De Gorgels

Melles mond viel open. Zoiets vreemds had hij nog nooit gezien.
– De Gorgels –

Dit boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf groep 3.

Het verhaal

De Gorgels‘s Nachts wordt Melle wakker. Hij voelt dat hij niet alleen is. Dan ziet hij het… er zit een bolletje wol met armen en benen op zijn bed. Als hij er tegen praat verdwijnt het snel. De volgende dag vertelt Melle erover in zijn klas, daar vinden ze dat hij een grote fantasie heeft. Hij vertelt het ook aan zijn vader, die gelooft hem altijd. Maar zijn vader wordt boos. Het lijkt wel alsof die meer weet over dit wezentje.

Melle gaat op onderzoek uit om erachter te komen wat hij gezien heeft. Zou het Melle lukken om het wezentje nog eens te zien? En wat heeft zijn vader te verbergen in dat boek bovenop de kast en achter de rode deur in zijn kantoor van het museum?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Recensie

Dit heerlijke boek bestaat uit fijne, korte hoofdstukken. Hierdoor is het geschikt voor jonge lezers vanaf groep 4, maar ook om voor te lezen vanaf groep 3. Echter is het boek ook voor de hogere groepen een aanrader. Het verhaal is spannend en grappig. Het maakt echt dat je door wilt blijven lezen om erachter te komen hoe het afloopt. Daarnaast is de boodschap die erachter zit ook bijzonder. Kinderen worden ‘s nachts door de Gorgels beschermd tegen de Brutelaars die ze ziek maken. Dit geeft een veilig gevoel en zal de kinderen vast beter laten slapen.

Bedankt uitgeverij Leopold voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hier.

Ideeën mini leeslessen De Gorgels

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De Gorgels zijn: 

  • De eerste bladzijde zorgt ervoor dat je meteen wilt weten hoe het verder gaat. Lees bladzijde 9 ‘Een bolletje wol…‘ t/m ‘…lag zijn zaklamp.‘ voor. Wie zou het boek ook willen lezen?
    Leesvraag: Laat de kinderen in hun eigen boek lezen. Wie heeft er ook een boek waarbij je na de eerste bladzijde niet kon stoppen met lezen? Laat die kinderen hun eerste bladzijde voorlezen.
  • Ik vind Melle, de hoofdpersoon uit De Gorgels, erg dapper. Lees bladzijde 23 ‘Na een kwartier…‘ t/m ‘…verder omhoog!‘ voor. Melle durft zelf op onderzoek uit te gaan.
    Leesvraag: Wat vind jij van jouw hoofdpersoon? Lees een stukje voor over jouw hoofdpersoon en vertel wat jij ervan vind.
  • Melle, de hoofdpersoon, heeft superogen. Daardoor kan hij de Gorgels zien. Lees bladzijde 66 ‘De Groenlandse…‘ t/m bladzij 67 ‘…zijn opa!‘ voor.
    Leesvraag: Welke speciale gave heeft jouw hoofdpersoon?
  • Dit boek speelt zich op een eiland (Texel) af. Lees bladzijde 69 ‘We moeten zo…‘ t/m bladzijde 71 ‘…van de duinen.‘ voor.
    Leesvraag: Waar speelt jouw verhaal zich af?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De Gorgels.

Overige lesideeën

  • Een van de onderdelen van begrijpend lezen is het stellen van vragen tijdens het lezen van een tekst. De eerste bladzijde is hiervoor erg geschikt. Je kunt hierbij vragen stellen zoals:
    • Wie is Melle?
    • Waardoor wordt Melle wakker? (Dit wordt na 3 regels beantwoord.)
    • Wat zag Melle?
    • Melle zag iets wat op een bolletje wol leek, wat zou dat zijn?
    • Wat zou Melle met zijn zaklamp willen doen?
      En de kinderen zullen vast nog allerlei andere vragen hebben. Welke vragen kunnen zij beantwoorden door verder te lezen? En welke vragen blijven nog onbeantwoord?
      Mocht je meer tekst willen gebruiken. Dan is het hele eerste hoofdstuk hiervoor geschikt. Ook het hoofdstuk ‘Witte stinkverf‘ of bladzijde 20 zou je goed kunnen gebruiken.
  • Na bladzijde 25 kun je de kinderen de 1e bladzijde van ‘Het Boek der Nederlandse Gorgels en Brutelaars’ laten schrijven. Gebruik daarvoor Het Boek der Nederlandse Gorgels en Brutelaars. Je kunt deze bladzijde ook gebruiken om na bladzijde 26 de kinderen hun eigen Gorgel te laten bedenken.
    De Gorgels
  • Melle begint ‘Het boek der Nederlandse Gorgels en Brutelaars’ te lezen. Lees bladzijde 24 ‘Hij pakte voorzichtig…‘ t/m bladzijde 26 ‘…van zijn vader.‘ voor. In dit boek zit een blaadje met moeilijke woorden. Deel elk kind een memoblaadje uit en laat ze tijdens het lezen de moeilijke woorden op dit blaadje schrijven.
    Besprek na het lezen welke moeilijke woorden ze tegen zijn gekomen. Kunnen ze de betekenis vinden door naar het woord te kijken? Of door de zin nog eens te lezen? Of hebben de kinderen hulp van een klasgenoot, woordenboek of leerkracht nodig?
  • Tijdens het voorlezen stop je met lezen op bladzijde 33 bij ‘…misschien wat gezelliger.‘ Dan start je dit filmpje van Jochem Myjer:

    Laat de kinderen zelf korte filmpjes maken waarin ze een stukje voorlezen uit hun favoriete boek.

  • Zelf Gorgelbessensap maken? Lees hier hoe je dit kunt doen.
  • Stelopdracht: Vertel het plan van Melle om de Brutelaars te verslaan.
    De Gorgels
  • Laat de kinderen nadenken over hun EUG (eigen unieke genadeklap). Wat past bij hen?

Andere delen

Bekijk ook: De Gorgels en het geheim van de gletsjer.

Vergelijkbare artikelen