Home / Gastblogger / Begeleiding bij boekkeuze 2.0

Begeleiding bij boekkeuze 2.0

[DOOR MICHELLE] Bij de start van het nieuwe schooljaar mogen alle leerlingen van groep 4 t/m 8 drie boeken lenen uit onze schoolbibliotheek. In de loop van het jaar ruilen ze gelezen boeken om, maar blijven er altijd 3 boeken in hun bezit. Sommige kinderen hebben begeleiding nodig bij hun boekkeuze. Ze kiezen boeken die te makkelijk of te moeilijk zijn, kunnen geen ‘leuke’ boeken vinden of kiezen alleen voor een bepaald soort boeken. In de komende blogs zal ik tips geven om kinderen met deze problemen te helpen. Vandaag deel ik begeleiding bij boekkeuze 2.0 met je. Dit deel staat in het thema van:

Kies een leuk boek

Tip 1 Voer een leesgesprek

Tijdens een leesgesprek stel je open vragen aan het kind. Aidan Chambers heeft hiervoor allerlei soort vragen opgesteld, bekijk een voorbeeld. Je kunt deze vragen ook in spelvorm met de kinderen bespreken. Probeer erachter te komen wat de hobby van het kind is. Zouden hier ook boeken over zijn? Meer lezen over leesgesprekken kan in het blog Leesgesprekken voeren.

Tip 2 Vragenlijst

Als je het lastig vindt om leesgesprekken in te plannen kun je alle kinderen ook een vragenlijst laten invullen. Je hebt dan meteen van alle leerlingen in je groep een globaal beeld en kunt ook naar aanleiding van de vragenlijst in gesprek gaan. Deze vragenlijst heb ik zelf ontworpen. Download hier de vragenlijst: Jouw leesgedrag in beeld, vragenlijst.

boekkeuze

Tip 3 Selecteer een aantal leuke boeken

Als leerkracht of ouder weet je na het uitvoeren van tip 1 of 2 waarvan het kind houdt. Zoek zelf 5-10 boeken met dit onderwerp en het juiste niveau uit in de bibliotheek. Je ervaart dan ook zelf hoe het is om een boek te zoeken in de bibliotheek. Vertel aan de klas of het kind hoe je dit hebt gedaan (modeling) en waarom je denkt dat het boek bij het kind past.

Veel leerlingen overzien de grote hoeveelheid boeken in bibliotheek niet, waardoor ze het lastig vinden om te kiezen. Laat het kind één boek kiezen uit je aanbod en evalueer na het lezen het boek met het kind. Hierdoor krijg je steeds beter beeld van de interesse van het kind.

  • Op Kinderboekenjuf.nl kun je rechts onder ‘thema’ verschillende thema’s aanklikken.
  • Op de website van leesbevordering in de klas staat een heel handig overzicht waar je boeken per genre kunt vinden. Dit kun je gebruiken om het kind later zelf boeken te laten zoeken of om zelf boeken te selecteren.
  • Op ikvindlezenleuk.nl kunnen kinderen recensies van andere kinderen lezen. De recensies zijn hier op leeftijd gesorteerd.
  • Het boekenfilter van Land van Lezen helpt je ook bij de zoektocht naar een geschikt boek.
  • In de centrale bibliotheek staan pictogrammen op de achterkant van een boek die ook kunnen helpen bij boekkeuze. Als je wilt weten welke er bestaan en wat ze betekenen kun je dit in de bibliotheek navragen.

Meer begeleiding bij de boekkeuze?

Dit was deel 2.0 uit de serie begeleiding bij de boekkeuze. Bekijk ook begeleiding bij boekkeuze 1.0 en 3.0.

Themaboek Van Sint-Maarten tot Oud en Nieuw