Home / Ideeën mini leesles / Bovenbouw / Powervrouwen Nederland

Powervrouwen Nederland

[DOOR LINDA] ”Meneer, waarom leren we bij geschiedenis zo weinig over meisjes en vrouwen?’ Deze vraag stelden drie leerlingen me tijdens een geschiedenisles. Ik stond met mijn mond vol tanden: wat een goede vraag! Ze hebben me hiermee aan het denken gezet, want waarom leren we zo weinig over historische meisjes en vrouwen? Hebben die soms niet bestaan?’
– Powervrouwen Nederland –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 7.

Het verhaal

Cover Powervrouwen Nederland

In de Nederlandse geschiedenis zijn het niet alleen mannen geweest die een aandeel hebben gehad in de ontwikkeling van ons land. Ook vrouwen hebben hierin een rol gespeeld. Dit boek gaat over 25 fascinerende meisjes en vrouwen die hun aandeel hebben gehad in de geschiedenis. De een groter dan de ander.

De vrouwen in dit boek zijn stoer, gevaarlijk, slim, creatief of gemeen. Ze hebben niet allemaal alleen maar goede dingen gedaan. Sommige vrouwen hebben erg slechte dingen gedaan of dingen die we in de tijd van nu afkeuren. Toch is dit ook onderdeel van onze geschiedenis en moeten de avonturen van deze vrouwen verteld worden.

Recensie

Richard Zuiderveld schreef eerder de serie Vet oud! waarin de geschiedenis van Nederland en Europa besproken worden. Andere onderwerpen in deze reeks zijn de Gouden eeuw, de Tweede Wereldoorlog en legendarische verhalen. Ik gebruik de teksten uit deze boeken graag voor mijn geschiedenislessen in de bovenbouw.

Powervrouwen Nederland gaat over vrouwen die een rol hebben gespeeld in de Nederlandse geschiedenis. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal alleen maar goede dingen hebben gedaan. De situaties zijn heel levendig en realistisch beschreven. Soms in verhalende vorm en soms door een deel van de geschiedenis uit te leggen. Je begrijpt dat de beeldende beschrijvingen van bloederige gevechtssituaties ervoor zorgen dat dit boek minder geschikt is voor jonge kinderen en voor gevoelige kinderen.

Dat bij ieder verhaal een inleiding is op het onderwerp en dat afsluitend nog wordt uitgelegd hoe de situatie is afgelopen vind ik erg prettig. Hierdoor zoom je in op een klein stukje, maar houd je tegelijkertijd toch ook een totaalbeeld.

Kinderen die dol zijn op boeken over belangrijke vrouwen uit de geschiedenis zouden ook Luister nooit naar je moeder en de boeken uit de serie Van klein tot groots kunnen lezen.

Met dank aan Xander Uitgevers voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Powervrouwen Nederland

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Powervrouwen Nederland zijn:

  • Thiadsvind komt voor de soldaat op omdat ze vindt dat Grimoald te ver gaat.. Lees bladzijde 26 ‘Een groep Frankische…’ t/m bladzijde 27 ‘…stap achteruit zet.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die voor een ander opkomt?
  • Jacoba denkt een goede bondgenoot gevonden te hebben, maar dat valt tegen op het moment dat er gevochten wordt. Lees bladzijde 39 ‘Jacoba wordt geboren…’ t/m bladzijde 41 ‘…een laatste ronde.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die denkt op iemand te kunnen rekenen? Kan hij dat ook echt?
  • Weyn mengt zich direct in het gewoel en sloopt een beeld. Trijn wil eigenlijk helemaal niet meedoen, maar doet het uiteindelijk toch. Lees bladzijde 44 ‘Het is onrustig…’ t/m bladzijde 48 ‘…De monnik voorbij.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die zich laat overhalen iets te doen dat hij eigenlijk helemaal niet wil?
  • Marieke hoort de mensen in de stad klagen, maar ze ondernemen zelf niets om het beter te maken. Ze is er klaar mee en besluit zelf in actie te komen. Lees bladzijde 50 ‘Daar gaat er…’ t/m bladzijde 54 ‘…strompelde naar huis.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die in actie komt terwijl anderen niets doen?
  • In de tijd van de VOC en de WIC mochten vrouwen niet hetzelfde als mannen. Veel vrouwen kleedde zich daarom als man zodat ze toch het werk konden doen dat ze wilden. Lees bladzijde 67 ‘De periode tussen…’ t/m bladzijde 72 ‘…dan verlegen zitten.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die zich anders voordoet dan hij echt is?

Overig idee

  • Hoofdstuk 8 gaat over Kenau Simonsdochter. Zij vocht terug tegen de Spanjaarden, samen met andere vrouwen. Het woord Kenau kennen we tegenwoordig nog steeds en dat hebben we aan Kenau Simonsdochter te danken. Bedenk een woord of een uitdrukking die goed bij jouw hoofdpersoon past en die ook toe te passen is op mensen nu, zoals Kenau.

Andere delen