De fantastische vliegwedstrijd

[DOOR MICHELLE] ‘Team Havik, snel als altijd… en snel uitgeschakeld, want de haviken verlaten hun toestel!
Iemand heeft op hun schietstoelknop gedrukt, maar waarom? Wat een sensatie zo vroeg in de race!
– De fantastische vliegwedstrijd –

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1.

Het verhaal

De fantastische vliegwedstrijd

In dit boek strijden 10 vogelteams om een prachtige beker. Tijdens deze fantastische vliegwedstrijd verloopt niet alles voorspoedig. Het weer is erg veranderlijk, schietstoelen gaan plotseling af en de onderdelen van de vliegtoestellen blijken niet allemaal goed te functioneren. Welk team zal er winnen?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Alweer een top boek van Tjibbe Veldkamp! Ik kende Tjibbe al van zijn boeken van Agent en Boef en het prachtige boek Kom uit die kraan! In de fantastische vliegwedstrijd zorgt de samenwerking tussen de tekst en de afbeeldingen voor een boek waar je niet op uitgelezen raakt. De rijke taal, zoals:

‘Bijna alle vogels in overtreding hier!’

wordt duidelijk gemaakt door de illustraties. Als de lezer de illustraties aandachtig bekijkt, valt er altijd nog wel een grappige verrassing te ontdekken. Deze humor spreekt mij erg aan.

Wilt u deze wedstrijd nog eens terugzien, de herhaling begint nu voor in dit boek…’

Deze zin heb ik meerdere keren gelezen en elke keer belandde ik met een lach op mijn gezicht bij de finish.

Met dank aan Uitgeverij Querido voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen De fantastische vliegwedstrijd

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je De fantastische vliegwedstrijd interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:

Voor het voorlezen:

Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft.

  • Welke dieren zie je op de kaft?
  • Al deze dieren vliegen, waarin vliegen ze?
  • Wie zouden er mee doen aan de vliegwedstrijd?

Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.

  • Tijdens de fantastische vliegwedstrijd proberen 10 teams met vogels het snelste naar de finish (wijs ondertussen de paaltjes met vlaggetjes aan) te vliegen. Ze doen dit niet alleen met hun eigen vleugels, maar hebben hiervoor allerlei vliegtoestellen gebouwd. Op de kaft zie je een luchtballon, een vliegtuig, een ufo en een zeppelin.

Tijdens het lezen:

  • Laat de kinderen regelmatig voorspellen welk team zij denken dat er gaat winnen.
  • Kunnen de kinderen verklaren waarom een team is uitgeschakeld?

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuter het verhaal zo min mogelijk. Bij een volgende keer voorlezen is het wel mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal.

Na het lezen (maak een keuze uit onderstaande vragen):

  • Bij welk team zou jij het liefste horen?
  • Team Kip was al feest aan het vieren, maar wordt gehinderd. Waarom begaan alle vogels een overtreding?
  • Hoe zou team Kip zich voelen gedurende de wedstrijd? Om deze verschillende emoties weer te geven kan je een gedragspatroongrafiek gebruiken, zoals is uitgelegd in een eerder blog van Johannes de Parkiet (kerntitel KBW18).

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties kunnen alle vogelsoorten aangeleerd worden: uil, vleermuis, toekan, kip, specht, flamingo, havik, struisvogel, pinguïn, kolibrie en pelikaan. Daarnaast kunnen alle onderdelen van een vliegtoestel met de illustraties uitgelegd worden: propeller, luchtballon, parachute en tank.
  • Door de woorden voor te doen door samen een wedstrijdje te houden: wedstrijd, start, finish, voorste positie, uitschakelen, leiding nemen, snelheid, opstijgen, verliezer, winnaar, beker. Eerst kan de leerkracht de commentator zijn bij de wedstrijd, daarna kan een leerling deze rol op zich nemen.

LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Essentieel thema

Bij het boek De fantastische vliegwedstrijd past het essentieel thema: Winnen en verliezen of Klaar voor de start!, waarbij de nadruk ligt op het wedstrijdaspect van het boek.

De zin die centraal kan staan is: ‘Team Uil wint de wedstrijd.’ Als centrale woord zou ik in het begint van het schooljaar ‘Wint’ kiezen, omdat dit klankzuiver is en je zelf een keuze kan maken of je de W, I, N of T als letter aanbiedt. Later in het schooljaar zou ik ‘Uil‘ kiezen, als je tweetekenklanken wil gaan aanbieden.

Andere essentiële thema’s zouden kunnen zijn.

Introductie:

Organiseer een wedstrijd met zelf gevouwen vliegtuigjes.

Mogelijke activiteiten

Hoeken:

Werkplaats: In deze hoek wordt onderzoek gedaan en worden de vervoersmiddelen en vliegtoestellen voor de wedstrijd gemaakt.

Racebaan: In deze hoek worden de vervoersmiddelen en vliegtoestellen uitgetest.

Creatief schrijven:

  • Schrijf bordje met start en finish om zelf een wedstrijd te organiseren.
  • Maak een kaart met de vliegroute voor de wedstrijd. Beschrijf de obstakels waar de vliegtoestellen langs moeten vliegen.
  • Beker maken van Papier-maché en daarna goud verven.
  • Stappenplan voor onderzoek en ontwerp van een vervoersmiddel of vliegtoestel.
  • Proces beschrijven van het onderzoek. Prototype 1: wat ging goed/slecht? Wat neem je daaruit mee voor prototype 2?

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

  • Hoe voel je je als je wint? En als je verliest? Hoe gedraag je je dan? Kan je goed tegen je verlies?

Creatief:

  • Maak een schilderij waarbij met waterverf de weersomstandigheden worden verbeeld.
  • Teken een zelfbedacht vliegtoestel en laat je inspireren door de techniekopdracht.
  • Verf met gele vingerverf heel veel kleine vingerafdrukken op een wit vel. Laat dit opdrogen en tekenen met zwarte, oranje en bruine stift vleugels, pootjes, ogen en een snavel. Kijk ter inspiratie naar schutblad van het boek.

Techniek:

  • Onderzoek verschillende vliegtoestellen door boeken en filmpjes te bekijken. Vergelijk verschillende eigenschappen van de vliegtoestellen. Bijvoorbeeld raket, luchtballon, zeppelin, vliegtuig, helikopter en paraglider.
  • Ontwerp je eigen vliegtoestel van kosteloos materiaal. Onderzoek met welk materiaal het vliegtuig het langst, het hoogst of het verst kan vliegen.

Rekenen:

  • Laat de leerlingen onderling wedstrijdje houden met de zelfgemaakte vliegtoestel. Meet hoe hoog, ver en lang ze kunnen vliegen. Hiermee maken ze kennis met het meten van tijd en afstand.
  • Bij de start van de wedstrijd zijn er 10 teams. Steeds vallen er teams af. Laat de leerlingen terugtellen en sommen bedenken bij het verhaal.

Natuur:

  • Onderzoek de eigenschappen van de verschillende soorten vogels. Welke vogel kan ik de echte wereld het verste of hoogste vliegen? Kloppen deze eigenschappen bij het boek De fantastische vliegwedstrijd?
  • Hoe zien de nesten van verschillende vogels eruit?

Andere titels bij het thema:

Wedstrijd:

Ik wil vliegen als een vogel:

Overige ideeën

  • Meester Sander heeft verschillende ideeën bedacht rond het thema vliegen. De leukste vind ik vouw het beste cilinder vliegtuig.
  • Lezen Nou! leest een stukje voor uit het boek en vindt dit boek geschikt voor de hele basisschool.

Vergelijkbare artikelen