Vlinder

[DOOR MAAIKE] ‘Vroeger was ik een paard. Klik-klak, ging mijn tong de hele dag en ik draafde de klas rond. Soms was ik een springpaard. Hip, over de tafels, klik-klak. Van mijn kleuterjuf mocht ik geen paard zijn. Dan klaagde ze tegen mijn moeder. Ze zei dat ik druk was en lawaai maakte.’
– Vlinder –

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 4 .

Het verhaal

Vlinder is blij, stoer en enthousiast. Vlinder is een meisje dat naar school gaat en in de klas zit bij juf Merel. In dit boek lees je in korte verhalen allerlei belevenissen van Vlinder. Zo gaat ze met haar klas op schoolreis naar de dierentuin, viert ze het Kerstfeest en Sinterklaas in de klas en gaat ze zwemmen op de camping bij haar opa en oma. Toch is Vlinder een beetje anders dan haar klasgenoten. Ze is namelijk impulsief en snel afgeleid. Dit komt door haar ADHD. Hierdoor heeft Vlinder moeite om zich te concentreren en is ze druk en soms zelfs heel druk. Hierdoor begrijpen andere kinderen en volwassenen haar niet altijd. Dit zorgt soms voor gekke situaties. Maar Vlinder laat zich hier niet door kisten. Want Vlinder is Vlinder.

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

In eenentwintig korte verhalen neemt Miriam Bruijstens je mee in het leven van Vlinder. Elk hoofdstuk start met een stuk blauw cursieve tekst. Deze korte introductie hoort bij het desbetreffende hoofdstuk en lijkt door Vlinder zelf te zijn geschreven.

Elk hoofdstuk is een op zichzelf staand verhaal en neemt je mee in de wereld van Vlinder met haar ADHD. Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat elk kind met ADHD precies zoals haar is, maar het geeft een mooi inkijkje in het leven van een persoon met ADHD.

Miriam Bruijstens heeft ervoor gekozen om het boek ik de ik-vorm te schrijven. Dit maakt het heerlijk leesbaar voor kinderen in de middenbouw. De gekleurde illustraties van Iris Boter zijn een mooie aanvulling bij het verhaal.

Het verhaal speelt zich vooral af op school of op plekken waar Vlinder samen met haar gezin komt. Miriam laat in het verhaal duidelijk zien dat Vlinder niet altijd door andere kinderen en volwassenen wordt begrepen. Ze heeft vaak ruzie met haar klasgenoten, haar moeder heeft te maken met boze ouders en ook invalleerkrachten lijken soms niet te weten wat ze met haar aan moeten.

Gelukkig lees je je in het boek niet alleen maar de problemen, maar lees je ook de positieve eigenschappen van Vlinder. Ze..
– heeft veel fantasie
– denkt in mogelijkheden
– heeft een eigen mening
– neemt het op voor anderen
– staat open voor nieuwe dingen
– heeft gevoel voor humor
– is sportief

Het boek Vlinder sluit prima aan bij het thema ‘Anders is anders’. Ook het boek Anders is anders- en dat is heel gewoon! is een mooie toevoeging en past prima bij Vlinder.

Met dank aan Uitgeverij Van Goor voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Vlinder

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Vlinder zijn:

  • Laat de leerlingen alleen de voorkant van het boek zien. Hier zie je Vlinder staan, de hoofdpersoon bij het boek. Laat de leerlingen drie positieve eigenschappen noemen waarvan ze denken dat die goed bij haar passen.
    Leesvraag: Klopte je ideeën nadat het boek is voorgelezen? 
  • Lees de tekst op de achterkant van het boek voor.
    Leesvraag: Wat zegt de tekst over het boek? Wat denk je daardoor over het boek? Wat kom je nu al te weten over het boek?
  • In dit stukje lees je over Vlinder die op schoolreis gaat naar de dierentuin. Lees bladzijde 5 ‘Vroeger was ik…’ t/m bladzijde 7 ‘…de rugleuning omhoog.’ voor.
    Leesvraag: Vlinder gaat met de bus naar de dierentuin. Maakt de hoofdpersoon in jouw boek ook gebruik van een vervoermiddel? Welk vervoersmiddel is dat en waar gaat hij naartoe?
  • Vlinder is met haar klas op schoolreis geweest naar de dierentuin. Lees bladzijde 20 ‘Dan is het…’ t/m bladzijde 23 ‘…en ze zwaait.’ voor.
    Leesvraag: Wordt er in jouw verhaal ook een grap met iemand uitgehaald?
  • Vlinder moet afscheid nemen van haar juf, omdat ze na de zomervakantie een andere juf krijgt. Het afscheid nemen vindt Vlinder lastig. Lees bladzijde 59 ‘Vlindertje, nog even…’ t/m bladzijde 59 ‘…stil naast Iris.’ voor.
  • Leesvraag: Moet er een persoon in jouw leesboek ook afscheid van iets of iemand nemen?

Overige ideeën

  • Plattegrond tekenen: Lees de hoofdstukken ‘Rennen´, ´Nijlpaard´, ´Verdwaald´ en ´Verstoppen´ voor. Al deze vier hoofdstukken spelen zich af in de dierentuin waar Vlinder samen met haar klas is.
    Ontwerp een plattegrond van een door jou bedachte dierentuin. Welke dieren kom je daar tegen? Kun je nog meer doen dan alleen maar dieren bekijken? 
  • In het boek staat ADHD centraal. Na het voorlezen van dit boek zou je gezamelijk een Klokhuisaflevierng over ADHD kunnen bekijken

Box Lezen met Kinderboekenjuf korting 2021