We moeten je iets vertellen

[DOOR ALICE] ‘ Mensen scheiden nu eenmaal.
Dan is de liefde op. Of de liefde verandert.
Dat is een… ingewikkeld iets. Liefde is sowieso ingewikkeld.
Dat zul je later wel begrijpen.’

– We moeten je iets vertellen-

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 7.

Het verhaal

Cover We moeten je iets vertellen

Het gezin van Hazel valt van het ene op het andere moment uit elkaar. Dat moment begint allemaal met de volgende vijf woorden: We moeten je iets vertellen.

‘Als ik er later op terugkijk, is dit het moment dat ik zou willen bevriezen in een tekening. Dan zou ik eeuwig kijken naar pap en mam, hoe ze naast elkaar aan de eettafel zitten. Hoe mams hand een paar seconden op die van pap ligt en hij die van hem half gedraaid heeft, zodat haar duim verdwijnt in zijn palm. Alsof ze daar steun uit haalt. Ze kijkt hem aan en op haar gezicht zie ik zoveel emoties die ik niet kan benoemen, en hij kijkt terug met diezelfde gevoelens. Dat moment zou ik bevroren hebben en het pas laten ontdooien als het geen pijn meer zou doen en ik klaar zou zijn voor hun boodschap. Ooit. Of misschien ben je dat wel nooit.’

Hazel wil er alles aan doen om de scheiding tegen te houden. Ze moet erachter komen waarom ze uit elkaar willen.

‘Als ik dat weet, kan ik er misschien voor zorgen dat ze bij elkaar blijven, zodat dit een verhaal over liefde wordt. Liefde die alles overwint. En ze leefden nog lang en gelukkig. Toch?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Marlies Slegers weet moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken door middel van haar boeken. Ze deed het al eerder in het indrukwekkende boek: Briefjes voor Pelle. In dat boek staat het verwerken van het verdriet en rouw na het overlijden van een ouder en partner centraal. Nu schrijft ze een verhaal over een echtscheiding. Een lastig onderwerp wat toch in elke klas veel voorkomt. Volgens het CBS eindigden in 2021 25,6 duizend huwelijken in een echtscheiding.

Ik had hier een gesprek over met iemand van de GGD. Ze vertelde mij dat het verdriet aan de buitenkant vaak niet te zien is aan een kind. Toch kost het heen en weer pendelen voor een kind tijd. Tijd om het gemis te verwerken. Zie het als twee bootjes die beiden in tegengestelde richting elkaar passeren. Het kind moet tijdens het varen de overstap maken, terwijl de bootjes doorvaren. Het kind ervaart gemis omdat hij weer afscheid moet nemen van de ene ouder en is tegelijkertijd blij om de andere ouder weer te zien.

In We moeten je iets vertellen kun je je een goede voorstelling maken hoe kinderen dit ervaren. Marlies verrast je door prachtige, beeldende zinnen, dat je meteen het verhaal wordt ingezogen. Ondanks dit zware onderwerp blijft het een verhaal over liefde. Bovenal maakt de hoofdpersoon een mooie reis door en leert ze zichzelf en haar ouders beter kennen.

De belangrijkste boodschap in dit boek is dat je mag zijn wie je bent. Of je nu tiener bent of vader van een gezin. Dit boek gaat helemaal niet over hoe een gezin uit elkaar valt, het gaat juist over hoe een gezin elkaar weer vindt. Uiteindelijk overwint liefde alles en eindigt dit boek toch nog met ”en ze leefden nog lang en gelukkig”.

Bij ditzelfde thema passen ook Julia en de haai, Beste broers en Films die nergens draaien.

Met dank aan Uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen We moeten je iets vertellen

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek We moeten je iets vertellen zijn:

  • Bekijk de eerste twee bladzijden en de laatste twee bladzijden van het boek. Hier zie je twee verschillende illustraties die de twee bladzijden vullen. De tekeningen zijn direct na de harde kaft te vinden, dit noem je een blurb. Soms zijn het twee dezelfde tekeningen. In dit boek zijn het twee verschillende illustraties.
    Leesvraag: Heeft jouw leesboek ook een blurb? Laat de leerlingen in de coöperatieve werkvorm wandel en wissel uit elkaars boeken bekijken om te zien of zij een blurb in hun boek hebben. 
    Leesvraag: Kun je op basis van de blurb voorspellen waar het boek over zal gaan?
  • Hazel vergelijkt haar familie met een rimpelloze zee. Lees bladzijde 12 ‘Ik wil er…’ t/m bladzijde 13 ‘…levend te zijn.’ voor.
    Leesvraag: Worden er in jouw boek ook vergelijkingen gebruikt? Welke? Begrijp je het hierdoor beter? Kun jij een andere vergelijking bedenken?
  • Hazel weet veel over vogels. In het boek kom je dan ook veel feitjes tegen over vogels. Lees bladzijde 14 ‘Een paar weken..’. t/m bladzijde 15 ‘…is te verjagen.’ voor.
    Leesvraag: Welke feitjes en weetjes kom je tegen in jouw boek?
  • In We moeten je iets vertellen komen prachtige woorden en zinnen voor. Lees bladzijde 14 ‘Een paar weken…’ t/m bladzijde 17 ‘…gebrokenhartogen.’ voor. In dit stukje verandert het woord huilogen in gebrokenhartogen. Een alles omschrijvend woord.
    Leesvraag: Welke mooie woorden kom je in jouw boek tegen? Verzamel de mooie woorden in de klas op het bord. Welke vind jij de allermooiste?
  • De hoofdpersoon heeft een hele verandering doorgemaakt. Ze heeft zoveel geleerd en is gegroeid als persoon. Lees hoofdstuk 37 voor.
    Leesvraag: Welke verandering maakt jouw hoofdpersoon door?
  • We lezen in het laatste hoofdstuk hoe het een jaar later met het gezin van Hazel gaat. De schrijver maakt een sprong in de tijd. Dit noem je ook wel een flashforward. Lees hoofdstuk 50 voor.
    Leesvraag: Gebruikt de schrijver in jouw leesboek ook een flashforward? Waar in het verhaal zou een flashforward kunnen worden ingezet en waarom juist op dat punt het verhaal. 

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart We moeten je iets vertellen.

Overige ideeën

  • Hazel is meerdere keren verliefd geweest. Ze denkt te weten wat het is. Weten wij ook wat verliefdheid is? Voer een filosofisch gesprek aan de hand van de volgende vragen:
    – Wie is al eens verliefd geweest?
    – Wat is een goede omschrijving van verliefdheid?
    – Wat is een goede omschrijving van vriendschap?
    – Wat is het verschil tussen verliefd zijn en vriendschap?
    – Is er een verschil tussen verliefd zijn en houden van? Zo ja wat dan?
  • Lees hoofdstuk 37 voor in de klas. In dit stuk komen verschillende onderwerpen aan bod zoals: verliefdheid, homeseksualiteit, geloof. Voer aan de hand van dit hoofdstuk een klassengesprek. Lees het hoofdstuk goed door en bedenk van te voren vragen of stellingen die passend zijn bij je groep.

Meer van deze schrijfster

Vergelijkbare artikelen