
Tip 1 Kijk naar de AVI-niveaus of juist niet?!
De meest voor de hand liggende tip is om te kijken naar het AVI-niveau wat op de rug van een boek staat. Helaas staat er niet altijd een AVI-niveau op en soms klopt het AVI-niveau niet. Bij ons op school hebben we er voor gekozen om de AVI-niveaus af te plakken als ze er al op staan. De reden hiervoor is dat kinderen geneigd zijn alleen hun eigen niveau en misschien één niveau hoger te lezen. Terwijl het niveau minder van belang is als het onderwerp. De interesse en beleving van kind is bepalend. Kinderboekenjuf schreef hier eerder een blog AVI-lezen over.
Tip 2 Gebruik de vijf-vinger regel
Geef de kinderen de volgende opdracht mee bij het zoeken van een geschikt boek:
- Lees de eerste bladzijde van het boek.
- Staan er meer dan 5 moeilijke woorden in? Steek een hand op en buig bij elk moeilijk woord een vinger. Is je hand een vuist geworden, dan is het boek té moeilijk. Heb je nog vingers over, dan is het boek geschikt voor jou.
- Begrijp je de woorden wel, doordat je betekenis kan afleiden van de context. Dan kan je het boek misschien toch gaan lezen.
Eventueel kun je deze poster van Pinterest downloaden en ophangen bij de boekenkast.
Meer begeleiding bij de boekkeuze?
Dit was deel 1.0 uit de serie begeleiding bij de boekkeuze. Lees ook begeleiding bij boekkeuze 2.0 en 3.0.