Home / Ideeën mini leesles / Bovenbouw / The time travelers – Rennen voor je leven

The time travelers – Rennen voor je leven

[DOOR MAAIKE] ‘Onze directeur zei iets over een tijdreis maken naar het oude Rome.’ En dat is precies wat ik wil wat je doet. Een tijdreis maken. Alleen niet naar het oude Rome, maar naar Londen in de Romeinse tijd. En ik betaal je er een miljoen voor. Voor een virtual reality-spel? Geen Virtual reality spel. Dit is echt. Ik wil dat je letterlijk teruggaat in de tijd’
– The time travelers – Rennen voor je leven –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.

Het verhaal

Cover The time travelers - Rennen voor je leven

Stel, er zou aan je worden gevraagd of je een miljoen wilt winnen door een speciale opdracht uit te voeren. Een nogal spannende opdracht welteverstaan: met een tijdmachine tweeduizend jaar terug in de tijd, in de hoofdstad van Engeland. Ook zitten er eisen aan het maken van de tijdreis:
1 Vertrek zonder kleding en kom zonder kleding terug.
2 Je mag alleen drinken, eten is verboden.
3 Heb zo min mogelijk contact met de mensen uit het verleden. Anders loop je de kans dat niet alleen het  verleden veranderd, maar ook het heden voor altijd anders zal worden.

Alex, een jongen van 12 jaar gaat de uitdaging aan: hij gaat tijdreizen en op zoek naar de waarheid over een speciaal meisje met blauwe ogen en met een ivoren luipaardmes. Wanneer het hem lukt is hij een miljoen (!) rijker. Mislukt de opdracht, dan kan dit zijn leven kosten…
Alex vertrekt naar Londinium en vanaf dat moment begint zijn avontuur en verloopt alles anders dan gepland. Zo blijkt opeens de grootste pestkop uit zijn échte leven mee te zijn, wordt hij achtervolgd en komt hij een grootse arena terecht waar hard tegen hard wordt gevochten. Lukt het Alex om het meisje met de blauwe ogen en het ivoren mes te vinden?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Recensie

Dit boek is het eerste boek van een nieuwe serie van Caroline Lawrence. Het boek bevat korte hoofdstukken van ongeveer 5 bladzijden, perfect om nog enkele hoofdstukken voor het slapengaan te lezen. Het verhaal is vlot geschreven en neemt je helemaal mee terug in de tijd. Wat ook opvallend is dat het verhaal erg beeldend is geschreven, waardoor je  je in veel situaties in het verhaal goed kunt inleven of als een filmpje in je hoofd kunt afspelen. Het boek is geschikt voor zowel jongens als meiden in de bovenbouw.

Kinderen die houden van een spannende boekenserie zullen de series van Explorer Academy, Robotoorlog en de Biebbende ook kunnen waarderen. Het tweede deel van deze serie wordt in de zomer van 2022 verwacht. 

Met dank aan Uitgeverij Leopold voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

´Tijdreizen is niet iets van de toekomst. Het kan nu al. Ik heb het vorig jaar uitgevonden. Nou ja, eigenlijk hebben een paar van mijn technische jongens het uitgevonden´

Ideeën mini leeslessen The time travelers – Rennen voor je leven

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek The time travelers – Rennen voor je leven zijn:

  • Dit stuk is door de schrijfster erg beeldend geschreven. Wanneer je het leest kun je je goed inbeelden hoe de mensen en de inrichting van het gebouw eruit ziet. Lees bladzijde 10 ‘Die zaterdag stond…’t/m bladzijde 11’… ga zitten alsjeblieft.’ voor.
    Leesvraag: Kom je een stukje tegen in je boek wat erg beeldend is geschreven? Kun je dit voorlezen?
  • In dit fragment kom je woorden uit een andere taal tegen: het Latijn. Lees bladzijde 20 ‘Ik raakte niet…’ t/m bladzijde 21 ‘…de Romeinse tijd.’ voor.
    Leesvraag: Ben je in je boek ook een woord uit een andere taal tegengekomen? Schrijf het op je wisbordje.
  • Leg de kinderen de termen letterlijk en figuurlijk taalgebruik uit met behulp van enkele voorbeelden. Lees bladzijde 40 ‘Solomon Daisy keek…’ t/m bladzijde 41 ‘…om te tekenen.’ voor en sta daarna stil bij de uitdrukking ‘eronder doorgaan’ die je in deze tekst tegenkomt.
    Leesvraag: Herken je in je boek ook een zin die figuurlijk wordt gebruikt?
  • In het volgende fragment lees je een opsomming van manieren waarop de hoofdpersoon misschien zou kunnen doodgaan als hij zich in Londinium begeeft. Lees bladzijde 42 ‘Manieren om dood…’ t/m bladzijde 43 ‘… priester van Mithras.’ voor.
    Leesvraag: Welke manier zou jij spannend vinden om te lezen in een boek?
  • Lolita doet haar slavin op twee verschillende manieren lichamelijk pijn. Lees bladzijde 111 ‘Hoe heet je…’ t/m bladzijde 114 ‘…helemaal niet voorbereid.’ voor.
    Leesvraag: Doet er in jouw boek ook iemand een ander lichamelijk pijn? Weet je ook de reden hiervan?
  • De schrijfster kiest ervoor om dit hoofdstuk te eindigen met een cliff-hanger. Bespreek met je groep waarom de schrijfster hiervoor kiest. Lees bladzijde 123 ‘Ik hield mijn…’ t/m bladzijde 125 ‘…iets vreselijks gebeurde.’ voor.
    Leesvraag: Bij welk stuk in jouw boek dacht je nu moet ik doorlezen? Hoe kwam dit?
  • In dit stuk vertelt schrijfster Caroline Lawrence hoe dit verhaal tot stand is gekomen. Lees bladzijde 222 ‘Mocht je nog…’ t/m bladzijde 223 ‘…dat we hebben.’ voor.
    Leesvraag: Kun je een onderdeel bedenken uit je verhaal wat de schrijver zou hebben verzonnen of dat juist écht zou zijn gebeurd?

Overige ideeën

  • Met dit boek ga je terug in de tijd. Naar welke tijd in de geschiedenis zou jij wel tijdreizen? Schrijf hier een motivatie voor en gebruik hierbij drie argumenten.
  • De jeugdliteratuur kent vele genres. Denk  aan dierenverhalen, detectiveverhalen, griezelverhalen of oorlog- en verzet verhalen. Het boek The time travelers – Rennen voor je leven speelt zich voor een groot deel in de geschiedenis af en kent veel spanning. Het is dus een boek wat bij de genres historisch verhaal en spanning past.
    Kies enkele genres uit en zoek hier passende boeken bij. Leg de boeken met hetzelfde genre bij elkaar in de klas en zorg ervoor de de verschillende genres verspreidt door het lokaal liggen. Laat de kinderen de genre boeken bekijken, door de achterflap te laten lezen en de eerste bladzijden. Laat de kinderen vertellen welke genres hen aanspreken.