[DOOR MICHELLE] ‘Wat moet ik met een groepje?’
vroeg Eekhoorn spottend.
‘In mijn eentje ben ik de snelste dier van het hele bos.’
– De gouden eikell –
Dit boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf groep 1.
Het verhaal
‘Eekhoorn vond het SUPERFIJN om overal de snelste te zijn.’
Zij had al 8 keer de Gouden Eikel-jacht gewonnen en haar hele huis hing vol met trofeeën. Dit jaar is er echter een nieuwe regel bedacht.
‘Wie morgen mee wil doen aan de Gouden Eikel-jacht, moet als groepje komen.’
Haar vrienden Bever, Konijn en Schildpad willen graag met haar meedoen. Eekhoorn twijfelt over de snelheid van haar vrienden, maar samen trainen zou kunnen helpen. Ze gaan aan de slag. Wil je weten of de vrienden de Gouden Eikeljacht gaan winnen, lees dan snel dit boek.
Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.
Bekijk ook: Welkom thuis, Bever! (kerntitel KBW19)
Recensie
Dit prentenboek valt op door de mooie, gedetailleerde illustraties met tekstjes in allerlei lettertypes. Het verhaal is makkelijk te volgen en de illustraties ondersteunen het verhaal. Wat opvallend is, is dat de getekende bomen geen eiken zijn en eekhoorn zo goed om kan gaan met tegenslag terwijl ze graag de beste wil zijn.
Met dank aan Uitgeverij Maretak voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:
Bestel je het boek via Schoolsupport of Maretak dan krijg je er een setje van 4 buttons bij, met daarop de afbeelding van de gouden eikel.
Bekijk ook: Kikker is Kikker (Geef een prentenboek cadeau)
Ideeën mini leeslessen De gouden eikel
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je De gouden eikel interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:
Voor het voorlezen:
Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft
- Welke dieren zie je op de kaft?
- Waar zijn de dieren?
- Wat heeft de eekhoorn vast?
- Waarom zou de boom rode bladeren hebben?
Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.
- De Eekhoorn heeft de Gouden Eikel vast.
- Hij staat boven in de boom.
- Konijn en vogel zitten ook in de boom.
Tijdens het lezen:
- ‘Of was dat toch geen goed idee?’ Voorspel nadat je deze zin hebt voorgelezen samen met de kinderen wat er zal gaan gebeuren.
Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuters het verhaal zo min mogelijk. Bij een volgende keer voorlezen is het wel mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal.
Na het lezen:
Maak een keuze uit onderstaande vragen:
- Wat zou er gebeurt zijn als eekhoorn niet terug was gerend?
- Wat zou er gebeuren als de vrienden de Gouden Eikel-jacht hadden gewonnen?
- Kunnen jullie iets uitvinden/bedenken waardoor de vrienden de wedstrijd zouden kunnen winnen volgend jaar?
Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:
- Met behulp van de illustraties: slierten, klem, stronken;
- Uitleggen met andere woorden: als een speer, spoot weg, spotten, mopperen, scheidsrechter;
- Door de woorden voor te doen: parcours, trainen, verstopplek, zweterig en draven.
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De Gouden Eikel.
Bekijk ook: Alle dieren drijven (kerntitel KBW19)
LIST bij kleuters
In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.
Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiele thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.
Essentieel thema
Dit boek is minder geschikt om de basis leggen voor een essentieel thema, omdat een hoek maken en veel passende verdiepende activiteiten verzinnen lastig is. Het is echter zeer geschikt om te gebruiken bij thema’s die te maken hebben met vriendschap, winnen/verliezen en van hier naar daar.
Introductie:
Neem een aantal eikels mee naar school en verstopt ze in klas. Tover de kinderen om in eekhoorns en laat ze zoeken. Verf één eikel goud!
Mogelijke activiteiten
Creatief schrijven:
- Maak een oorkonde voor de winnaar van een wedstrijd. Bijvoorbeeld wie de meeste eikels heeft gevonden.
- Maak een plattegrond van de klas, de school of het schoolplein en zet een kruis waar de eikel is verstopt. Teken de route en laat een ander kind zoeken
Rekenen:
- Tel het aantal gevonden eikels.
- Tel hoeveel gouden eikels in het boek staan.
Lied:
- In het boek staat een grammofoon met de plaat ‘Geef nooit op’ (Knipoog naar de volwassenen)
Natuur:
- Wat voor soort bomen staan in het boek? In welke bomen groeien eikels? Ga op onderzoek uit met de kinderen. Hiervoor kan je dit blad gebruiken.
Kijk voor andere titels bij het thema ‘reis’ of van ‘hier naar daar’ bij de blog van Welkom thuis, Bever!
Kijk voor andere titels bij het thema vriendschap bij ‘Kikker is kikker , Panda wil een vriendje of Alle dieren drijven.