Home / Ideeën mini leesles / Bovenbouw / De grondel & de garnaal (kerntitel KBW18)

De grondel & de garnaal (kerntitel KBW18)

[DOOR BIANCA] ‘Een hyena weegt minder dan een mens maar kan in één keer meer op
dan dertig mensen tijdens een barbecue op kunnen.
Bovendien eet hij ook nog eens alle botten op. Netjes toch?’
– De grondel & de garnaal –

Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 6 om zelfstandig te lezen.

Het verhaal

de grondel & de garnaalIn dit informatieve boek kom je alles te weten over dieren. Er staan heel veel wist-je-datjes in. Bijvoorbeeld dat van alle apen de gibbons de mooiste stem hebben. Of dat een zeeolifant wel twee uur zijn adem kan inhouden.

Verder lees je over vriendschappen van dieren, maar ook over valse vrienden. De dierenvriendschappen worden steeds vergeleken met mensen. Niet alleen in de mensenwereld heb je te maken met vriendjespolitiek, maar ook in de dierenwereld. In de dierenwereld worden dieren op elkaar verliefd en dat gaat niet overal op dezelfde manier. Ook in de dierenwereld heb je broers en zussen, maar hoe gaan die met elkaar om? En hoe zorgen de dieren voor hun kinderen? Laten ze die door de familie opvoeden? Of moeten de kinderen voor zichzelf zorgen?

Zo staan er nog veel meer wetenswaardigheden in!

Recensie

Ik zag de vijf kerntitels van de kinderboekenweek 2018 voor groep 7 en 8 en dacht De grondel & de garnaal moet ik lezen! Het boek ziet er prachtig uit, mooie kleuren, tekeningen, lay out en verschillende lettertypen. Zouden de verhalen net zo mooi en boeiend zijn als hoe het boek er uitzag? Daar kan ik volmondig ja op zeggen! Als je er eenmaal in begonnen bent, wil je gewoon doorlezen. Het boek bestaat uit verschillende hoofdstukken. Ik heb het boek op volgorde gelezen, maar dat is niet noodzakelijk. Het is een prachtig boek over vriendschappen tussen dieren. Maar er wordt ook steeds de vergelijking gemaakt met jou als lezer.

Een boek die je gewoon in de boekenkast moet hebben, want de weetjes die er in staan zijn zo interessant dat je ze steeds weer wilt lezen.

De grondel & de garnaal is geschikt voor de bovenbouw om zelf te lezen.

Met dank aan Uitgeverij Gottmer voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Ideeën mini leeslessen De grondel & de garnaal:

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De grondel & de garnaal.

  • Lees bladzijde 10 ‘De coyote & de das…‘ t/m bladzijde 10 ‘…de coyote de klus af.‘ voor. De Amerikaanse das leeft alleen. Soms wil jij misschien ook wel dingen alleen doen. Bijvoorbeeld lekker een boek lezen.
    Leesvraag: Is er iets wat jouw hoofdpersoon het liefst alleen doet?
  • Lees bladzijde 12 ‘Wat kijk je moeilijk…‘ t/m bladzijde 12 ‘…kunnen het.’ voor. Chimpansees zien aan elkaar gezicht wat de ander bedoelt en hoe hij zich voelt.
    Leesvraag: Kan je een scène uit jouw boek beschrijven waar je kunt lezen hoe iemand zich voelt?
  • Lees bladzijde 29 ‘Gezellige zussen…‘ t/m bladzijde 29 ‘…een slurfje mee.‘ Bij de olifanten is de grootste zus de baas, omdat de oudste het meeste weet.
    Leesvraag: Is in jouw boek de oudste ook de wijste?
  • Lees bladzijde 36 ‘Koko & All Ball…‘ t/m bladzijde 36 ‘…nog steeds: ‘verdrietig’.‘ voor.
    Leesvraag: Spelen in jouw boek huisdieren ook een rol?
  • Lees bladzijde 51 ‘Luizen pluizen…‘ t/m bladzijde 51 ‘…niet vergeten.‘ Pluizen is voor de apen de beste manier om het goed te maken. Op deze manier geven ze ook aan dat ze maatjes zijn.
    Leesvraag: Op welke manier weet je in jouw boek dat ze maatjes zijn?
  • Lees bladzijde 53 ‘Vriendendienst…‘ t/m bladzijde 53 ‘…sommige dieren er ook over.‘ voor.
    Leesvraag: Waar is jouw hoofdpersoon goed in?
  • Lees bladzijde 60 ‘Voetje…‘ t/m bladzijde 61 ‘…met hun snavel te klepperen.‘ voor. Heb jij met jouw vriend/vriendin of familie ook een teken afgesproken als je elkaar ontmoet?
    Leesvraag: Doen ze in jouw boek ook iets speciaals als ze elkaar ontmoeten?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De grondel & de garnaal.

