[DOOR MAAIKE] ‘Als baby was ze al anders. Ze keek zo helder en onverschrokken uit haar ogen, dat sommige bezoekers terugdeinsden als ze zich over haar wieg bogen. Ze kwam al op voor de zwakkeren voor ze kon praten: ze was nog maar een dreumes toen ze haar buurjongetje resoluut op zijn kop sloeg, omdat hij voortdurend zijn zusje pestte. Zijwieltjes weigerde ze. Na vier keer vallen kon ze fietsen. Zwemles heeft ze nooit gehad. Ze redde al kevers uit het water voor ze kon zwemmen. Ja het was al vroeg duidelijk. Ze werd dan ook geen juf, kapster, tandarts, politievrouw, imker, piloot of hondentrimster, nee, ze werd ridster. En niet zomaar ridster, maar de dapperste ridster van het land!‘
– Avonturen van de dappere ridster –
Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 4.
Het verhaal
Op haar blauwe stalen ros en in haar zilveren outfit racet ze de door de stad om anderen te helpen. Dit kan maar één iemand zijn: de dappere ridster!
De ridster is niet alleen dapper, maar ook heldhaftig, slim én behulpzaam. Ze gaat niets en niemand uit de weg om een persoon of dier te helpen. Zo zorgt ze ervoor dat de ontsnapte leeuw uit de dierentuin weer veilig wordt teruggebracht, redt ze een jongetje uit de zee, komt ze op voor een gepest meisje en ze geeft de verliefde bakker een duwtje in de goede richting om een afspraakje te maken met de leuke fietsenmaker. In deze verhalenbundel ga je mee op avontuur met de dappere ridster!
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Janneke Schotveld is geen onbekende in kinderboekenwereld. Al meer dan twintig kinderboeken heeft ze op haar naam staan. Bekend is zij van de boekenseries Superjuffie en Botje. In 2019 heeft Janneke twee sprookjesbundels uitgebracht. In De kikkerbilletjes van de koning en Het kattenmannetje lees je allerlei moderne sprookjes, waar de dappere ridster ook al in voor kwam.
In De avonturen van de dappere ridster heeft de ridster helemaal de hoofdrol. Stiekem heeft de ridster iets weg van Superjuffie, het bekendste personage van Janneke Schotveld. Net als Superjuffie kan de ridster met dieren praten en helpt ze dieren (en mensen) in nood. De twaalf avonturen in dit boek zijn in willekeurige volgorde te lezen. De korte verhalen zijn perfect om te gebruiken voor de pauze of thuis voor het slapen gaan. Ze zijn zowel geschikt om voor te lezen als om een kind zelf te laten lezen.
De dappere ridster laat zien dat iedereen met verstand en moed is in staat is om anderen te helpen. Een voorbeeld voor iedereen!
Met dank aan De leukste kinderboeken voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Avonturen van de dappere ridster
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Avonturen van de dappere ridster zijn:
- Op bladzijde 2 lees je welke andere boeken Janneke Schotveld heeft geschreven en welke prijzen ze met haar boeken heeft gewonnen.
Leesvraag: Welke boeken van Janneke Schotveld heb je eerder gelezen? Wat maakt de boeken van deze schrijfster leuk voor jou? - Lees bladzijde 7 ‘Als baby was..’ t/m ‘…van het land‘ voor. In dit stukje wordt de dappere ridster geïntroduceerd. Waarom heeft de schrijfster ervoor gekozen om een losstaand hoofdstuk te wijden aan een een introductie van de hoofdpersoon?
Leesvraag: Heeft jouw leesboek ook een introductie of ben je dit wel eens tegengekomen? Wat vind je hiervan? - De illustrator van het boek is Milja Praagman. Laat enkele illustraties uit de verhalenbundel zien aan de klas. Sta dan stil bij de illustratie van bladzijde 28. Voor mij is deze illustratie bijzonder, omdat je op één illustratie allemaal mensen ziet met een verschillende afkomst. Dit ben ik nog maar weinig tegengekomen in andere leesboeken.
Leesvraag: Welke illustratie in jouw boek vind jij bijzonder? Leg uit waarom je voor deze illustratie hebt gekozen. - Verhaal: (Niet) naar de tandarts. Lees op bladzijde 76 ‘De tandarts was..’ t/m ‘…met de tandarts‘ voor. In dit stukje van het verhaal vraagt een meneer de handtekening van de ridster voor zijn vrouw, omdat zijn vrouw fan is van de ridster. Waarom zou de mevrouw fan zijn van de ridster?
Leesvraag: Ben jij fan van de hoofdpersoon uit jouw boek? Waarom wel of niet? - Verhaal: De bakker in de boom. Lees bladzijde 23 ‘Ze fietste door…’ t/m bladzijde 25 ‘…verliefd op je’ voor.
Leesvraag: Speelt verliefdheid in jouw boek ook een rol? - Verhaal: Ridsterles. Lees bladzijde 30 ‘Ridsterfietsen hebben zelden…’ t/m bladzijde 32 ‘…meisje rende weg’.
Leesvraag: In dit verhaal staat het onderwerp pesten centraal. Wordt er in jouw boek ook gepest? - In het verhaal De ontsnapte leeuw én in Een dagje aan zee is niet alleen de ridster een belangrijk personage, maar ook een dier.
Leesvraag: Komt er in jouw boek ook een dierlijk personage voor die belangrijk is voor het verhaal? Wat kun je over dit dier vertellen?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Avonturen van de dappere ridster.
Overige ideeën
- Elk verhaal van de dappere ridster eindigt met de volgende zin: ‘Daarna trok ze haar harnas aan, steeg op haar fiets en ging op pad, want een ridster heeft altijd wat de doen’.
Lees het verhaal Het gestolen schilderij voor. De schrijfster kiest ervoor om in dit verhaal niet met haar vaste slotzin te eindigen. Ga met elkaar hierover in gesprek. Waarom zou de schrijfster deze bewuste keuze hebben gemaakt? - De verhalen van de dappere ridster lijken heel realistisch, maar toch zit er vaak een element in dat er voor zorgt dat het tóch niet in werkelijkheid kan gebeuren. Zo kom je in het ene verhaal pratende dieren tegen, in het andere verhaal een reus en weer in een ander verhaal een standbeeld wat tot leven komt.
Schrijf nu zelf een avontuur van de dappere ridster. Begin met het bedenken van een (niet alledaags) probleem en de oplossing van de dappere ridster. Lukt het jouw om een element toe te voegen wat in werkelijkheid niet écht kan gebeuren?