Pak ongemotiveerde lezers aan met mini leeslessen en bereik hogere leesniveaus in je klas

Afgelopen jaren is het leesniveau van Nederland drastisch gedaald. Dit heeft in de toekomst een grote invloed op individueel een maatschappelijk niveau. Jij als leerkracht hebt hier een cruciale rol in, grijp die kans. Hieronder ga ik dieper in op dit probleem en hoe je dit kunt aanpakken in je klas. Weet je al dat je hiermee aan de slag wilt? Klik dan op deze button:

Dit moet echt veranderen…

De leesresultaten in Nederland dalen, dat blijkt uit onderzoeken zoals PISA en PIRLS. Ik vind dit niet verrassend. Al jaren lijkt het leesonderwijs een ondergeschoven kindje. De lesdoelen waren achterhaald. De methoden boden arme teksten aan. Het vak ‘lezen’ was onderverdeeld in allerlei subvakken. We gaven les om maar goede toetsresultaten te behalen. En ga zo maar door.

Kinderen zelf zijn ongemotiveerd om te lezen. Ook dat vind ik niet verrassend. In het digitale tijdperk is er een continue tekststroom die op ze af komt. Dit zorgt ervoor dat kinderen gaan hyperlezen en een korte aandachtsboog ontwikkelen. Het vraagt dus heel veel van kinderen om zichzelf tot dieplezen te zetten en daar ligt een taak voor jou, als leerkracht. We willen immers lezers voor het leven creëren.

Gebeurt dit ook in jouw klas?

In de klas zie je kinderen die beginnen te zuchten als lezen op het programma staat. De boekenkast of wc zijn een favoriete plek om aan het lezen te ontsnappen. Soms lijkt het alsof kinderen wel lezen, maar als je het gesprek aan gaat dan blijkt dat ze alleen de woorden tellen…

Verder is het niveau van de boeken die kinderen lezen om te huilen. Hoe krijg je ze toch uit de graphic novels zoals de losers, mutsen, boomhutten en dogmans? De literaire boeken en gesprekken lijken onbereikbaar binnen jouw leeslessen. Als leerkracht weet jij niet meer hoe je dit moet aanpakken.

Ik ga je uitleggen hoe je volgende leesles wel een succes wordt.

Maak van zelfstandig lezen het leukste moment van de dag

Successen van de Kinderboekenjuf:

140+ scholen zorgen voor leesplezier met mijn filmdienst Lezen met Kinderboekenjuf

100+ collega’s gebruiken de mini leeslessen dagelijks in de klas om literaire gesprekken te voeren met hun leerlingen na het volgen van de cursus Mini leeslessen van A tot Z

Maandelijks inspireer ik gemiddeld 30.000 bezoekers op mijn website Kinderboekenjuf.nl met 1000+ blogs vol met leespiratie

Wekelijks ontvangen 15.000+ leerkrachten mijn nieuwsbrief vol leespiratie en praktische tips. 

Tweewekelijks verschijnt er een nieuwe podcast-aflevering van De podcast vol leespiratie, waarin ik allerlei onderwerpen op het gebied van leesonderwijs bespreek – inmiddels 4000+ keer beluisterd

Hoi, ik ben Ingrid de Kinderboekenjuf

In 2011 studeerde ik na een lange droom eindelijk af als basisschoolleerkracht. Jarenlang stond ik als invaller voor de klas in groep 3 t/m 8. Daar leerde ik mini leeslessen kennen en ik was gelijk enthousiast.

Mijn duo vertelde me een eigen boek mee te nemen en de kinderen te vragen wat ze gelezen hadden, dat deed ik braaf. Net toen ik de les af wilde ronden vroeg een meisje aan mij wat ik had gelezen. Vanuit mijn volwassen boek kon ik die gruwelijke informatie niet met ze delen, dus nam ik me voor kinderboeken te lezen. En zo ontstond in 2016 mijn bedrijf Kinderboekenjuf.