Overige ideeën

  • Maak een quiz over de wetenswaardigheden in het boek. Laat de kinderen 5 t/m 10 vragen halen uit het boek en daar 2, 3 of 4 antwoorden bij bedenken.
    Als voorbeeld zou je deze vraag kunnen geven: Lees bladzijde 42 ‘Schuilen…‘ t/m bladzijde 42 ‘…meter.‘ voor. Hierbij zou je bijvoorbeeld de vraag kunnen stellen: Hoeveel keizerspinguïns staan op een vierkante meter? Zijn dat: A: 5, B: 30 of C: 10.
  • Lees bladzijde 12 ‘Wat kijk je moeilijk…‘ t/m bladzijde 12 ‘…kunnen het.‘ Ook aan ons zie je vaak hoe we ons voelen.
    Drama: de kinderen zitten in tweetallen tegenover elkaar. Laat aan elkaar zien hoe je kijkt als je bijvoorbeeld verdrietig, bang, boos, teleurgesteld, verliefd, blij, enthousiast of verlegen bent.
    Daarna zouden de kinderen nog met hun gezicht kunnen laten zien wat ze van iets vinden. Ze mogen niets zeggen. De leerkracht kan eerst woorden zeggen bijvoorbeeld: – chocola, – ijskoud water, – vakantie of – zeep in je mond. Wanneer de opdracht duidelijk is, kunnen de tweetallen om de beurt iets zeggen en dan laten zien wat ze ervan vinden.
  • Lees bladzijde 53 ‘Vriendendienst…‘ t/m bladzijde 53 ‘…sommige dieren er ook over.‘ voor.
    Maak met je groepje een lijst van jullie sterke punten, waar zou jij een ander mee kunnen helpen? Bedenk een sterk punt van jezelf, maar ook van de anderen in het groepje. Kijk daarna klassikaal welke verschillen en overeenkomsten er zijn tussen de kinderen.
  • Lees verschillende verhalen van de dieren voor (dit kun je doen aan de hand van het register achter in het boek).
    •  Laat de kinderen dan vertellen of opschrijven Wat voor dier ze willen zijn?
      Bij vertellen, ga de kring rond. Vraag: ‘Als je een dier was, wat voor dier zou je dan willen zijn? Waarom?’. Als veel leerlingen dezelfde reden zeggen (‘een leeuw omdat hij sterk is’) vraag dan: ‘Wie wil iets anders dan sterk zijn?’.
    • De kinderen gaan in tweetallen één dier tekenen. Vouw een A4 vel en teken daarop een halve kip. Kleur in met oliepastels. Geef het vel opgevouwen aan een medeleerling, en zorg ervoor dat deze niet ziet wat er getekend is. Vertel erbij of de kop of het achterlijf getekend moet worden. Zorg dat er twee streepjes staan waar verder getekend moet worden. Als de tekening klaar is: openvouwen! Verf dan met veel ecoline en verf over de tekening heen.
      Benodigdheden: wit tekenpapier op A4 formaat, oliepastelkrijtjes, ecoline, kwasten, pot met water. (Bron: http://tekenenenzo.blogspot.com/2012/05/beter-een-halve-kip-dan.html)

Kerntitels

Ben je nieuwsgierig naar de overige kerntitels van de Kinderboekenweek 2018? Lees dan hier verder.

Of bekijk de kerntitels voor groep 7-8 hieronder:

Andere boeken voor groep 7-8 over vriendschap