Home / Ideeën mini leesles / Bovenbouw / Buitengewone ontdekkingsreizigers – Van Columbus tot Armstrong

Buitengewone ontdekkingsreizigers – Van Columbus tot Armstrong

[DOOR LINDA] ‘Alle ellende op de wereld wordt veroorzaakt omdat mensen niet thuis kunnen blijven’, schreef de Franse filosoof Blaise Pascal ooit. Hij had een punt: de geschiedenis van de mens toont hoe hij voortdurend op ontdekking wilde.
– Buitengewone ontdekkingsreizigers – Van Columbus tot Armstrong –

Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 6 om zelf te lezen.

Het verhaal

Buitengewone ontdekkingsreizigersHet boek is opgedeeld in 7 delen. In ieder deel wordt ingegaan op een bepaald gebied. Iedere ontdekkingsreiziger die geprobeerd heeft naar dit gebied te reizen heeft een eigen hoofdstuk waarin de belangrijkste onderdelen van de reis gemeld worden. Ook kun je lezen of het doel van de reis behaald is en of er gebieden ontdekt zijn.

Bij iedere ontdekkingsreiziger staat een kader met daarin informatie over de tijd waarin de reis plaatsvond, het vervoer, de duur en de impact. Dit geeft een overzicht van de belangrijke onderdelen.

Op de zwart/witte pagina’s wordt extra informatie gegeven over het leven aan boord van de schepen die op reis waren.

Benieuwd naar Buitengewone ontdekkingsreizigers – Van Columbus tot Armstrong? Bekijk hier een inkijkexemplaar.

Recensie

Als je dol bent op geschiedenis is dit boek zeer geschikt en zal je er waarschijnlijk van smullen! In het boek worden een heleboel interessante feiten en weetjes beschreven over de verschillende ontdekkingsreizigers en de reizen die zij gemaakt hebben. Ik vond het fijn dat ze gesorteerd zijn in 7 delen, hierdoor krijg je een overzichtelijk geheel.

De extra kaders met informatie over de reis zorgen voor een helder overzicht van de reis. Door de kaders met informatie over het leven op een schip wordt duidelijk dat het leven op een schip geen pretje was.

Ik kan dit boek erg aanraden voor kinderen vanaf eind groep 6 die gek zijn op geschiedenis. Omdat het niveau van de tekst hoog ligt en de zinsbouw pittig is, denk ik dat kinderen die geen bijzondere interesse hebben in het onderwerp, snel af zullen haken en het boek weg zullen leggen.

Met dank aan Uitgeverij Lannoo voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de lokale boekhandel of hieronder:

Ideeën mini leeslessen Buitengewone ontdekkingsreizigers – Van Columbus tot Armstrong

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Buitengewone ontdekkingsreizigers – Van Columbus tot Armstrong zijn: 

  • Lees bladzijde 13 ‘De omsingeling van…‘ t/m ‘…al die moeite.‘ voor. Vroeger dachten mensen dat de aarde plat was. Aristoteles denkt dat het een bol is, maar wordt niet geloofd. Inmiddels weten we dat Aristoteles gelijk had.
    Leesvraag: Gebeurt er in jouw boek iets waarvan we inmiddels weten dat het anders is?
  • Lees bladzijde 17 ‘Bijgeloof kwam erg…‘ t/m ‘…zo gegaan is.‘ voor. In de geschiedenis, maar ook nu zijn veel mensen bijgelovig.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand bijgelovig of wordt er gesproken over bijgeloof?
  • Lees bladzijde 29 ‘Bestaande onbestaande landen…‘ t/m ‘…zeelui in varkens.‘ voor. Er zijn veel verhalen over landen die niet bestaan.
    Leesvraag: Wordt er in jouw boek ook gesproken over onbestaande landen?
  • Lees bladzijde 78 ‘1604 Samuel de…‘ t/m ‘…in een klap.‘ voor. Samuel besloot samen te werken met de volken die leefde in de landen waar hij langs kwam. Zij kende de omgeving en het leven daar het best. Hierdoor bereikt hij erg veel op zijn reis.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die veel bereikt door samen te werken?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart buitengewone ontdekkingsreizigers.

Overige ideeën

  • Vergelijking: Lees bladzijde 13 ‘De omsingeling van…‘ t/m ‘…al die moeite.‘ voor. Vroeger dachten mensen dat de aarde plat was. Alexander de Grote bedacht dat hij de wereld zou kunnen omsingelen als hij plat was. Kun jij meer voordelen bedenken van een platte aarde? En nadelen?
  • Muurkrant: Lees bladzijde 17 ‘De zijderoute, een…‘ t/m ‘…te vergeten: buskruit.‘ voor. De zijderoute is tot in de middeleeuwen de belangrijkste verbindingsweg tussen oost en west. Wat kun je te weten komen over de zijderoute? Maak hier een muurkrant over.
  • Teken- en/of schrijfopdracht: Lees bladzijde 29 ‘Bestaande onbestaande landen…‘ t/m ‘…zeelui in varkens.‘ voor. Er zijn veel verhalen over landen die niet bestaan. Bedenk zelf een onbestaand land en teken hoe het er daar uitziet of schrijf er een verhaal over.