Zo zonde van de zee!

”Pas op, raak ze niet aan!’ Riep ik. ‘Ze steken!’  Maar mijn zus barstte in lachen uit hoezo wat was er grappig?). Ze stak een poot in het water (niet doen!), en hield een plastic zak omhoog (hè?)’
– Zo zonde van de zee! –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 4.

Het verhaal

Cover Zo zonde van de zee!

Geronimo wordt door zijn zus meegenomen op een onverwachte vakantie. Hij is erg moe, dus kan wel een vakantie gebruiken. Maar echt uitrusten zit er niet in helaas. Klem snurkt zo hard! De volgende dag gaan ze naar het strand, zou uitrusten daar wel lukken? 

Niks blijkt minder waar, het is veel te druk op het strand. Na een vermoeiende dag rijden ze naar huis, tot ze plots iets ontdekken!

‘Maar opeens, na de zoveelste kruising, reden we langs een strand waar geen einde aan leek te komen, én dat volledig verlaten was!’

Zou Geronimo hier tot rust kunnen komen?

Recensie

Net als Help, mijn batterij is leeg! en Doe de kraan dicht, Geronimo! is dit een fijn boek over het klimaat. In dit geval gaat het over de plastic troep die in de zee terecht komt. Het is fijn om te lezen hoe Geronimo en zijn vrienden zich hier heel erg om bekommeren en het zou fijn zijn als iedereen op de aarde dat zou doen.

Zo zonde van de zee! is een heerlijk boek dat je graag in 1 ruk uit leest. Het brengt de kinderen bewustzijn mee rondom de plastic troep. En verder is het gewoon een vermakelijk verhaal. 

Met dank aan De Wakkere Muis voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Zo zonde van de zee!

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Zo zonde van de zee! zijn:

  • Het is warm, heel warm. Lees bladzijde 16 ‘Het was een zwoele…‘ t/m bladzijde 17 ‘…op de achtergrond.‘ voor. 
    Leesvraag: Welke temperatuur past bij jouw boek?
  • Geronimo Stilton is de verteller van dit boek. Dat weet je doordat hij ‘ik’ zegt en doordat hij zichzelf aan jou voorstelt. Lees bladzijde 16 ‘Het was een zwoele…‘ t/m bladzijde 17 ‘…op de achtergrond.‘ voor. 
    Leesvraag: Wordt jouw verhaal door een ik-persoon verteld of juist door een verteller?
  • Plastic is een probleem. Lees bladzijde 52 ‘Pas op voor de kwallen!‘ t/m bladzijde 57 ‘…het strand te redden?‘ voor. Wat kunnen ze doen om het strand te redden?
    Leesvraag: Wat merk je van plastic in jouw boek? Kom je iets tegen? Denk aan een plastic beker die ze weg gooien of juist plastic als materiaal?

Overige ideeën

  • Ga in jouw omgeving op zoek naar plastic, kunnen jullie nog wat opruimen?
  • Ga aan de slag met de plezierige puzzels achterin het boek.

Andere delen

Vergelijkbare artikelen