Ik heb al die jaren de leesmotivatie bij kinderen in mijn eigen klassen toe zien nemen. Hoe beter ik de mini leeslessen in de vingers kreeg, hoe gemakkelijker het ging en toen ik achter de leerlijn literatuur en lezen kwam, wilde ik dat iemand mij dit eerder had verteld.

Mini leeslessen zijn gemakkelijk inzetbaar, het kost je immers maar 10 minuten per keer. De kracht van mini leeslessen is echter ongekend! In deze wereld is het heel hard nodig om hier mee aan de slag te gaan, zodat kinderen leesplezier en leesbegrip ervaren. Zo worden kinderen lezers voor het leven.

Inmiddels ben ik, na bijna 12,5 jaar praktijkervaring, gestopt voor de klas. Naast mijn werk als Kinderboekenjuf ben ik LIST-trainer aan bij  Fontys OSO. Als LIST-trainer weet ik dat mini leeslessen wetenschappelijk onderbouwd zijn en dat inzetten op leesplezier werkt. Bij mini leeslessen draait het volledig om leesplezier en zie ik de leesniveaus groeien.

Met al deze ervaring is de cursus Mini leeslessen van A tot Z tot stand gekomen zodat ik jou kan leespireren en ook jij kunt ervaren wat de kracht van de mini leesles is. 

Ontwerp zonder titel (5)

‘De leesvraag aan het einde van de les later terugkomen is echt heel leuk omdat kinderen dan dus doelgerichter lezen.’

‘Voor mij was het aanbieden van de mini leeslessen eigenlijk meer ‘op goed geluk’ een boek laten zien, kaft, omslag, achterkant voorlezen. Soms een stukje uit een boek aanhalen, maar het stellen van een leesvraag kwam ik steeds niet toe.

Nu ben ik in de module bezig met het stuk over boekrecensies en ook het aanbieden van soorten teksten met vooral het stellen van de leesvraag. De leesvraag aan het einde van de les later terugkomen is echt heel leuk omdat kinderen dan dus doelgerichter lezen.

Ik ben heel blij met de lessen en vooral de opdrachten en suggesties die hierin worden besproken en ook na te lezen zijn.

Moniek, leerkracht 

Ontwerp zonder titel (5)

‘Ik weet nu op welke verschillende manieren je een mini leesles kunt geven’

‘Ik bedenk nu al een aantal jaar mini leeslessen bij de kinderboeken die ik lees. Het startpunt hiervoor was mijn deelname aan de leeschallenge. Hiervoor had ik nog nooit over mini leeslessen gehoord en ik heb er ook nooit verdere theorie of informatie over gelezen. Eigenlijk vanaf het begin komen de mini leeslessen gewoon bij me op als ik aan het lezen ben.

In de loop van de tijd heb ik vooral door het klaarzetten van de blogs van anderen kennis gemaakt met andere soorten vragen voor mini leeslessen en ben ik dit ook gaan gebruiken. Zoals bijvoorbeeld: … heeft een magisch voorwerp. Wie zou er in jouw boek wel een magisch voorwerp kunnen gebruiken? Dat soort vragen heb ik leren kennen en gebruiken door het bij anderen te zien.

Door het volgen van deze cursus weet ik nu welke categorieën mini leeslessen er zijn en op welke verschillende manieren je een mini leesles vorm kunt geven. Een heel aantal vormen ken en gebruik ik inmiddels, maar er zijn er ook een paar die helemaal nieuw voor me zijn. Ik vind het erg prettig hier nu een soort overzicht van te hebben.’

Linda, leerkracht groep 6 en taal-/leescoördinator

Ben je klaar om een kwalitatief goede mini leesles te ontwikkelen?

Voor wie is deze cursus bedoeld?

Voor wie is deze cursus niet bedoeld?

In Mini leeslessen van A tot Z leer je:

Tijdens de cursus ervaar je het geven van een mini leesles van A tot Z!

