[DOOR MAAIKE] ‘Wat gebeurt er als een klas de saaie sommen mag vervangen door rekenlessen die met hun eigen leven te maken hebben?’
– Rekenen voor je leven –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5 .
Het verhaal
De leerkrachten van groep 7 van de Rover Hoepsikaschool zijn helemaal klaar met het geven van de dagelijkse rekenlessen. De lessen komen uit een hele oude, saaie methode. Er stonden rijtjes en nog meer rijtjes in en de getallen leken op mieren die liepen te kriebelen. De kinderen van groep 7 vonden dat ook, maar wisten niet dat hun twee leerkrachten er net zo instonden. Er wordt besloten dat de ene helft van het rekenboek wordt weggelaten en wordt vervangen door rekenvragen. Deze rekenvragen woorden door de leerlingen zelf bedacht en zijn belangrijk voor hun leven. Iedere week wordt er één rekenvraag behandeld en elke leerling komt aan de beurt gedurende het schooljaar. Door deze nieuwe rekenlessen zal er veel veranderen voor de klas. Enkele voorbeelden van de rekenvragen zijn:
– Hoeveel slechter is het om met een vliegtuig te reizen dan met een trein? En hoeveel duurder is het? En hoeveel sneller?
– Hoe maak ik een toetje voor 7 personen?
– Hoe groot is de kans dat je met je dubbelganger in de klas zit?
-Aan welke soort korting heb je iets en aan welke niets?
Benieuwd naar Rekenen voor je leven? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Rekenen voor je leven is één van de thematitels voor de Kinderboekenweek 2021. Het boek gaat niet over rekenen zelf, maar laat kinderen inzien waarom rekenen belangrijk is én wat je met rekenen allemaal wel niet kunt berekenen. In het boek lees je de rekenvraag van elke leerling en kom je erachter waarom de leerling juist voor deze rekenvraag heeft gekozen. Op deze manier leer je de kinderen van groep 7 steeds beter kennen. Zo luidt de vraag van Achmed: ´Waarom kies ik in de supermarkt altijd de langzaamste rij? Hoe kies ik de snelste?´ Je komt erachter waarom het voor Fabio belangrijk is om te weten of hij iets aan rekenen heeft als hij beter wilt leren goochelen. En wordt het voor de lezer duidelijk waarom Sven graag weten of plassen onder de douche nu echt goed voor echt milieu is. Het antwoord van elke rekenvraag wordt als een graphic novel geïllustreerd, wat zorgt voor een leuke afwisseling in het boek. Tevens wordt het door de kleurrijke illustraties makkelijker om de oplossing van de rekenvraag te begrijpen. Ook staan er rekenvragen in het boek, waarmee de lezer zelf ook aan de slag kan gaan.
Rekenen voor je leven is een thematitel groep 7/8 voor de Kinderboekenweek 2021. Dit boek sluit goed aan bij het thema Worden wat je wil.
Met dank aan Uitgeverij Nieuwezijds voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Rekenen voor je leven
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Rekenen voor je leven zijn:
- Lees bladzijde 161 ‘Iedereen in huis…’ t/m bladzijde 163 ‘…het eerste aankomt.’ voor. In dit stukje kom je het buitenlandse woord ´antroewa´ tegen. Een antroewa is een glanzend witte of lichtgroene, ronde vrucht die ongeveer even groot is als een flinke tomaat.
Leesvraag: Kom je in jouw boek ook een buitenlands woord tegen? Of een ander onbekend woord? Schrijf er maximaal 3 op je wisbordje tijdens het lezen. - Lees bladzijde 55 ‘Ik heb iets…’ t/m bladzijde 56 ‘…verstand van vriendschap.’ voor. Dit leesstukje gaat over Patrick die op voetbal zit.
Leesvraag: Wordt er in jouw leesboek ook over een sport gesproken? Op welke sport zou jouw hoofdpersoon kunnen zitten? - Roos en Romée zijn beste vriendinnen. Lees bladzijde 38 ‘Vreemde week op…’ t/m bladzijde 40 ‘…geen roddelen toch.’ voor.
Leesvraag: Met wie is jouw hoofdpersoon bevriend? - Pijke heeft moeite met het bedenken van een rekenvraag. Gelukkig kan hij bij Saya terecht met dit probleem. Lees bladzijde 105 ‘Het duizelde Pijke…’ t/m bladzijde 106 ‘…wist zijn vraag.’ voor.
Leesvraag: Bij wie kan jouw hoofdpersoon terecht met een probleem? - Lees bladzijde 7 ‘Je weet toch…’ t/m bladzijde 8 ‘…zich moest nemen.’ voor. Geef de kinderen vervolgens een korte samenvatting van het gehele boek.
Leesvraag: Kan dit verhaal deels echt gebeurd zijn? Waarom wel of niet? Kun je uitleggen of jouw verhaal in je boek echt gebeurd zou kunnen zijn? Waarom denk je dat?
Overige ideeën
- Het boek Rekenen voor je leven bevat telkens een rekenvraag die door een leerling uit de klas wordt gesteld. Rekenvraag 14 wordt gesteld door Mirelva en heeft als onderwerp: geld. Mirelva houdt namelijk van tekenen en bewondert alle mooie, verschillende geldbiljetten die op de wereld zijn en werden gebruikt.
Laat de groep verschillende soorten bankbiljetten zien. Het liefst biljetten die voor invoering van de Euro werden gebruikt in Europa of bankbiljetten afkomstig uit landen buiten Europa. Bekijk de biljetten en ga hierover in gesprek met de leerlingen. Enkele vtagen kunnen zijn:
– Wat hebben de biljetten gemeenschappelijk?
– Wat zijn de grote verschillen tussen de biljetten?
– Wat zijn de opvallendheden wat betreft: kleur, vorm, tekens?
Vervolgens laat je de kinderen een geheel eigen biljet ontwerpen. Leuk om over na te denken: moet het een biljet zijn waaruit je kunt afleiden dat het uit Nederland komt? Een biljet wat alles over de leerling zegt? Of juist een biljet uit een fantasieland?