Home / Avontuur / De Tunnel

De Tunnel

[DOOR MAAIKE] ‘Ik slaap. Een hele nacht achter elkaar. We worden pas wakker als de perronwachter begint te schreeuwen dat het buiten veilig is. Zonder elkaar aan te kijken vouwen we onze dekens op. We stinken, mijn mond is droog, ik moet plassen maar weiger op die vreselijke emmer te gaan zitten.’
– De Tunnel –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf 12 jaar

Het verhaal

Cover De tunnel

Londen, september 1940.

Elke nacht vliegen de Duitsers over en worden er bommen gegooid op Londen; Londen staat in de fik. Elle denkt, na een jaar ziek zijn en niets te kunnen doen, haar leven zo goed en zo kwaad weer op te kunnen pakken. Doordat Ella polio heeft gehad, loopt ze mank en is ze heel erg veel afgevallen. Hier schaamt ze zich een beetje voor. Net als zoveel andere mensen moeten de veertienjarige Ella, haar jongere broertje Robbie en verdere familie elke naar avond naar de ‘Ondergrondse’. In het metrostation slapen de mensen hutjemutje op de perrons op elkaar, op de rails en in de gangen. Alles om maar veilig te zijn tegen de bombardementen.

Op deze plek komt Ella Quinn tegen. Een zeventienjarig meisje van adel dat van huis is weggelopen, omdat ze meer van de wereld wilt zien en mensen wilt helpen. Quinn heeft als doel om verpleegster te worden en zo mensen te kunnen helpen. Ook leert Ella de iets oudere Jay kennen. Jay komt aan zijn geld door schuilplekken in het metrostation te verkopen aan mensen. Eén van deze plekken is helemaal aan het eind van het perron, in de tunnel. De vier jongeren leren elkaar kennen en krijgen onderling een steeds hechtere band en beleven de oorlog ieder op hun eigen manier. 

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Dit is het eerste Young Adult boek van Anna Woltz dat ik heb mogen lezen en het smaakt naar meer! Anna neemt de lezer mee terug in de tijd en gebruikt een schrijfstijl waarin je als het ware in het verhaal wordt gezogen. Je kunt beelden vormen over de plekken waar het verhaal zich afspeelt. Ook wordt er een onderdeel van de oorlog belicht, net zoals in de Tulpenjongen, waar ik geen weet van had, wat het voor mij extra interessant maakte. Het boek begint met een hoofdstuk wat eigenlijk los staat van het verhaal. Hierin leer je Ella een klein beetje kennen en wordt er al wat over het verhaal verteld, zonder dat er écht iets concreets wordt genoemd of verklapt. Dit zorgt voor een mysterieus begin en spoorde mij aan om zo snel mogelijk in het boek te beginnen.  

Met dank aan Uitgeverij Querido voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

´Hoe begin je opnieuw? Ik word wakker en voel me niet minder bang dan gisteren. Elke spier in mijn lijf is stijf, ik heb al een week lang de oefeningen niet gedaan. De perronwachter roept met luide stem: ´All clear! Maak het perron vrij. Verlaat alstublieft het station!´ En daar gaan we weer. Dekens bij elkaar in het karretje, het metalen kistje met onze identiteitskaarten, de bonboekjes en al ons geld achterin. De hele wereld moet in bad, maar sinds een week worden de badhuizen gebruikt als mortuarium. Anders is er niet genoeg plaats om alle doden te bewaren.

Ideeën mini leeslessen De Tunnel

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De tunnel zijn:

  • Deze bladzijde staat los van het verhaal en wordt als een soort introductie gebruikt. Lees bladzijde 5 ‘We zijn met…’ t/m ‘…en dat hielp.’ voor.
    Leesvraag: Gebruikt de schrijver in jouw boek ook een introductie? Welke voor-en nadelen zou dit voor de lezer kunnen hebben?
    Leesvraag: Wat heb je onthouden aan deze introductie? Wat viel je op? Waar zou je meer over willen weten of wat denk je al te weten?
  • In dit stukje lees je hoe Jay Ella belachelijk maakt, omdat ze door haar manke been niet goed kan lopen. Lees bladzijde 40 ‘Wegrennen, dat kan…’ t/m bladzijde 41‘…zo’n automaat werk.’ voor.
    Leesvraag: Is er iemand in jouw boek die een andere terecht wijst op zijn gedrag?
  • In dit fragment lees je dat Ella haar verhalen schrift kwijtraakt. Lees bladzijde 47 ‘Midden in de…’ t/m bladzijde 49 ‘…weer beter werd.‘ voor.
    Leesvraag: Raakt iemand in jouw verhaal iets kwijt?
  • In dit stukje vertelt Ella over de tijd dat ze ernstig ziek was. Zij moest toen met haar hele lichaam in het ziekenhuis in een tunnel, wat voor angst zorgde voor Ella. Tevens wordt de plek in het metrostation de tunnel genoemd. Lees bladzijde 88 ‘In het schemerlicht…‘ t/m bladzijde 91 ‘… nog te zien.’ voor.
    Leesvraag: Komt de titel van jouw leesboek terug in je leesboek?

Overig idee

  • In boeken kom je regelmatig woorden tegen die je misschien nog niet kent. Zo wordt er in dit boek, op bladzijde 121, gesproken over een ‘mortuarium’ en een ‘tourniquet’. Geef de leerlingen voor één week drie post-its en creëer een zichtbare plek in de klas waar deze kunnen worden opgehangen. Laat de kinderen op hun post-it een woord opschrijven uit hun leesboek waarvan ze de betekenis niet weten. Op bepaalde momenten in de week laat je verschillende kinderen de betekenis opzoeken en ga je hierover in gesprek met elkaar.