Over de cursus

Met de online cursus Mini leeslessen van A tot Z pak je ongemotiveerde lezers aan met behulp van mini leeslessen en bereik je hogere leesniveaus bij de kinderen in je klas. De cursus heeft alles wat je nodig hebt om je mini leeslessen uit te voeren. Van het kiezen van een geschikt boek en het juiste doel tot het uitwerken van de evaluatie in een duurzame registratie van mini leeslessen. Ik ga je uitleggen hoe je volgende leesles wel een succes wordt.

Wat brengt deze cursus je op:

Ontwerp zonder titel (5)

‘Als leerkracht doe ik ertoe tijdens de mini leeslessen’

‘De cursus heeft me opgeleverd dat ik me bewuster van mijn leerkracht handelen ben geworden. Dat ik er als leerkracht toe doe bij de mini leeslessen, dat leerlingen mij moeten zien lezen. De leerlingen bij mij op school hebben zien heel vaak geen voorbeeld van een lezende ouder. Ik ben me er weer bewuster van geworden dat ik het rolmodel ben voor de leerlingen’

Marloes, leerkracht groep 4 en leesspecialist

Ontwerp zonder titel (5)

‘Bredere blik op mogelijke leesvragen’

Voor mij geven mini leeslessen een toegevoegde waarde aan vrij lezen. De kinderen lezen gericht met een doel. Sommige kinderen verdwalen helemaal in hun boek en zijn de vraag uiteindelijk vergeten, maar dat is niet erg. Kinderen die niet zo goed in het verhaal kunnen komen, hebben een gerichte opdracht. Door de cursus ben ik mij bewust van de verschillende doelen en heb ik een bredere blik op de mogelijke leesvragen die ik bij elk doel kan bedenken.

Dorien, leerkracht en beleidsondersteuner

BONUSSEN! Dit krijg je er extra bij:

2x waarom NU meedoen

1. Je krijgt direct toegang tot de online leeromgeving en kunt in jouw eigen tempo aan de slag.

2. Je wordt meteen toegevoegd tot de besloten Facebookgroep waarin je met andere cursisten kunt sparren.

Mini leeslessen van A tot Z

Ontwikkel stap voor stap kwalitatief goede mini leeslessen
347
  • Online cursusomgeving met 8 modules en een bonusmodule vol met uitleg en opdrachten voor een kwalitatief goede mini leesles
  • Het werkboek Mini leeslessen van A tot Z(digitale versie) met teksten, praktische opdrachten en aanvullende input om meteen mee aan de slag te gaan.
  • 1 jaar toegang tot de online cursusomgeving
  • Direct aan de slag en je eigen tempo bepalen
  • Vragen stellen in de digitale cursus-omgeving
  • 2x per jaar een live sessie samen met andere cursisten voor al je vragen
  • Sparren met andere cursisten in een besloten Facebookgroep

Niet tevreden? Leverde de cursus je niets op? Dan krijg je je geld* terug.

* lees de voorwaarden verderop bij de veelgestelde vragen

Veel gestelde vragen

De cursus bestaat uit bijna 60 video’s. Daarnaast ontvang je een digitaal werkboek met pagina’s vol teksten, praktische opdrachten en aanvullende input. Je doorloopt de cursus in jouw eigen tempo. Je kunt er binnen enkele uren mee klaar zijn, maar hebt uiterlijk 1 jaar de tijd vanaf aanschaf om de cursus te doorlopen. Het advies is om 1x per week een uurtje eraan te werken en dan ben je binnen 10 weken door de cursus heen.

De cursus is direct na aanschaf beschikbaar,

Nee dat hoeft niet, je krijgt toegang tot de leeromgeving en kan de cursus vervolgens volgen waar en wanneer je maar wilt. 

Module 1 Yes, je gaat kwalitatief goede mini leeslessen leren maken!

  • Je kent de achtergrondinformatie van een mini leesles en hebt houvast om alles uit de cursus te halen om een kwalitatieve mini leesles te kunnen maken.

Module 2 Boekenbabbel er op los

  • Je weet hoe je een kwalitatief goede mini leesles kan geven doordat je het belang van een mini leesles, de doelen van een mini leesles en je bent je bewust van de visie rondom het geven van een mini leesles.

