Mol ligt in zee (AVI-start)

[DOOR LINDA] ‘het is mis met mol.
de beek is heel hoog.
de beek loopt de hoop van mol in.
de hoop van mol zit vol.
mol zit in de val.’
– Mol ligt in zee –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 3.

Het verhaal

Cover Mol ligt in zee

Het regent heel erg hard. Mol spoelt uit zijn hol. Hij spoelt naar zee. Mol kan niet zwemmen. Hoe moet dat nou? Kunnen de dieren mol helpen?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

In dit boek staan er pictogrammen van de personages voor de tekst. Zo weet je precies welke tekst er door welk personage gesproken wordt. Erg handig! Dit zorgt ervoor dat de kinderen begin groep 3 het boekje veel makkelijker kunnen begrijpen.

Het boek heeft een leuke verhaallijn en is ook echt wel even spannend als het niet meteen lukt om mol te helpen. Hierdoor ben je erg benieuwd naar de afloop en wil je verder lezen. Dat zal bij kinderen ook het geval zijn.

Er zijn meerdere boeken over de bol van lif. In dit boek heeft lif iets bovenop de blo gemaakt, waardoor hij kan vliegen. Door de verbazing denk ik dat de bol dit eerder nog niet kon, maar ik heb de andere boeken niet gelezen, dus ik weet het niet zeker.

Kinderen die zelf verder willen lezen op het niveau van AVI-start kunnen ook Raar haar en Dit ben ik lezen.

Met dank aan Uitgeverij Kluitman voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Mol ligt in zee

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Mol ligt in zee zijn:

  • Het regent heel erg hard. Jop is helemaal nat Lees bladzijde 7 ‘jop gaat naar…’ t/m bladzijde 8 ‘…wel een lap.’ voor.
    Leesvraag: Regent het ook in jouw boek? Of is het ander weer?
  • Mol spoelt uit zijn hol door de regen. De dieren proberen mol te helpen, maar het lukt niet zo goed. Lees bladzijde 10 ‘het is mis…’ t/m bladzijde 14 ‘…al weer weg.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die een ander helpt? Gaat dat goed?
  • Mol zat niet op zwemles. Hij weet niet hoe hij moet zwemmen. Lees bladzijde 15 ‘hup, mol! kom…’ t/m bladzijde 16 ‘…veel te ver.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die les krijgt?
  • De bol gaat omhoog. Hij vliegt. Lees bladzijde 17 ‘ik haal de…’ t/m bladzijde 20 ‘…gaat wel hoog.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iets dat vliegt?

Andere delen

*Dit bericht bevat affiliate links

Vergelijkbare artikelen