Home / Ideeën mini leesles / Bovenbouw / Brons (thematitel KBW20)

Brons (thematitel KBW20)

[DOOR MICHELLE] ‘Bronzen voorwerpen worden eigenlijk niet zo vaak in de buurt van huizen teruggevonden. Ze liggen vooral in moerassen, vennen en rivieren. Juist de mooiste spullen kwamen daar terecht, spullen die ontzettend veel waard waren. Dat is vreemd, zul je nu wel denken.’
– Brons –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.

Het verhaal

BronsLinda Dielemans is schrijfster en archeoloog. Vanuit deze expertises neemt ze je als lezer 4000 jaar mee terug in de tijd. In het boek Brons wordt het ontstaan en het gebruik van brons omschreven. Aangezien mensen in die tijd nog niet konden schrijven en er geen foto’s bestonden, is dit boek gebaseerd op vondsten. De informatieve teksten over dit bijzondere metaal worden afgewisseld met verhalen over het leven in de bronstijd.

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar 

Recensie

Brons is een boek waarin voor de lezer veel te ontdekken valt. Het start met teksten gebaseerd op de ontdekkingen van de archeologen, waarin je als lezer persoonlijk aangesproken wordt. Tussendoor staan op goudbruine pagina’s informatieve teksten over bijvoorbeeld Ötzi en het meisje van Egtved. Ook staan er op prachtig gekleurde pagina’s verhalen over mensen en voorwerpen uit de bronstijd, bijvoorbeeld over Tark, de krijger.

Net zoals in het boek Iemand in het bijzonder krijg je zo een kijkje in het leven van die tijd. De mysterieuze, kleurrijke illustraties van Sanne te Loo zorgen voor verduidelijking bij de informatieve delen van het boek en zorgen voor de geheimzinnige sfeer bij de verhalen.

Een prachtig boek om de geschiedenis les wat meer leven in te blazen en echte schatzoekers te stimuleren vooral verder te zoeken naar glimmende schatten. Het boek is dan ook niet voor niks uitgeroepen tot thematitel groep 7/8 tijdens de Kinderboekenweek 2020.

Met dank aan Fontaine Uitgevers voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek hier

Ideeën mini leeslessen Brons

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Brons zijn:

Hoofdstuk 1 Huh? Een boek over brons?

  • Mensen woonden in boerderijen van hout met een rieten dak. Lees op bladzijde 7 ‘Dit boek gaat…’ t/m bladzijde 9 ‘…mee aan de hand.’ voor. Leesvraag: Waar woont jouw hoofdpersoon?
  • Er vonden vreemde gebeurtenissen plaats in de bronstijd. Lees op bladzijde 9 ‘Op de omslag…’ t/m bladzijde 10 ‘…Waarom dan?’ voor. Leesvraag: Gebeurt er iets vreemds in jouw boek? Waarom vind je dat vreemd?

Hoofdstuk 2 Het eerste metaal

  • Voordat er punaises uitgevonden werden, was er eerst iemand die ontdekte dat je van metaal iets kan maken. Lees op bladzijde 15 ‘Heb je…’ t/m bladzijde 16 ‘…mijnen nog zien.’ voor.
    Leesvraag: Wat is er in jouw boek gemaakt van metaal?
  • Men wilde koper sterker maken door een ander metaal toe te voegen. Arseen toevoegen maakte mensen ziek. Lees bladzijde 23 helemaal voor. Leesvraag: Hoe is de gezondheid van de personages in jouw boek?

Hoofdstuk 3 Blinkend brons

  • Lees bladzijde 49 over het meisje van Egtved voor. Dit is een stuk informatieve tekst binnen het boek. Welke teksten in het boek zijn verzonnen en wat is waarheid? Bespreek de termen fictie en non-fictie. Leesvraag: Lees 5 regels zijn uit je boek voor, kunnen je klasgenoten raden of het een fictie of non-fictie boek is.
  • Deposities zijn gezonken, kostbare voorwerpen. Lees bladzijde 50 ‘Wie wat bewaart … t/m bladzijde 51 ... gezonken schatten.‘ voor. Leesvraag: Welk moeilijk woord heb jij geleerd door jouw boek?

Hoofdstuk 4 Onmisbaar brons

  • Vroeger bestond er geen geld en vond er ruilhandel plaats. Lees bladzijde 43 voor of bladzijde 72 vanaf ‘Maar anders…’ t/m ‘…nieuwe bijl.’ Leesvraag: Waarvoor zou jij jouw boek ruilen? Welke waarde heeft jouw boek?
  • Roek is een man met een bijl. Het verhaal wordt geschreven vanuit de bijl. Hij voelt de angst van de eigenaar. Lees bladzijde 83 en 86 voor en laat de illustratie zien. Leesvraag: Wie is er in jouw boek bang? Hoe wordt dat omschreven?

Hoofdstuk 5 Brons en bloed

  • De eerste zeldzame zwaarden. Lees bladzijde 100 ‘In Anatolië…’ t/m bladzijde 101 ‘...ter wereld.‘ voor.
    Leesvraag: Welke gevoelens komen er in jouw boek voor? Welke rol speelt geweld in jouw boek?
  • Praten tegen dingen. Lees op bladzijde 111 ‘Praat jij…’ t/m ‘…vijand.’ voor.
    Leesvraag: Welk voorwerp is van grote waarde voor de hoofdpersoon van jouw boek?

Hoofdstuk 6 Magisch brons

  • Voorwerpen met een verhaal. Lees op bladzijde 127 ‘Zwaarden zijn…’ t/m bladzijde 128 ‘…heel andere.’ voor.
    Leesvraag: Zonder welk voorwerp zou het verhaal in jouw boek heel anders verlopen?

Hoofdstuk 7 Gezonken schatten

  • Laat de illustratie van bladzijde 166 en 167 zien. Begrijp jij zonder het boek te lezen, waarom deze illustratie hier staat?
    Leesvraag: Welke illustraties staan er in jouw boek? Zijn deze afbeeldingen ter verduidelijking, om te amuseren of om het boek aantrekkelijker te maken?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Brons

Overige ideeën

  • Lees het verhaal: ‘Het begin…’ op bladzijde 29 t/m bladzijde 39 voor. Het koper schrijft zijn eigen verhaal net alsof het leeft. Of lees het verhaal: ‘Mare…’ op bladzijde 56 t/m bladzijde 69 voor. Hierin beschrijft een radnaald zijn belevenissen. Laat de kinderen een verhaal schrijven vanuit een voorwerp. Wat maakt dit ding gedurende een dag of langere tijd mee?
  • Ga op onderzoek uit: Welke metalen bestaan er? Wat is tegenwoordig nog gemaakt van brons?
  • Grej of the day: Introduceer Brons door de kinderen een raadsel over Ötzi te geven. Als ze de oplossing hebben bedacht, lees je bladzijde 27 voor en laat de presentatie zien van Grej of the day.
  • Tekenles: Lees bladzijde 181 voor en laat verschillende rotsgravures zien. De kinderen tekenen hun eigen rotsgravure.
  • In de Lesbrief Brons vind je heel veel leuke lesideeën.