Module 3 Mag ik gewoon een boek gaan zitten lezen?

  • Je toont correct leerkracht handelen en bent een voorbeeld voor de kinderen.

Module 4 Ervaar tijdens de nabespreking de kracht van de mini leesles

  • Je hebt tools en handvatten om de nabespreking zo vorm te geven dat de kinderen onbewust onderling boeken promoten en jij de kracht van de mini leesles kan ervaren.

Module 5 Aan de slag met jouw mini leesles

  • Je hebt aan de hand van een template de stappen doorlopen tot het voorbereiden van een kwalitatief goede mini leesles welke de volgende dag gegeven kan worden.

Module 6 Maak de mini leesles duurzaam!

  • Je ervaart hoe het is om een mini leesles te geven en reflecteert en evalueert op jouw handelen.

Je kunt de cursus betalen met iDEAL, Bancontact en per factuur. Je kunt ook vragen of de school het wil betalen uit je persoonlijk bijscholingsbudget.

Zeker kan dat! Natuurlijk altijd in overleg met je directie. Je kan kiezen voor betalen per factuur zodat je het niet voor hoeft te schieten. Zorg dan dat je de juiste gegevens invult op de factuur zodat de betaling geregeld kan worden.

Het is heel fijn (ook om het te borgen binnen de school) om de cursus samen met een collega te volgen. In module 6 ga je ook op zoek naar een collega die jou kan voorzien van feedback. Hoe fijn is het dan als je samen de cursus inhoudelijk kent.

Je betaalt per collega om toegang te krijgen tot de cursus. Zo kan elke leerkracht onder een eigen account inloggen en op zijn eigen tempo de cursus volgen. Het is niet toegestaan om met meerdere collega’s op hetzelfde account in te loggen. 

Indien 5 collega’s of meer van één school op één factuur tegelijk instappen ontvangt de school 15% korting. Vooraf aan het instappen dient contact opgenomen te worden via info@kinderboekenjuf.nl zodat de korting toegepast kan worden. Na instappen vervalt het recht op korting. De groepskorting is alleen van toepassing op de reguliere prijs van €347,- en geldt niet in geval van acties/kortingen.

Dat weet je nooit. Deze pagina helpt je aan de informatie om deze overweging te maken. Daarnaast heb ik een geld terug garantie voor als je niet tevreden bent. In het ergste geval krijg je je geld terug en in het mooiste geval kun jij kwalitatief goede mini leeslessen geven die de kinderen in jouw klas aan het lezen krijgen én houden.

Ben je niet tevreden over de cursus? Leverde de cursus je niks op? Dan kun je je geld terug vragen. In de algemene voorwaarden lees je meer over de voorwaarden waarbinnen je het geld terug kunt vragen.

Je ontvangt later hierover nog bericht met de voorwaarden waaraan de video moet voldoen (denk aan tijdsduur, specifiek doel/leervraag en AVG-proof). 

In de besloten Facebookgroep zal ik extra tips delen.
Daarnaast kun jij daar jouw mini leesles vragen stellen, tips delen en/of om feedback vragen aan mede cursisten.

Kortom de Facebookgroep is een mooie manier om andere leerkrachten te ontmoeten die ook met mini leeslessen aan de slag gaan. Maar ook om je vragen te stellen, successen te vieren en elkaar te helpen als je even vastloopt.

Je kunt me altijd mailen op info@kinderboekenjuf.nl, dan krijg je zo snel mogelijk mail terug. Tip: zet in het onderwerp dat het over de cursus gaat.

Wat leuk dat je je aan wilt melden voor de cursus!

Kies hieronder eerst hoe je de betaling wilt voldoen. Je wordt daarna doorgestuurd naar de inschrijfpagina.

Je kunt betalen d.m.v. ideal, bancontact of per factuur. Kies je voor factuur dan ontvang je een factuur die binnen 14 dagen moet worden voldaan. Klik op één van de twee opties om naar de inschrijfpagina te gaan. 

Copyright © 2016 – 2024 Kinderboekenjuf.nl | Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid | Disclaimer