De wens in het water

[DOOR MICHELLE] ‘Misschien ken je zelf ook mensen om je heen die zomaar een hekel hebben aan iemand. En er alles aan doen om je het lever zuur te maken. De moffen deden dat, en wel zo dat ze in staat waren om mensen te doden.’
– De wens in het water –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 7.

Het verhaal

De wens in het het water

Zomer en Aisha zitten in groep 7/8 en vinden tijdens de geschiedenisles in het bos een dagboek. Thuis starten ze met lezen, maar ze weten niet wat moffen zijn. Als ze hulp vragen aan Storm en Jur, willen zij ook graag weten wat er in het dagboek staat. Ze ontdekken dat het dagboek van Karel is.

Karel schrijft dat de oorlog in Bakel is afgelopen en dat de moffen gevlucht zijn. In het bos ontmoet hij Simon, een jongen die zich in een boomhut verstopt voor de Duitsers. Karel besluit hem te helpen, maar hoe komt hij aan eten voor Simon zonder hem te verraden? Als hij Simon bezoekt, vertelt Simon over het boek wat hij lees op de saaie momenten in de boomhut. Hierin staat dat er een ondergrondse rivier in Bakel is. Regendruppels doen er tussen de 40 en 400 jaar over om een eind verderop door de breuk in de aardkorst weer naar boven te komen. Samen doen ze een proefje, met hun mond vol water spreken ze een wens uit en spugen ze het water over wortels van de boom. Zou de wens over 75 jaar weer boven komen?

Zomer, Aisha, Jur en Storm gaan op zoek naar de boomhut van Simon en ontmoeten daar een oude man. Heeft hij iets met het dagboek te maken?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar en de boektrailer:

Recensie

De wens in het water is een verrassende titel voor een boek over De Tweede Wereldoorlog. Het boek speelt zich echter net als Buiten is het oorlogAlleen Beer mocht meeAnne Frank Het Achterhuis (in stripvorm) en Kinderen met een ster af in de tijd van De Tweede Wereldoorlog en past daardoor uitstekend bij het thema van de Kinderboekenweek 2020 En toen. De wensen van Karel en Simon komen echter steeds terug in het verhaal.

‘Het lawaai was oorverdovend en we hoorden nu ook schoten die een eind verderop van de grond kwamen.’

De spanning van de oorlog in het boek zorgt er voor dat je als lezer soms de wensen even vergeet, maar aan het einde van het boek komen deze op prachtige, ontroerende manier terug.

Annette Verspoor heeft tijdens het schrijven van het boek veel onderzoek gedaan, waardoor er waargebeurde situaties in het boek terugkomen. Dit maakt het boek voor mij van grote waarde, omdat op deze wijze de geschiedenis levend wordt gehouden.

Met dank aan Uitgeverij Marmer voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen De wens in het water

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De wens in het water zijn:

  • Hoofdstuk 1 is geschreven vanuit het perspectief van een oude man en hoofdstuk 2 vanuit groep 7/8 leerlingen. Lees bladzijde 5 ‘Hier is…’ t/m bladzijde 7 ‘… even pauze.’ voor. Bespreek hoe je het perspectief van waaruit het boek geschreven is als lezer te weten kunt komen.
    Leesvraag: Vanuit welk perspectief of welke perspectieven is jouw boek geschreven?
  • Aisha, Zomer, Jur en Mathijs lijken in hoofdstuk 2 de hoofdpersonen van het boek. Lees bladzijde 7 ‘Weer mis…’ t/m bladzijde 8 ‘…jullie schoolproject.’ voor. Bespreek hoe je een weet wie de hoofdpersoon is.
    Leesvraag: Wie zijn de hoofdpersonen in jouw boek?
  • Karel is een behulpzame jongen. Lees bladzijde 44 ‘Hi Diary…’ t/m bladzijde 48 ‘…opeens ver weg.’ voor.
    Leesvraag: Wie heeft er in jouw boek hulp nodig? Waarmee?
  • Simon en Karel zijn samen onderweg naar Helmond als er een vliegtuigje heel laag overvliegt. Ze zijn bang. Lees bladzijde 88 ‘Ik wilde dat…’ t/m bladzijde 90 ‘…weer ging gebeuren.’ voor.
    Leesvraag: Zijn er jouw boek personages bang? Waarom? Hoe loopt het af?
  • Soldaten uit Schotland komen Nederland bevrijden. Lees bladzijde 90 ‘Tanks…’ t/m bladzijde 91 ‘…mee zou gaan.’ voor.
    Leesvraag: Welke talen worden in jouw boek gesproken?
  • Na de oorlog zijn er weinig vervoersmiddelen beschikbaar om te reizen van Bakel naar Amsterdam. Lees op bladzijde 112 ‘Twee dagen ...’ t/m bladzijde 117 ‘…in slaap viel.’ voor.
    Leesvraag: Welke vervoersmiddelen komen in jouw boek voor?
  • Jur beseft nu pas wat De Tweede Wereldoorlog betekent heeft voor de Nederlandse bevolking. Lees bladzijde 132 ‘Karel houdt...’ t/m bladzijde 133 ‘… weer gebeurt.’ voor.
    Leesvraag: Zijn de gebeurtenissen in jouw verhaal herkenbaar voor jou? Kan je je inleven in het verhaal? Raakt jouw boek jou?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De wens in het water

Overige ideeën

  • Karel heeft een dagboek geschreven toen hij 11 jaar was. Nu is hij 86 jaar en leest zijn dagboek terug. Lees op bladzijde 11 en 12 zijn dagboek voor.
    Opdracht: Schrijf het dagboek van een persoon uit de geschiedenisles.
  • Karel wil voor eten zorgen voor de man in het bos en zijn gezin. Lees op bladzijde 41 ‘Uw zoon...’ t/m bladzijde 43 ‘…hard om lachen.’ voor. Er wordt gesproken over cornedbeef, vlees uit een blikkie.
    Opdracht: Onderzoek wat de mensen aten tijdens de oorlog, waar bestonden bonnen voor, welke verschillen ontdek je vergeleken met het eten van tegenwoordig.
  • Op bladzijde 109 staat: ‘Op 15 april werd Groningen bevrijd en op 3 mei hoorden we dat de koningin in een villa in Breda was aangekomen vanuit Engeland.’ Ik werk op een basisschool in Breda, wat het voor mij interessant maakte om te onderzoeken of deze zin uit het boek gebaseerd is op de werkelijkheid. Ik heb het bevrijdingsjournaal van die dag bekeken en ontdekt dat deze villa echt bestaat.
    Opdracht: Onderzoek of informatie uit jouw boek fictie of non-fictie is.
  • Ook de Peelrandbreuk van bladzijde 139 bestaat echt. Lees er hier meer over.
  • Ter nagedachtenis aan de mensen die zijn gedeporteerd of gedood tijdens De Tweede Wereldoorlog zijn er struikelstenen in de stoep voor hun huis gelegd. Lees op bladzijde 150 ‘Karel begint...’ t/m bladzijde 151 ‘…voor de oorlog.’ voor.
    Opdracht: Ga op zoek naar struikelstenen bij jou in de buurt. Hier vind je meer informatie.
  • De dochter van Simon heeft een brief aan Karel geschreven. Lees de brief op bladzijde 145 en 146.
    Opdracht: Schrijf een brief aan een familielid.

Vergelijkbare artikelen