André het astronautje op zoek naar Laika

”Laika?’ roept Valentina geschrokken.
‘Help!’Laika gaat er in de raket vandoor!

Laikaaa!!!
Laika kan helemaal geen raket besturen!
Wat nu?’
– André het astronautje op zoek naar Laika –

Dit boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf groep 1.

Het verhaal

André het astronautje op zoek naar LaikaAndré en Valentina gaan bij opa op bezoek. Laika de hond wil spelen, maar daar heeft Valentina geen tijd voor:

”Waf, woef!’ blaft Laika druk. Ze rent de tuin in. ‘Woef, waf!’
Valentina schudt haar hoofd. ‘Laika, loop jij toch naar de maan.
Ik heb nu écht geen tijd om met je te spelen.’

Even later horen ze een wild geraas. Snel rennen ze naar buiten en wat blijkt? Laika gaat er vandoor in de raket! Ze moeten Laika redden, maar hoe doe je dat zonder raket?

Gelukkig weet André daar wel een oplossing voor! Zal het André, Valentina en Astromuis lukken om Laika te redden?

Recensie

Dit prentenboek van de Kinderboekenweek is prachtig. De ene bladzijde is nog mooier dan de andere bladzijde door de illustraties van Natascha Stenvert.

André het astronautje en Valentina maken zelf een raket van allerlei onderdelen. Het is leuk om dat in de klas (in verschillende hoeken) ook te doen, hoe maak je een raket?

Ik kan je echt aanraden om dit prentenboek aan te schaffen tijdens de kinderboekenweek. Het is dan te koop in de plaatselijke boekhandel voor maar €7,25.

Met dank aan de CPNB voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen André het astronautje op zoek naar Laika

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je André het astronautje op zoek naar Laika interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

Voor het voorlezen:

Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft.

  • Waar zal de raket heen gaan?
  • Waarom zouden ze op zoek naar Laika zijn?
  • Waar is Laika?

Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.

  • Laika zit in de raket en gaat er vandoor.
  • André, Valentina en Astromuis staan op de kaft.

Tijdens het lezen:

  • ‘Laika, loop jij toch naar de maan.‘ Wat bedoelt Valentina hiermee? Moet Laika echt naar de maan lopen?
  • Hoe bouw je een raket?

Na het lezen:

Maak een keuze uit onderstaande vragen:

  • Wat bedoelde Valentina echt toen ze zei ‘Laika, loop jij toch naar de maan‘? Wat vind jij van deze opmerking?
  • Op welke manier ontwerp je een raket? Wat heb je allemaal nodig?
  • Wat zullen de vriendjes van Mars met alle onderdelen doen?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart André het astronautje op zoek naar Laika.

LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Essentieel thema

André het astronautje op zoek naar Laika kan je gebruiken om je essentiële thema vorm te geven bij het Kinderboekenweek thema van 2019 ‘Reis mee’.

Bekijk ook: Kinderboekenweek 2019 Reis mee

De zin die centraal kan staan is: ‘Laika gaat er in de raket vandoor!’ Als centrale woord zou ik ‘raket’ kiezen.

Introductie

Laat een foto van André Kuipers in een raket zien. Waar zal hij heen gaan?
Laika vliegt ook in een raket, waar zou zij heen gaan? Laten we eens gaan kijken!

Mogelijke activiteit

Na de tekst ‘Wat nu?‘  vraag je of de kinderen zelf een raket kunnen bouwen om Laika te redden?

Raket bouwen

Hoe ziet een raket eruit?

  • Ontwerp een raket op papier.
  • Bouw je raket na in de bouwhoek of knutsel je eigen raket in elkaar (zoals dit voorbeeld).
  • Speel de ruimtereis na, gebruik hiervoor eventueel witte overals als ruimtepak.
  • Oefen hoe het is om op de maan rond te zweven.
  • Leg een raket op de kralenplank (zoals dit voorbeeld).

Bekijk ook: André het astronautje gaat naar mars

Andere delen




Vergelijkbare artikelen