Home / Ideeën mini leesles / Bovenbouw / Bennie de Mindboy

Bennie de Mindboy

[DOOR MICHELLE] ‘‘Iedereen wil bijzonder zijn’, zei Thomas stellig. Iedereen zou wel iets bijzonders willen kunnen.’
Bennie de Mindboy – 

Het verhaal

Bennie de MindboyDe twee vrienden, Bennie en Thomas stellen elkaar altijd belachelijke vragen. Als Thomas op een dag vraagt welke superkracht Bennie zou willen hebben, vindt hij het lastig om te antwoorden. Hij wil bijzonder zijn met iets wat echt kan. Hij ontdekt op internet telekinese en hij gelooft dat hij mensen dingen kan laten doen met zijn gedachten. Hij verdiept zich in het superheldenleven, maar dit is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Ook vinden zelfs zijn ouders dat hij ‘rare gedachten’ heeft. Dit zorgt voor problemen. Kan hij de superheld worden die hij wil zijn?

De recensie

Bennie de Mindboy is een fantasierijk boek wat alle kinderen die dol zijn op superhelden zal aanspreken. Wie heeft er nu nooit gedroomd over een superheldenbestaan? Het taalgebruik zorgt ervoor dat je echt in het verhaal zit en meeleeft met de personages. Doordat er geen illustraties in het boek staan, kan je de wereld van Bennie er zelf bij fantaseren in je hoofd. Bennie maakt bijzondere dingen mee, maar kinderen kunnen zichzelf hier wel mee identificeren.

Een mooi boek om in gesprek te gaan over pestgedrag, vriendschap, problemen en elkaar helpen.

Dit boek is geschikt voor groep 6,7 en 8.

Met dank aan Uitgeverij Clavis voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen Bennie de Mindboy

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Bennie de Mindboy zijn:

  • Lees op bladzijde 38 van ‘Wat kies…’ t/m ‘…bedplassen had verteld.’ voor. In dit stuk verklapt Bennie het geheim van zijn beste vriend. Kun jij geheimen bewaren?
    Leesopdracht: Hebben de personages in jouw boek een geheim of weten ze alles van elkaar?
  • Start met voorlezen van het hoofdstuk ‘Een beetje frisse lucht zal je goeddoen’ op bladzijde 41 en stop op bladzijde 42 bij ‘…barsten in lachen uit.’
    Iedereen weet nu dat Bennie superkracht heeft en zet hem voor gek. De vriendschap met Thomas eindigt. Dit stuk kan je goed gebruiken om in gesprek te gaan over pesten en vriendschap.
    Leesopdracht: Welke personages zijn bevriend in jouw boek en welke hebben ruzie? Veranderd dit tijdens het verhaal?
  • Lees op bladzijde 48 ‘Die woensdagmiddag…’ t/m bladzijde 51 ‘…erover zei.’ Bennie gaat naar de psycholoog, want zijn ouders vinden dat hij ‘rare’ gedachten’ heeft.
    Leesopdracht: Wat vind jij van het gedrag van Bennie? Hoe gedragen de personages in jouw boek zich? Kan je je hierin verplaatsen?
  • Lees het hoofdstuk ‘Hij was helemaal niet ziek’ vanaf bladzijde 56 voor. Bennies vader vertelt het geheime trauma van zijn moeder.
    Leesopdracht: Welke personages hebben problemen in jouw boek? Wat voor soort problemen zijn dat?
  • Lees op bladzijde 64 ‘Wat ben je…’ t/m ‘…op school.’ Robin gelooft in Bennies gave en spoort hem aan er mensen mee te helpen.
    Leesopdracht: Heeft in jouw boek iemand hulp nodig?
  • ‘Hallo over?’ Lees vanaf bladzijde 89 dit hoofdstuk voor. Bennie haalt met Thomas en Robin een grap uit.
    Leesopdracht: Wat vind je van deze grap? Grappig/onschuldig of vervelend/niet grappig? Wat vind jij de beste grap die je ooit in een boek hebt gelezen?

Overige lesideeën

  • ‘Mijn ouders hadden met het geheime deel van mijn leven kennisgemaakt en nu ik met dat van mijn moeder.’ In het hoofdstuk ‘Hij was helemaal niet ziek’ vanaf bladzijde 56, komt Bennie er achter dat het belangrijk is om je problemen niet voor jezelf te houden, maar het fijn is om ze te delen met iemand. Een mooie inleiding om met de kinderen in gesprek te gaan.
    Wie helpt jou als je een probleem hebt? Is er iemand bij wie terecht kan en die je begrijpt?
  • Na het lezen van de eerste bladzijde van het boek vraag je aan de kinderen: Welke superkracht zou jij willen hebben? De kinderen kunnen daarna een manier kiezen om hun superkracht te tonen.
    • Een poster van jezelf in superkracht-kostuum
    • Een strip waarin je met je superkracht een probleem oplost.
    • Een verhaal waarin je iemand helpt met je superkracht.
    • Een kledingstuk knutselen/naaien van je superkracht-kostuum.