Het wilde meisje

[DOOR ALICE] ‘Ze wist niet of ze kon uitleggen hoe het was als de krekels elke dag zongen en je niet kon voelen waar je zelf ophield en de zonneschijn begon.’
– Het wilde meisje –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 8.

Het verhaal

Cover Het wilde meisje

Wilhelmina Silver, ook wel Will, wilde kat of kleine raddraaier genoemd, leeft in vrijheid op een boerderij in Zimbabwe. Ze is overal en nergens en struint graag door de vlaktes van Zimbabwe op haar paard Shumba. Op een dag gebeurt er iets onvoorstelbaars. Iets wat iedereen zag aankomen behalve Will. Door dit noodlot wordt Will per direct op een vliegtuig naar Engeland gezet. Alles waar ze zo van houdt lijkt door haar vingers te glippen. Haar wereld van vrijheid verandert in een wereld van regels. Eén ding hebben Engeland en Zimbabwe gemeen: het gevaar van leeuwen en hyena’s. Alleen heeft Engeland ze in de vorm van gemene schoolmeisjes. Lukt het Will om radslagen te maken tegen weer, wind en de griezelregen in?

Benieuwd naar Het wilde meisje? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Katherine Rundell geeft een uitgebreide beschrijving van de omgeving en personages. Je kunt in het boek merken dat ze zelf in Afrika is opgegroeid. Zelf ben ik drie maanden in Afrika geweest en kon ik de uitgebreide details waarderen. Ik voelde zowat het Afrikaanse zand, oftewel het stof, tijdens het lezen op mijn gezicht. Ik was weer even terug in Afrika.

Het nadeel is wel dat ik het na de eerste hoofdstukken langdradig vond worden en ik moeite had om het boek er weer bij te pakken. Ook baalde ik van het onnodige grof taalgebruik. Maar ja het leven gaat niet altijd over melktaart en mango’s, volgens de vader van Will.

Toen ik uiteindelijk met Will in Engeland was, kreeg ik wel begrip voor de uitgebreide opbouw van het boek. Het contrast tussen het leven in Afrika en Engeland is groot en hierdoor duidelijk voelbaar. Niet alleen het klimaat en de omgeving. Maar ook de levensstijl en Wills gemoedstoestand. Engeland is een nachtmerrie en over Afrika kan ze alleen nog maar dromen.

‘U kunt niet begrijpen hoe de zon was.’ Ze wist niet of ze kon uitleggen hoe het was als de krekels elke dag zongen en je niet kon voelen waar je zelf ophield en de zonneschijn begon. ‘Ik… ik kan het niet precies zeggen. Stel u voor dat er alleen maar bomen zijn, ja en gras, en jongens, en vleermuizen, ja, en wrattenzwijnen en libellen. En niemand heeft een hekel aan je. En je kunt er kilometers ver rennen, ja, of rijden, en als je verdwaalt, geven de vrouwen je gewoon mango’s en aspirientjes en wijzen de weg – en ik ben een keer uit een boom gevallen en toen gaven ze me een ridgeback, die ik mocht houden, ja. Dat kunt u niet weten.’

Of het helemaal goed komt met het wilde meisje in Engeland weet ik niet, maar er is wel hoop voor het leven in Engeland:

‘Er kwam een brommend, grommend geluid van Wills stoel. De tweeling dacht dat het Wills maag was. Ze glimlachten begripvol, maar zeiden niets. Ze waren waarschijnlijk te beleefd om iets te zeggen. Will voelde dat het niet het geval was. Het was het geluid van haar hart, dacht ze. Het was de hoop die kuchend en stotterend tot leven kwam.’

Als kinderen verder willen lezen in boeken waarin gevoel een grote rol speelt dan zijn De regels van drie, Het oneindige verhaal en Enna tegen het inktgenootschap ook zeer aan te raden.

Met dank aan uitgeverij Luitingh-Slijthoff voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Het wilde meisje

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Het wilde meisje zijn:

  • Het gras in Afrika praat. Dit is beeldspraak. Lees bladzijde 19 ‘Dat zag ik…’‘ t/m bladzijde 20 ‘…van puur zonlicht.‘ voor.
    Leesvraag: In welke zin uit jouw boek wordt beeldspraak gebruikt?
  • In het boek worden verschillende keren een andere taal gesproken. Lees bladzijde 32 ‘Kort na die…’ t/m bladzijde 34 ‘…het lange gras.’ voor.
    Leesvraag: Welke taal wordt in jouw boek gesproken?
  • De kapitein verbood maar weinig dingen. Een teek doormidden bijten was daar één van. Lees bladzijde 36 ‘Als je Wills…’‘ t/m bladzijde 38 ‘…en benen groef.’ voor.
    Leesvraag: Welke dingen worden er in jouw boek verboden?
  • In Afrika is het warm en droog, maar in Engeland koud en nat. Lees bladzijde 46 ‘William en Lilibet…’ t/m bladzijde 46 ‘…een lage bariton.’ voor.
    Leesvraag: Wat is het klimaat in jouw boek?
  • In dit boek worden de personages uitgebreid beschreven. Zo ook de moeder van Wilhelmina. Lees bladzijde 49 ‘U bent kapitein Browne…’ t/m bladzijde 52 ‘…op te vullen.’ voor.
    Leesvraag: Kun jij een personage uit jouw boek beschrijven?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Het wilde meisje.

Overig idee

  • De vuurlelie is de nationale bloem van Zimbabwe. Zoek uit welke nationale bloem bij het land van jouw boek hoort. Teken of schilder die bloem.

Andere boeken van Katherine Rundell

Vergelijkbare artikelen