1 april!

Even is het stil. Dan klinken overal de stemmen.
‘1 april? Ondeugden!’
– 1 april! –

Het verhaal

1 aprilJens en Jolien zijn op dreef in 1 april! De tweeling houdt ervan om grappen uit te halen. Met 1 april in het vooruitzicht kunnen zij helemaal los. Jolien doet haar spreekbeurt over 1 april. Jens en Jolien zijn samen op zoek naar een goede grap om de meester mee voor de gek te houden. Die trapt nergens in! Zouden de schuimzoenen (te zien op de kaft) een uitkomst zijn?

Ook bedenken ze een goed plan om de buurtbewoners voor de gek te houden. Zij hebben zo hard gewerkt om de straat netjes te maken, daar hoort een prijs bij bedenken de twee. Zou het ze lukken alle buurtbewoners naar een prijsuitreiking te lokken? En hoe zullen de buurtbewoners reageren? En is dit een geschikt moment om hun ‘PlanManSan’ uit te voeren?

Recensie

Een heerlijk boek vol met leuke grappen. Zelf ben ik dol op het uithalen van grappen, vooral met de kinderen. Vorig jaar heb ik er op 1 april genoeg op pad gestuurd voor een ronde kubus of een plintenladder.

Jens en Jolien halen leuke grappen uit, waarbij je vooral ook leest wat wel en niet kan. Zo wordt het onder smeren van een deur niet gewaardeerd en met een grap van de meester over de politie weer rechtgezet. Jens en Jolien halen zelf ook een goede grap uit met de hele buurt. Zij zorgen voor vermaak en toch een goed einde, dat maakt een grap geslaagd!

Ik kan het boek aanraden om in de middenbouw voor te lezen, lachen gegarandeerd.

Bedankt Uitgeverij de Banier voor dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen 1 april!

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek 1 april! zijn:

  • Lees bladzijde 23 ‘‘s Avonds zit de…‘ t/m bladzijde 24 ‘zo’n oom.‘ voor. Jens verlangt wel naar zo’n oom. Dat zou helemaal geweldig zijn. Zit er in jouw boek een personage die jij graag als familie zou willen hebben? Lees een stukje voor over dit personage en vertel ons waarom jij diegene in jouw familie zou willen hebben.
  • Moppentappen is altijd een leuk moment in de klas. Lees bladzijde 34 ‘Oom Piet gaat…‘ t/m bladzijde 36 ‘…te pakken nemen!’‘ voor. Welke moppen kennen de kinderen? En zitten er moppen in hun leesboek?
  • De bovenbouw bij Jens en Jolien op school wordt op 1 april goed voor de gek gehouden. Lees bladzijde 105 ‘Marieke lacht. Ze…‘ t/m bladzijde 108 ‘…voor de gek houden!‘ voor. Wordt jouw hoofdpersoon ook voor de gek gehouden? Hoe dan? Lees een stukje voor waar dit uit blijkt.

Overige lesideeën

  • Ik kan natuurlijk niet schrijven over 1 april! zonder jullie een goede tip voor 1 april te geven. Dit jaar (2017) valt 1 april op zaterdag. Het moment om een goede grap uit te halen waarbij de kinderen hopelijk op 1 april naar school komen. Voor dit jaar heb ik het volgende bedacht:
    Op 17 maart is bij ons de schoonmaakdag. Dan gaan wij met de kinderen op pad om de omgeving van de school netjes te maken. De week erna, op donderdag 23 maart gaat de nieuwsbrief mee. In de nieuwsbrief plaatsen wij dit bericht. Download 1 april! schoonmaakwedstrijd hier.
    Het komt erop neer dat we een schoonmaakwedstrijd voor de schoonste klas gaan houden. Op de donderdag worden de klassen vooraf gecontroleerd. Op vrijdagmiddag nemen de kinderen schoonmaakspullen mee en gaan we in een half uur zo veel mogelijk poetsen. En op zaterdagochtend is de prijsuitreiking (of niet? 1 april!).
  • Laat kinderen hun eigen 1 april grap ontwerpen. Lees hoofdstuk 7 op bladzijde 52 ‘Tuint de meester erin?‘ t/m bladzijde 57 ‘…wel! Zeker weten!’‘ voor als inspiratie. Of bekijk deze filmpjes van schrijver Jozua Douglas. Download Bedenk jouw 1 aprilgrap hier.

1 april!

  • Rondom 1 april merk je vaak ook dat kinderen niet weten wat wel/niet kan of leuk is. Zo kunnen kinderen echt doorslaan en zul je ze dit goed bij moeten brengen tijdens bijvoorbeeld een kringgesprek. Lees bladzijde 72 ‘Jens ogen glimlachen…’ t/m bladzijde 76 ‘…stelletje rare snijbonen.‘ voor.
    Kan deze grap wel of niet volgens de kinderen?
    Kunnen ze nog andere grappen bedenken die niet zouden kunnen?
    Of grappen die juist wel heel goed kunnen?

1 aprilHeb jij nog een briljante grap voor 1 april?

Ik vind het altijd zoeken naar een goede grap. Veel is afgezaagd of al vaak uitgevoerd. Daarom ben ik op zoek naar nieuwe inspiratie!

Deel jouw briljante grap voor 1 april onderaan dit bericht of op social media. Ik zal jouw tip hier vermelden, met jouw naam erbij uiteraard.

Hopelijk kunnen we samen de kinderen goed voor de gek houden 😉

Andere delen

Vergelijkbare artikelen