s. Dan komt de koningin met een heel goed idee, wat ervoor zorgt dat er vanaf dat moment elke avond gezellig en goed wordt gegeten.

Ideeën mini leeslessen De prins die alleen maar dingen at met de letter P

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De prins die alleen maar dingen at met de letter p zijn:

  • Lees bladzijde 3 ‘Bah, zei de…’ t/m bladzijde 6 ‘…aan de slag.’ voor. De prins somt allerlei gerechten op die hij lekker vindt. Deze beginnen allemaal met de lekker P.
    Leesvraag: Kom je in jouw leesboek gerechten voor? Of ben je erachter gekomen wat jouw hoofdpersoon heel graag eet of juist helemaal niet lust?
  • Laat de illustratie van bladzijde 24 zien en zorg dat de kinderen de tekst van bladzijde 23 nog niet zien.
    Leesvraag:  Kun je vertellen aan de hand van de illustratie hoe de koning zich voelt? Waar zie je dit aan? Lees vervolgens bladzijde 23 ‘Nou is het…’ t/m bladzijde 23 ‘… zei de prins.’ voor en controleer samen of hun verwachting klopt

De prinses die droomde van aardbeien

Cover De prinses die droomde van aardbeien

In een prachtig kasteel leefde een prins en een prinses die leerden om koning en koningin te worden. Het echtpaar had ook twee kinderen. Op een dag was de prinses helemaal klaar met haar leven als prinses. Ze wilde geen lakeien meer die haar thee brachten, ze wilde niet verdwalen in het kasteel, ze wilde geen kroontje op haar hoofd. De prinses mistte de geuren en kleuren van de bloemen en planten en wilde eigenlijk een broek aan en haar lange haren afknippen. Ze was het allemaal meer dan zat! De prins dacht er anders over en wilde gewoon koning worden. De prins en de prinses wilden allebei een compleet ander leven en besloten te scheiden. Ze maakten goede afspraken over hoe ze voor hun kinderen zouden zorgen en de prinses ging in een leuk huisje wonen, vlakbij het paleis. 

Ideeën mini leeslessen De prinses die droomde van aardbeien

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De prinses die droomde van aardbeien zijn:

  • Plak het woord ´aardbeien´ af op de kaft van het boek.
    Leesvraag: Waar zou deze prinses van kunnen dromen? Laat de leerlingen hun antwoorden schrijven of tekeningen op een wisbordje en bespreek daarna de antwoorden. Laat vervolgens het daadwerkelijke woord zien en bespreek dit met de klas. 
  • Bekijk samen bladzijde 7 en 8. Je ziet hier alle kamers in het paleis. Bespreek welke kamers je ziet en welke functie deze kamer zal hebben voor de koning, koningin en de kinderen.
    Leesvraag: Welke kamers komen voor in jouw boek. Heb je enig idee hoe deze eruit zien?