Home / Avontuur / De ontdekkingsreiziger (thematitel KBW22)

De ontdekkingsreiziger (thematitel KBW22)

[DOOR MAAIKE]De wereld heeft er recht op het te weten!’ Fred voelde zijn voorhoofd gloeien; hij wist dat hij een kop had als vuur. Maar als ze erover zouden vertellen, zouden hij en Lila en Con en Max geschiedenis schrijven. Hun namen zouden op de lijst van de grote ontdekkingen komen.´’
– De ontdekkingsreiziger –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.

Het verhaal

Cover De ontdekkingsreiziger

Boven het Amazonegebied vliegt Fred in een mini-vliegtuigje samen met nog drie andere kinderen. De vier kinderen zijn samen met de piloot op weg naar ‘het hart van de Amazone’ oftewel de stad Manaus in Brazilië. Dan gebeurt er tijdens de vliegreis iets vreselijks: de piloot krijgt een hartaanval en het vliegtuig met de kinderen stort neer, midden in het Amazonegebied. Met een hoop geluk overleven Fred, Constantia, Lila en haar broertje Max de vliegramp, maar ze staan nu midden in de dichtbegroeide jungle. Met zijn vieren zullen zij uit de jungle moeten komen, maar hoe doe je dat zonder telefoon, kompas of andere hulpmiddelen?

De kinderen moeten overleven, maar naarmate de dagen voorbij gaan wordt de kans dat ze het overleven alsmaar kleiner. De kinderen besluiten een vlot te bouwen en de rivier op te gaan. Onderweg komen ze de meest bizarre dieren tegen en ze hebben honger. Dan blijkt er iemand in de jungle te wonen. Ze komen een mysterieuze man tegen die de kinderen niet hartelijk en warm onthaalt. Is de man in staat de kinderen te helpen, zodat ze weer veilig thuis zullen komen?

‘De lucht was stil, afgezien van het constante gezoem van de insecten in de bomen boven hen. Toen draaide Fred zijn hoofd met een ruk opzij: het was hetzelfde gebrul dat hij eerder door de lucht had horen ronken. ‘Het komt daarvandaan, van achter die klimplanten,’ zei hij. ‘Ik ga kijken.’

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

De schrijfster Katherine Rundell was voor mij onbekend, maar heeft mijn hart gestolen. Het boek De ontdekkingsreiziger neemt de lezer mee naar de andere kant van de wereld, het Amazonegebied. Kinderen die dit boek lezen, kunnen zich naar mijn idee goed inleven in het verhaal, omdat het niet is geschreven als een verhaal boordevol bijzondere situaties of acties, maar juist heel realistisch. Wanneer jij in de jungle beland, zou dit avontuur je ook kunnen overkomen. Dit maakt het dan ook een bijzonder boek: het heeft allerlei heftige of onverwachte situaties niet nodig.

Wanneer avonturenverhalen kinderen aanspreken zouden de volgende titels ook een schot in de roos kunnen zijn: De verdwenen magiër, De Ickabog , Robin Hood of De Tempeljagers.

Elk hoofdstuk begint met een mooie illustratie rondom de tekst, waarbij de illustrator het Amazonegebied als uitgangspunt heeft genomen. De ontdekkingsreiziger is naast een prachtig verhaal ook een boek wat je aan het denken zet: ´Wat is nu werkelijk belangrijk in het leven…?’ 

De ontdekkingsreiziger is een thematitel groep 7/8 voor de Kinderboekenweek 2022. Dit boek sluit goed aan bij het thema Gi-ga-groen.

Met dank aan Uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen De ontdekkingsreiziger

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De ontdekkingsreiziger zijn:

  • Fred is net neergestort in de Amazone. Hij zat met nog drie andere kinderen in een klein vliegtuigje toen de piloot een hartaanval kreeg. Lees bladzijde 14 ‘We moeten een…’ t/m bladzijde 16 ‘…tranen, dacht Fred.’ voor. In dit stukje wordt de omgeving uitgebreid beschreven.
    Leesvraag: Welke omschrijvingen van de natuur kom je tegen in jouw boek? En waar bevindt de natuur zich?
  • Het gaat hier over de ouders. Lees bladzijde 28 ‘Wacht! Con!…’ t/m bladzijde 29 ‘…en Max volgden.’ voor.
    Leesvraag: Wat weet je over de ouders van jouw hoofdpersoon.
  • In dit fragment lees je dat de kinderen nooit over hun avontuur mogen vertellen aan de buitenwereld van de ontdekkingsreiziger. Lees bladzijde 160 ‘Ik zou jullie…’ t/m bladzijde 162 ‘…grote ontdekkingen komen.’ voor.
    Leesvraag: Wat zou jouw hoofdpersoon later als beroep willen hebben of wat vind je bij diegene passen?
  • Het volgende stukje is erg visueel geschreven. Als lezer is het gemakkelijk om de omgeving echt voor je te zien. Laat de kinderen hun ogen sluiten bij het volgende stukje en vraag hen de omgeving van dit stukje te visualiseren. Lees bladzijde 170 ‘Lila en Fred…’ t/m bladzijde 171 ‘…Fred verstijfde.‘ voor.
    Leesvraag: Kwam je een stukje in je boek tegen wat voor jou erg visueel is geschreven?
  • Het boek startte met de situatie dat de kinderen in het kleine vliegtuig zaten wat niet lang daarna naar beneden zou storten. In het volgende stukje geeft de schrijfster expliciet aan dat ze op de twaalfde dag in de jungle zitten. Lees bladzijde 242 ‘De volgende dag…’ t/m bladzijde 243‘… zijn mond werd.’ voor. Wanneer het boek uitleest kun je stellen dat dit verhaal in ongeveer drie weken heeft plaatsgevonden.
    Leesvraag: Wat is het tijdsbestek in  jouw verhaal? Licht je antwoord toe. 
  • In dit stuk lees je hoe ziek Max is. Lees bladzijde 256 ‘Het gegil zat…’ t/m bladzijde 257 ‘…nog steviger vast.’ voor.
    Leesvraag: Is er iemand in jouw boek ziek? Wat mankeert diegene?

Overig idee

  • Laat de kinderen enkele voorbeelden zien van de illustraties bij de start van een hoofdstuk. Kopieer van elk kind ook de eerste twee bladzijden van hun leesboek en laat hen ook een bijpassende tekening maken in de stijl van dit leesboek.