Home / Beginnende lezers / Keizer Ei

Keizer Ei

[DOOR MAAIKE] ‘Ik heb het gemaakt voor iedereen die leert schrijven en iedereen, waaronder ikzelf, die het moeilijk vindt om te onthouden met welke ei/ij een woord geschreven wordt. Dit was de motivatie om er aan te beginnen. Maar nu het af is, hoop ik dat iedereen vanaf 7 jaar het zal lezen en dit sprookje net zo goed gaat kennen als Hans en Grietje’.
– Keizer Ei –

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 4.

Het verhaal

Keizer EiHeid gaat samen met kat Teit op reis. Onderweg zien ze van alles en varen ze met een zeilboot op een kolkende zee. Uiteindelijk belanden ze op het eiland van Keizer Ei. Wanneer de lakei Keizer Ei wilt voorstellen aan de Heid en Teit, worden de twee heel onvriendelijk ontvangen. Blijft Keizer Ei bij zijn standpunt en worden Heid en Teit aan hun lot overgelaten?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Moet dit woord nu met de korte ei of de lange ij worden geschreven? Een vraag die bij veel kinderen (en vaak ook nog volwassenen…) elke dag wel door hun hoofd schiet. Heel lastig, want er bestaan weinig regels waarom een woord met de korte ei of lange ij moet worden geschreven. Karst-Janneke Rogaar heeft nu het boek ‘Keizer Ei’ geschreven wat veel kinderen zou kunnen helpen. Het hele boek bestaat namelijk uit, bijna, alle korte ei woorden die we in Nederland kennen en geen één lange ij woord. Door het verhaal te lezen leer je dus direct een heleboel korte ei woorden. Super handig! Een leuk verhaal en meteen een heleboel korte ei woorden leren.

Met dank aan uitgeverij Kluitman voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek

Ideeën mini leeslessen Keizer Ei

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Keizer Ei zijn:

  • Introduceer het boek: Laat de voorkant zien van het boek zien en vervolgens enkele bladzijden in het boek.
    Wat valt de leerlingen op aan de tekst?
    Laat de leerlingen nogmaals enkele bladzijden van het boek bekijken en vraag hen vooral op de gebruikte kleuren in het boek te letten. Wat valt op?

Keizer Ei

  • Het boek is uitgegeven als een tweekleurendruk. Wat betekent dit?
    Leesvraag: Wat kun je vertellen over het kleurgebruik in jouw boek?
  • De hoofdpersonen uit het boek heten Heit en Teit, twee niet alledaagse voornamen. De schrijfster heeft hier expres voor gekozen, omdat woorden die eindigen Op -heid en -teit met de korte ei worden geschreven.
    Leesvraag: Komen er in jouw boek aparte namen voor?
  • De schrijfster van dit boek is ook de illustrator.
    Leesvraag: Is dit in jouw boek ook het geval of zijn dit twee aparte personen?
  • Lees bladzijde 62 en 63 voor. Heid krijgt last van heimwee en neemt afscheid van Keizer Ei en Teit. Hij heeft het hier moeilijk mee. Leesvraag: Moet er iemand in jouw boek ook afscheid nemen? Waarom moet er afscheid worden genomen?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Keizer Ei.

Overige ideeën

  • Lees bladzijde 64 ‘Als er ook…’ t/m ‘…of Creativi’ voor. Keizer Ei en Teit bedenken voornamen voor kinderen. Dit zijn verzonnen voornamen, die wél goed bij de achternaam zullen passen. Kun je uitleggen waarom?
  • Laat de leerlingen zelf een bingokaart maken met 6 woorden met de korte ei. Lees dan het verhaal voor. Zijn alle woorden van je bingokaart genoemd, dan heb je bingo!
  • Geef elke leerling een bingokaart met daarop 9 vaststaande woorden die in willekeurige volgorde in het verhaal voorkomen. Zodra ze een woord hebben gehoord, mogen zij deze wegstrepen. Wie heeft er als eerste al zijn woorden kunnen wegstrepen? 

Download hier de Keizer Ei bingokaart: ei bingo.

  • Achterin het boek vind je een lexicon met alle woorden met de korte ei die in het boek voorkomen. Projecteer de woorden op het bord en laat de leerlingen hun persoonlijke kort ei tekening maken. Op de tekening moeten zoveel mogelijk woorden terug te zien zijn die je met de korte ei schrijf. Vervolgens in tweetallen elkaars tekening bekijken en direct laten noteren welke woorden met de kort ei zij terugzien op de tekening van hun maatje.