Home / Ideeën mini leesles / Bovenbouw / Vis in een boom

Vis in een boom

[DOOR MAAIKE]Jij bent slim, Ally. En je gáát leren lezen!’ Er gaat een rilling door mijn hele lijf. Ik moet hem wel geloven, ik heb geen andere keus. Want ik wil niet langer denken dat het altijd zo’n ellende zal blijven. Meester Daniel kijkt omhoog naar de blauwe lucht en zegt: ‘Niet meer zo streng voor jezelf zijn, oké’.
– Vis in een boom –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6 .

Het verhaal

Vis in een boomDe elfjarige Ally zit in sinds 5 maanden op deze school, haar achtste school om precies te zijn. Doordat haar vader militair is ze samen met haar ouders en oudere broer Travis vaak verhuisd.

Ally is een kei in wiskunde en kan mooi tekenen. Verder is ze een heel slim meisje. Zó slim dat nog geen enkele leerkracht haar grote geheim heeft ontdekt. Ally kan namelijk niet lezen. Ze doet er alles aan om dit geheim te houden en doordat ze maar kort op elke school bleef is dit tot nu toe altijd gelukt. Totdat ze les krijgt van meester Daniël.

Meester Daniël heeft in dit boek wel iets weg van Miss Cornfield uit het boek De school van de magische dieren. Deze fantastische meester is heel anders dan al haar vorige meesters en juffen en hij komt wél achter Ally’s probleem. Zou meester Daniël het probleem bespreekbaar kunnen maken en Ally helpen?

Recensie

Vis in een boom is een boek wat inmiddels al in meer dan 20 landen is uitgebracht en al flink wat prijzen heeft gewonnen. Heel terecht als je het mij vraagt. Het verhaal bevat een breed scala aan onderwerpen: pesten, dyslexie, vriendschap, (zelf)vertrouwen en anders zijn. Zo wordt niet alleen Ally gepest in het boek, maar zijn ook andere kinderen uit de klas de pineut omdat ze anders zijn. Het boek zal voor veel kinderen met dyslexie of leesproblemen een hart onder de riem zijn en voor herkenning zorgen. Het geeft ouders, leerkrachten en kinderen een kijkje in het leven van iemand die moeite heeft met lezen. Dit kinderboek zou een verplicht leesboek moeten zijn op de PABO en in iedere lerarenkamer aanwezig moeten zijn.

Met dank aan Uitgeverij Holland voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek hier

Ideeën mini leeslessen Vis in een boom

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Vis in een boom zijn:

  • De schrijfster vertelt voor wie ze dit boek heeft geschreven (leerkrachten en leerlingen) aan jou als lezer.
    Lees bladzijde 5 ‘Voor de leraren…’ t/m’…is voor jullie.‘ voor en laat de bladzijde zien.
    Leesvraag: Is het boek wat je nu leest ook voor een speciaal iemand geschreven door de schrijfster?
  •  Lees bladzijde 22 ‘De pers over…’ t/m ‘…focus on dyslexia’ voor. Je leest hier allemaal reviews over het leesboek door de pers.
    Leesvraag: Ben je dit wel eens tegengekomen in een leesboek? Waarom zou dit in het leesboek zijn gepubliceerd?
  • Lees bladzijde 221 ‘Vis in een…’ t/m ‘…Book ages 9-12‘ voor. Hierin wordt beschreven welke Amerikaanse prijzen het boek heeft gewonnen.
    Leesvraag: Heeft jouw boek ook een prijs gewonnen? 

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Vis in een boom.

Overige ideeën

  • Lees bladzijde 221 ‘Vis in een ….. Book ages 9-12′ voor. Ontwerp een diploma of medaille voor het leesboek wat je op dit moment leest en beschrijf ook waarom het boek de prijs verdient.
  • In het boek komen de kwaliteiten van Ally naar voren. Zo kan ze goed tekenen, is ze behulpzaam en een kei in wiskunde.
    Noem klassikaal enkele kwaliteiten. Denk bijvoorbeeld aan: teamplayer, actief, betrouwbaar, grappig, sportief of zorgzaam. Laat de kinderen vertellen of ze deze kwaliteit hebben en hoe je dit kan merken bij hen. Ook leuk is om de kinderen te laten vertellen bij welke klasgenoot ze een kwaliteit goed vinden passen en laat hen uitleggen waarom ze dit vinden.
  • Zijn er kinderen in de klas met dyslexie? Dan is het een mooi moment om deze kinderen hun ervaringen te laten delen. Herkennen ze zich in het verhaal van Ally? Hoe belemmert dyslexie hen of hebben ze er niet zoveel last van? Bespreek wel van te voren of de kinderen hiervoor open staan.